Klassiekergids

BMW 700 (1959-1965)

    Print     Mail
Als gevolg van het Wirtschaftswunder, waarbij Duitsland razendsnel uit het economische dal rijst, neemt de vraag naar grotere en snellere auto’s enorm toe. Men groeit massaal uit de dwergauto’s van de jaren vijftig, zoals de Messerschmitt en de Goggomobil. In 1957 wordt daarom uit nood de BMW 600 geboren, een doorontwikkeling van de kleine BMW Isetta.
Het model is echter nauwelijks groter en sneller dan de Isetta, en een succes wordt het dan ook niet. Omdat de luxe 501 en 502 limousines ook nauwelijks kopers vinden, moet er snel een oplossing komen, want BMW staat aan de financiële afgrond en overname door andere fabrikanten dreigt. De nieuw te ontwikkelen auto moet 4 personen plus hun bagage kunnen vervoeren en eruit zien als een ‘echte’ auto.
Het toeval wil, dat de Oostenrijkse BMW-importeur Wolfgang Denzel op eigen houtje een compacte 2+2 coupé heeft laten ontwerpen door de jonge Italiaanse designer Giovanni Michelotti. Het model valt zo in de smaak bij de BMW-directie dat het ontwerp bijna ongewijzigd wordt overgenomen. Tegelijkertijd wordt van de coupé een sedanversie met langere wielbasis ontwikkeld, die behalve qua daklijn verder nauwelijks afwijkt.
De 700 is geboren. Het is de eerste BMW met een zelfdragende carrosserie. De BMW 700 wordt aangedreven door een tot 697 cc opgeboorde tweecilinder boxermotor, afkomstig van de R67 motorfiets van BMW. Deze wordt achterin gemonteerd en levert 30 pk. De 700 haalt daarmee 120 km/h; de acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt 30 seconden in beslag. In augustus 1959 gaat de 700 Coupé in productie; de sedan volgt enkele maanden later. Het model zorgt bij BMW weer voor rinkelende kassa’s. Ook is de vanaf 1963 aangeboden Coupé Sport uitvoering razend populair bij races, door zijn lage gewicht van 630 kg en wendbaarheid. Vele tuningfirma’s, zoals Hans Martini (gevestigd bij de Nürburgring), ontwikkelen speciale raceversies. Van 1961 tot 1964 is ook een fraaie Cabrio leverbaar. Deze blijft met slechts 2.592 exemplaren echter een zeldzame verschijning.

Technische gegevens BMW 700

TypesedanCoupé Sport
Bouwjaren1959-19621963-1964
Bouwwijze2 cil., boxer2 cil., boxer
Cilinderinhoud697 cc697 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen30 pk/5000 tpm40 pk/5700 tpm
Koppel50 Nm/3400 tpm52 Nm/4000 tpm
Lengte386 cm354 cm
Breedte148 cm148 cm
Hoogte136 cm127 cm
Wielbasis228 cm212 cm
Massa680 kg630 kg
Topsnelheid120 km/h135 km/h
Acceleratie30 s20 s
Prijs--
Productieaantal621411643

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 700 sedan BMW 700 Coupé BMW 700 Coupé Sport
BMW 700 Coupé Sport BMW 700 Cabrio