Klassiekergids

Mercedes-Benz 500 E (1990-1995)

    Print     Mail
Mercedes-Benz besluit eind jaren tachtig in te haken op het succes van de BMW M5 en introduceert in 1990 de brute 500 E. Deze limousine met sportwagenprestaties is gebaseerd op de W124 reeks. Om de auto passende prestaties te verlenen, wordt de 5,0-liter V8 met 326 pk uit de SL geïmplanteerd en voorzien van een ander injectiesysteem.
Dat ging niet zonder de nodige aanpassingen: de hele voortrein van de W124 moest opnieuw worden ontworpen. De spoorbreedte werd flink vergroot, wat aan de buitenzijde herkenbaar is door de fors uitgeklopte wielkasten. Wielophanging en remsysteem zijn afkomstig van de 500 SL.
Zelfs de hulp van Porsche werd ingeroepen om de 500 E optimaal af te stemmen op de toegenomen prestaties. Een geavanceerd tractiecontrolesysteem (ASR) wordt gemonteerd. Alle inspanningen zijn niet voor niets: de 500 E heeft een op 250 km/h begrensde topsnelheid en een sprint van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 6,1 seconden. Ook de volgende generaties van Mercedes’ middenklasser kennen een V8-model, deze zijn echter niet meer zo extravagant vormgegeven als de eerste 500 E.

Technische gegevens Mercedes-Benz 500 E

Type-
Bouwjaren1990-1995
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud4973 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen326 pk/5700 tpm
Koppel480 Nm/3900 tpm
Lengte474 cm
Breedte188 cm
Hoogte142 cm
Wielbasis280 cm
Massa1730 kg
Topsnelheid250 km/h
Acceleratie5,9 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

Mercedes 500E Mercedes 500E Mercedes 500E