Klassiekergids

Lotus Elite (1957-1962)

    Print     Mail
De sportieve Lotus Elite uit 1957 is de eerste serieproductieauto met een zelfdragende carrosserie van glasvezel. Onder de lichtgewicht motorkap ligt een 1.216 cc Coventry Climax viercilinder met enkele carburateur, goed voor 71 pk.
Door het extreem lage gewicht sprint de Elite in slechts 11,5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 180 km/h, wat mede te danken is aan de lage luchtweerstand van de Elite. De latere versie heeft dubbele carburateurs en 83 pk. De topsnelheid stijgt daarmee tot 190 km/h. Het door Colin Chapman onder handen genomen onderstel zorgt voor een goede handling. Vóór heeft de Elite schijfremmen.
In 1960 krijgt de auto een verbeterde achterwielophanging en een gewijzigd interieur. Er volgen nog enkele sterkere motoriseringen, tot de Elite in 1962 plaats moet maken voor de Elan.

Technische gegevens Lotus Elite

Type-
Bouwjaren1957-1962
Bouwwijze4 cil., lijn
Cilinderinhoud1216 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen71 pk/6100 tpm
Koppel104 Nm/3750 tpm
Lengte371 cm
Breedte150 cm
Hoogte118 cm
Wielbasis223 cm
Massa506 kg
Topsnelheid180 km/h
Acceleratie11,5 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

Lotus Elite Lotus Elite