Klassiekergids

Ford Lotus Cortina Mk I (1963-1967)

    Print     Mail
Begin jaren zestig is Lotus bezig met de ontwikkeling van een twin cam motor op basis van een Ford viercilinder. Deze motor is bestemd voor de in 1962 te introduceren Lotus Elan. Bij Ford hebben ze ook wel oren naar deze motor; hij zou perfect kunnen worden ingezet bij races in een Ford productiemodel. Zo leidt het samenwerkingsverband tussen Ford en Lotus in januari 1963 tot de spectaculaire Ford Lotus Cortina (interne code: Lotus Type 28).
Ford levert de tweedeurs carrosserie van de Cortina inclusief voorwielophanging. Lotus monteert vervolgens de eigen 1,6-liter viercilinder met dubbele nokkenassen van 105 pk, een close-ratio vierversnellingsbak plus een speciaal ontwikkelde achterwielophanging. Portieren, motorkap en kofferdeksel worden uitgevoerd in lichtmetaal. Voorzien van schijfremmen vóór en bredere banden levert dit een sportsedan van formaat op, vergelijkbaar met de sportiefste Alfa en BMW sedans van die tijd.
Alle Lotus Cortina’s zijn uitgevoerd in crèmekleur, met een opvallende groene bies over de flanken. De grille is in matzwart uitgevoerd. De auto is zeer populair bij coureurs – onder wie Jim Clark – en is dan ook veelvuldig en met succes te vinden op het circuit. In 1967 wordt de eerste Lotus Cortina (Mk I) afgelost door de tweede serie (MkII), met een nieuwe carrosserie en een tot 109 pk opgevoerde motor.

Technische gegevens Ford Lotus Cortina Mk I

Type-
Bouwjaren1963-1967
Bouwwijze4 cil., lijn
Cilinderinhoud1558 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen105 pk/5500 tpm
Koppel146 Nm/4000 tpm
Lengte421 cm
Breedte159 cm
Hoogte140 cm
Wielbasis251 cm
Massa825 kg
Topsnelheid174 km/h
Acceleratie10 s
Prijs-
Productieaantal2894

Foto's en video's bij dit artikel

Ford-Lotus Cortina Mk I Ford-Lotus Cortina Mk II