Klassiekergids

Iso Grifo (1963-1974)

    Print     Mail
Het Italiaanse merk Iso was in de jaren veertig en vijftig bekend door de scooters en natuurlijk de Isetta, die tevens door BMW in licentie werd gebouwd. Na een succesvolle start in de Gran Turismo klasse met de Rivolta (uit 1962) presenteert Iso in 1963 de beeldschone Grifo.
Gebaseerd op de Rivolta, met diens door Bizzarrini ontworpen chassis (echter met iets kortere wielbasis), een carrosserie van de tekentafels van Bertone (voornamelijk van de hand van Giorgetto Giugiaro) en een 5,4-liter V8 van Chevrolet. De Corvette-V8 levert in eerste instantie 300 pk, maar gedurende de levenscyclus van de Grifo worden steeds grotere en sterkere V8’s gemonteerd. De meest imposante uitvoering is de 24 keer gebouwde Can Am, met een 7.443 cc V8 van 395 pk. In 1971 krijgt de Grifo een lagere neus met klapkoplampen. Ook verschijnt er een targa-versie met uitneembaar dak. Van de targa worden slechts zeventien exemplaren gebouwd. Ten gevolge van de oliecrisis keldert in 1974 de afzet en moet Iso faillissement aanvragen. In totaal worden 412 exemplaren van de Grifo gebouwd van 1963 tot en met 1974.

Technische gegevens Iso Grifo

Type5.4
Bouwjaren1963-1965
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud5354 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen300 pk/5000 tpm
Koppel488 Nm/3200 tpm
Lengte443 cm
Breedte177 cm
Hoogte120 cm
Wielbasis250 cm
Massa1280 kg
Topsnelheid230 km/h
Acceleratie7 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

Iso Grifo