De Zwitser Peter Monteverdi is jarenlang officieel dealer van
Ferrari en
BMW. Na het oprichten van zijn eigen merk bouwt hij voornamelijk exclusieve sportwagens in kleine series. Zo wordt in 1970 de Monteverdi Hai 450 SS als prototype voor een nieuwe supersportwagen voorgesteld op de Salon van Genève, een thuiswedstrijd dus.
Naar verluidt tekende Peter Monteverdi zelf de carrosserie. De elegant-agressief gelijnde middenmotor-sportwagen met buizenchassis wordt voortgestuwd door een 7,0-liter Hemi
V8 van
Chrysler, die het in de Hai (Duits voor haai) tot 390 pk schopt. Daarmee moeten een acceleratie van 0 naar 100 km/h in rond de 5 seconden, en een topsnelheid van meer dan 280 km/h mogelijk zijn. In 1973 presenteert Monteverdi het tweede prototype van de Hai, de 450 pk sterke 450 GTS. Een productie van één Hai per maand staat gepland. Het blijft echter bij deze twee prototypes en in 1976 wordt officieel de stekker uit het haaienproject getrokken. In 1990 wordt echter nog een laatste Hai gebouwd.