Klassiekergids

Alfa Romeo Nuova Giulietta (1977-1985)

    Print     Mail
Toen Alfa-Romeo in 1977 een nieuwe sedan lanceerde, poetste het merk de oude naam Giulietta al eens op. De opmerkelijk hoekig gevormde ‘Nuova Giulietta’ leek echter in niets op zijn naamgenoot uit de jaren vijftig en zestig en was gebaseerd op het opmerkelijke onderstel van de door Giugiaro ontworpen Alfetta. Het bijzondere daarvan was dat de versnellingsbak en koppeling tegen het differentieel in de achteras waren gebouwd om de gewichtsverdeling te optimaliseren. De nieuwe Giulietta, een maatje kleiner dan de Alfetta, was vanaf zijn introductie leverbaar met de bekende viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en kwam nog ouderwets met achterwielaandrijving. Hij was dan ook met name bedoeld om klanten die de (voorwielaangedreven) Alfasud niet konden waarderen, over te halen om vooral tóch merktrouw te blijven. In eerste instantie was de viercilinder slechts leverbaar met een inhoud van 1.357 cc (95 pk) en 1.570 cc (108 pk), maar vanaf 1979 wordt het gamma uitgebreid met een 1.779 cc-variant (122 pk) en weer een jaar later met de Giulietta Super met 1.962 cc en 130 pk.
In 1981 wordt de auto voor het eerst gefacelift om in lijn te blijven lopen met de rest van het modellengamma, en worden zowel interieur als exterieur aangepakt. Dit model is gemakkelijk herkenbaar aan de kunststoffen rand die aan de onderzijde van de gehele carrosserie loopt. De motoren bleven onveranderd, al kwam er in 1982 een vernieuwde versie van de 1.6 liter-motor. Weer een jaar later werd de Giulietta opnieuw licht gefacelift (nieuwe bumpers en zijstrips; ander dashboard) en tegen die tijd was er ook een snelle versie van Autodelta onthuld op de Autosalon van Parijs: de Giulietta 2.0 Turbo Autodelta. Die auto maakte gebruik van de bekende tweeliter motor, maar dankzij een turbo zette hij nu 172 pk op de achterwielen. Deze auto’s waren oorspronkelijk allemaal zwart met een rood interieur en kwamen verder met schijfremmen rondom, een extra oliekoeler en licht aangepaste wielophanging. De oplage van deze inmiddels meest gewilde versie bedroeg uiteindelijk 361 stuks, maar vanzelfsprekend werden er de nodige tweeliters omgebouwd.
De totale Nuova Giulietta-productie tussen 1977 en 1985 kwam op net geen 380.000 exemplaren. Een tweeliter diesel-versie (met 85 pk) is bij ons overigens nooit officieel geleverd.

Foto's en video's bij dit artikel

Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta