Het familiebedrijf
Morgan staat niet bekend om haar vernieuwingsdrift. Als er een nieuwe Morgan verschijnt, is dat dan ook groot nieuws. In Genève presenteren de Britten in 2000 de
Aero 8, met een op z’n minst opmerkelijke, aërodynamische carrosserie (Cw-waarde: 0,39). Of de ‘scheel kijkende’ koplampen nu mooi of lelijk zijn, laten we in het midden.
Feit is dat de Aero 8, met een geheel aluminium koetswerk, slechts duizend kg weegt en is uitgerust met
BMW’s 4,4-liter
V8 van 286 pk en 430 Nm. Daarmee buldert de Morgan in 5,0 seconden naar de 100 en loopt met gemak 250 km/h. Het handgebouwde aluminium koetswerk is naar goede Morgan-traditie gemonteerd op een houten frame. De Aero 8 is als eerste Morgan ooit ook verkrijgbaar met luxe accessoires als airconditioning, cruise control en een navigatiesysteem. Bovendien beschikt de auto over elektrisch verwarmde ruiten rondom. Morgan heeft de intentie er jaarlijks tweehonderd te bouwen. De eerste vijftig zijn op de Salon van Genève al verkocht. In 2004 krijgt de motor van de Aero 8 meer vermogen en koppel (325 pk en 448 Nm).