Peugeot introduceert in het voorjaar van 1960 de
404 sedan. De introductie vindt geheel tegen de traditie reeds plaats in mei in plaats van op de Salon van Parijs, die voor dat najaar gepland staat. Het tijdloze ontwerp is van de Italiaanse tekenmeester Sergio Pininfarina.
De 404 is oersolide gebouwd en biedt een royale portie comfort en ruimte. Daarmee is het de ideale reisauto voor gezinnen. De 4,42 meter lange 404 is in eerste instantie leverbaar als eenvoudiger GT (Grand Tourisme) en luxe SL (Super Luxe). Onder de motorkap vinden we een 1.618 cc viercilinder lijnmotor, die het met carburateurs tot 62 pk schopt. De krachtbron is goed voor een topsnelheid van 142 km/h. Vooruitstrevend is de veiligheidscarrosserie met een heuse kooiconstructie en kreukelzones. Het stuur is zo vormgegeven, dat het bij een frontale botsing niet naar binnen wordt gedrukt.
De 404 zal in de jaren die volgen uitgroeien tot een enorm succes: het is de eerste Peugeot waarvan er meer dan een miljoen worden verkocht. Ook volgen nog een fraaie Cabriolet (vanaf 1961 in 10.389 exemplaren) en Coupé (vanaf 1963), die eveneens zijn getekend door Pininfarina en zelfs geheel bij hem worden gefabriceerd. Daarnaast komen nog een Break en Pick-up (camionette bachée) op de markt.
Peugeot adverteert met de 404 als ‘Het wonder op wielen’. Vanaf september 1967 krijgt de 404 nieuwe techniek (onderstel, remmen en versnellingsbak). De 404 wordt tot april 1975 gebouwd in Frankrijk. Daarna komt de 404 nog tot 1981 uit Argentinië, voornamelijk bestemd voor niet-Europese landen. In totaal vinden 2.399.509 exemplaren een koper.