Klassiekergids

DeTomaso Pantera (1970-1993)

    Print     Mail
De klassieke De Tomaso, de Pantera, wordt in 1970 als opvolger van de Mangusta onthuld op de New York Motorshow. Alejandro De Tomaso heeft een deal gesloten met Ford, dat op zoek is naar een sportwagenfabrikant ter overname: Ford neemt een meerderheidsbelang in De Tomaso en de bijbehorende ontwerpbureaus Ghia en Vignale, die Alejandro eerder al overnam. In ruil daarvoor wordt de nieuwe Pantera in de USA via de reguliere Lincoln/Mercury dealers geleverd. Een slimme zet, want zo kan de auto in bijna elke stad eenvoudig worden geserviced, wat potentiële kopers sneller over de streep trekt.
De Pantera gebruikt net als zijn voorganger een Ford V8, nu echter 5,8 liter groot met 300 pk. Het chassis is ontworpen door Dallara, en uitgerust met onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De slanke carrosserie is getekend door de Nederlander Tom Tjaarda, die in dienst is van designstudio Ghia. De carrosserie van de Pantera wordt gebouwd bij Vignale. In 1990 krijgt de Pantera een ingrijpende facelift door Marcello Gandini en een andere motor van 4.942 cc met dubbele turbo en 450 pk. Tot 1990 worden 7.260 exemplaren gebouwd. Van de gewijzigde Pantera worden van 1990 tot en met 1993 slechts 41 stuks gefabriceerd.

Technische gegevens DeTomaso Pantera

Type-
Bouwjaren1970-1973
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud5763 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen300 pk/5400 tpm
Koppel515 Nm/3400 tpm
Lengte427 cm
Breedte182 cm
Hoogte110 cm
Wielbasis251 cm
Massa1420 kg
Topsnelheid250 km/h
Acceleratie6,8 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera
De Tomaso Pantera De Tomaso Pantera