In 1990 presenteert
Opel de spectaculaire
Lotus Omega. Zoals de naam al aangeeft, is de supersnelle sedan ontwikkeld door toenmalige GM-dochter Lotus. Net als destijds de
Ford Lotus Cortina moet de Lotus Omega de prestaties van een sportwagen combineren met ruimte voor vier personen. De basis wordt gevormd door de Omega.
De Opel-zescilinder-in-lijn is door de technici van Lotus opgeboord tot 3,6 liter en voorzien van 2
turbo’s met koeling. De extra sterke zesversnellingsbak komt uit de eveneens door Lotus ontwikkelde
Chevrolet Corvette ZR-1. De Lotus Omega valt aan de buitenzijde enorm op, vanwege de grote spoilers voor en achter, de wielkastverbreders en de zijskirts. Ook worden speciale wielen gemonteerd.
De 24-kleps motor perst er maar liefst 377 pk uit. Daarmee zit de Lotus Omega in minder dan 5,5 seconden op de 100 km/h, de top bedraagt zelfs 280 km/h (daarmee wijkt Opel net als
Porsche af van het herenakkoord dat Duitse auto’s niet harder dan 250 km/h lopen). De Lotus Omega is dan ook een rechtstreekse concurrent voor de ingetogener gestileerde
BMW M5 en
Mercedes 500E. In Groot-Brittannië wordt de auto geleverd als Vauxhall Lotus Carlton. In 1992 valt het doek voor de snelste Opel ooit, na 950 gebouwde exemplaren.