Klassiekergids

Triumph TR4 (1962-1967)

    Print     Mail
De uit de jaren vijftig stammende Triumph TR3A kampt met een tanende belangstelling van het koperspubliek. Debet is vooral het wat gedateerde uiterlijk, dus huurt Triumph de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti in om een geheel nieuwe body voor de TR3A te tekenen. Het resultaat is de TR4, die in 1962 debuteert. De nieuwe, elegant gesneden jas betekent het einde voor de traditionele, laag uitgesneden roadsterdeurtjes; ook de voorruit staat nu vast. Binnenin is de TR4 een flink stuk ruimer en comfortabeler geworden dan zijn voorganger. Het kokerbalkenchassis en de sterke 2,2-liter viercilinder met 100 pk zijn gebleven. Nieuw is de gesynchroniseerde vierversnellingsbak. In 1965 verschijnt de iets sterkere TR4A, met een nieuwe achterwielophanging die tevens wordt gebruikt in de Triumph 2000. In 1967 lost de TR5 met een 2,5-liter zescilinder van 150 pk de TR4A af.

Technische gegevens Triumph TR4

Type-
Bouwjaren1962-1965
Bouwwijze4 cil., lijn
Cilinderinhoud2138 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen100 pk/4600 tpm
Koppel172 Nm/3350 tpm
Lengte396 cm
Breedte146 cm
Hoogte127 cm
Wielbasis224 cm
Massa960 kg
Topsnelheid165 km/h
Acceleratie11 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

Triumph TR4 Triumph TR4