Klassiekergids

Ferrari 288 GTO (1984-1985)

    Print     Mail
De op de Ferrari 308 gebaseerde 288 GTO is oorspronkelijk bedoeld als homologatiemodel voor de nieuwe Groep B raceklasse. Het reglement schrijft voor dat 200 exemplaren gebouwd moeten worden om te mogen deelnemen. De Groep B raceklasse komt echter nooit van de grond; desondanks worden van de 288 GTO in 1984 en 1985 uiteindelijk 272 exemplaren gebouwd, die allemaal als straatversie zijn uitgevoerd.
De 2.855 cc V8 met 32 kleppen brengt dankzij zijn dubbele turbo plus intercooler maar liefst 400 paarden op de been. In tegenstelling tot bij de 308 is de V8 nu in lengterichting gemonteerd, in plaats van dwars op de rijrichting. Ten opzichte van de 308 is het chassis dan ook met elf centimeter opgerekt om de motor te kunnen huisvesten. Ook de schamele bagageruimte moet worden opgeofferd. Spoorbreedte en stijfheid van de carrosserie zijn vergroot. Er is veel gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als kevlar, glasvezel en aluminium.
De ‘haaiekieuwen’ achter de achterwielen springen in het oog en zijn een verwijzing naar de legendarische 250 GTO uit de jaren zestig. Het front heeft er extra lampen bijgekregen en de buitenspiegels op pootjes zijn speciaal voor de GTO ontworpen. De prestaties liegen er niet om: van 0 naar 100 in slechts 4,8 seconden en een top van 305 km/h…

Technische gegevens Ferrari 288 GTO

Type-
Bouwjaren1984-1985
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud2855 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen400 pk/7000 tpm
Koppel496 Nm/3800 tpm
Lengte429 cm
Breedte191 cm
Hoogte112 cm
Wielbasis245 cm
Massa1160 kg
Topsnelheid305 km/h
Acceleratie4,8 s
Prijs-
Productieaantal272

Foto's en video's bij dit artikel

Ferrari 288 GTO Ferrari 288 GTO Ferrari 288 GTO
Ferrari 288 GTO Ferrari 288 GTO Ferrari 288 GTO