Op de Salon van Genève verrast
Jaguar in 1996 vriend en vijand met de opvolger van de
XJS. De XK8 is uitermate slank en elegant vormgegeven, met de nodige verwijzingen naar de fameuze E-type uit de jaren zestig. Met name de grote, ovale koelluchtopening in de neus doet sterk aan dat model denken. De XK8 is een geheel nieuw ontwikkeld model, met een nieuwe bodemplaat, nieuwe AJ-
V8 motor en nieuwe wielophangingen. De vierliter achtcilinder met 32 kleppen levert 294 pk en is – volgens Jaguar als eerste V8 ter wereld – voorzien van variabele kleptiming. Het fraaie, met veel hout beklede dashboard met klassieke ronde klokken is ontworpen door de Nederlander Daniel Steenstra. Enkele maanden later wordt ook de Convertible onthuld. Jaguar wil per jaar 12.000 exemplaren slijten, die voor het overgrote deel de oversteek naar de Verenigde Staten zullen maken. In 1998 verschijnt de sterke XKR, die wordt voortgestuwd door een met een compressor uitgeruste 4,0 V8. Deze levert een indrukwekkende 375 pk en een koppel van 525 Nm. In 2002 krijgt de kat een kleine facelift, en een nieuwe 4,2-liter V8. Deze levert nu een ronde 300 pk. De XKR krijgt ook de tot 4,2 liter vergrote krachtbron, zoals gebruikelijk met een supercharger. Daarmee is de XKR nu goed voor 400 pk. Eind 2005 wordt de nieuwe XK8 gepresenteerd.