Klassiekergids

Alfa Romeo Giulia (1962-1978)

    Print     Mail
Op het circuit van Monza vindt op 27 juni 1962 de persintroductie plaats van de Alfa Romeo Giulia 1600 TI. Het eigenzinnig vormgegeven model is de opvolger van de alweer uit 1955 stammende Giulietta berlina. Giulietta (verkleinwoord voor Giulia) werd Giulia, vanwege de grotere cilinderinhoud van de viercilinder. Deze meet nu 1.570 cc in plaats van 1.290 cc, en is goed voor 92 pk bij 6.200 tpm. De topsnelheid ligt daarmee op 165 km/h. De opvallende vierdeurs koets is niet zomaar het hersenspinsel van een ontwerper. Integendeel, vorm was in dit geval bijna geheel ondergeschikt aan functie. Het resultaat is een super gestroomlijnde carrosserie met een Cw-waarde van slechts 0,34. De lage luchtweerstand is te danken aan de hoge en recht afgekapte achterzijde met geïntegreerde spoilerrand, de panoramische voorruit en het geringe frontaal oppervlak van de Giulia. De berlina biedt echter nog meer geavanceerde techniek: voor grotere veiligheid is de Giulia voorzien van een kooiconstructie met kreukelzones en een ver naar achteren geplaatst stuurhuis, zodat dit bij een aanrijding niet meteen naar achteren gedrukt wordt, de passagiersruimte in. De motor met twee bovenliggende nokkenassen is geheel opgetrokken uit lichtmetaal en standaard gekoppeld aan een vijfbak (waar de meeste concurrenten een vierbak monteren); de in eerste instantie gemonteerde trommelremmen worden vanaf het 20.000e exemplaar door schijfremmen rondom vervangen. Het interieur is minstens zo opvallend, met een lineaire snelheidsmeter, gecombineerd met een ronde toerenteller. De Giulia heeft stuurschakeling en een bank i.p.v. separate stoelen voorin. Daarmee is het volgens de brochure een 6-persoons sedan met ruime kofferbak. De pers spreekt van een Ferrari voor mannen met een gezin. De Giulia markeert in zekere zin tevens de overgang voor Alfa naar massaproduktie. In Arese, net buiten Milaan, wordt een nieuwe fabriek gebouwd om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen. In 1963 wordt de TI Super toegevoegd, een extra sportieve variant met 112 pk in een kleine oplage van 501 stuks. Deze uitvoering is vooral bedoeld als basis voor de toerwagenracers. Vanaf 1965, toen de luxueuze Super werd geïntroduceerd, doen langzamerhand separate voorstoelen en een op de vloer gemonteerde schakelpook hun intrede in de Giulia’s. In 1974 wordt de Giulia uiterlijk en innerlijk flink onder handen genomen, wat resulteert in de toevoeging Nuova. Verdwenen is de ‘deuk’ in het kofferdeksel, het vele chroom van de grille is vervangen door zwart kunststof. Het dashboard wordt uitgebreid met een heuse middenconsole. Tevens wordt een dieselmotor leverbaar. In 1978 wordt de Giulia opgevolgd door de Giulietta.

Technische gegevens Alfa Romeo Giulia

Type1600 TITI Super1300 Super / Super 1,3Nuova Super 1,6DieselType
Bouwjaren1962-19661963-19641970-19741974-19781977-1978Bouwjaren
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijnBouwwijze
Cilinderinhoud1570 cc1570 cc1290 cc1570 cc1760 ccCilinderinhoud
BrandstofbenzinebenzinebenzinebenzinedieselBrandstof
AandrijvingachterachterachterachterachterAandrijving
Vermogen92 pk/6000 tpm112 pk/6500 tpm89 pk/6000 tpm98 pk/5500 tpm55 pk/4000 tpmVermogen
Koppel-----Koppel
Lengte414 cm414 cm416 cm418 cm418 cmLengte
Breedte156 cm156 cm156 cm156 cm156 cmBreedte
Hoogte143 cm143 cm143 cm143 cm143 cmHoogte
Wielbasis251 cm251 cm251 cm--Wielbasis
Massa1000 kg960 kg1010 kg1000 kg1130 kgMassa
Topsnelheid165 km/h185 km/h165 km/h175 km/h138 km/hTopsnelheid
Acceleratie14 s12 s13 s11 s-Acceleratie
Prijs-----Prijs
Productieaantal71.14850165.72041.7576573Productieaantal

Foto's en video's bij dit artikel

Alfa Romeo Giulia 1600 TI Alfa Romeo Giulia Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia Alfa Romeo Giulia Nuova Super Alfa Romeo Giulia