Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Toyota Aygo

Eigenwijs broertje

34
Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo
  • Jan Lemkes
  • Eerste rijtest
13 juli 2018 om 14:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Terwijl Peugeot en Citroën bij de technisch identieke 108 en C1 volstaan met het herzien van de motor, brengt Toyota zijn in 2014 geïntroduceerde Aygo rondom bij de tijd. De 'X' op de neus is aanzienlijk minder opvallend, maar ook op andere gebieden is er genoeg nieuws te ontdekken.

Van de bijna iconische drieling van PSA en Toyota gingen er in het topjaar 2011 in Nederland dik 47.000 over de toonbank, waarvan ongeveer 15.000 Toyota's, 21.000 Peugeots en 11.000 Citroëns. Momenteel hebben de kleintjes het wat minder gemakkelijk. Vorig jaar wist Toyota weliswaar meer Aygo's te slijten dan in 2016, maar met krap 7.500 exemplaren komt het huidige model in z'n voorlopige topjaar slechts tot de helft van het succes van z'n voorganger. Het concurrentieveld in het A-segment is inmiddels flink veranderd. Waar de eerste Aygo bij z'n aantreden in 2005 met z'n prettige rijgedrag en olijke uitstraling nog opviel, zijn er tegenwoordig genoeg alternatieven met vergelijkbare kwaliteiten.

De aangescherpte variant moet voorkomen dat de Aygo ondersneeuwt in de stroom van automobiele ukkies en heeft daarvoor om te beginnen een gemoderniseerd uiterlijk. Daarmee lijkt er op het eerste gezicht een einde te komen aan de opvallende, in contrastkleur gespoten 'X', die als een soort masker het gezicht van de Aygo bepaalde. De vorm is er nog steeds, maar minder opvallend. Nieuwe koplampen met ingebouwde led-dagrijverlichting ogen wat meer 'af' dan de separate ledstripjes die voorheen in de bumper werden gemonteerd. Ook de achterlichten hebben vanaf nu standaard ledtechniek. Wat blijft, is de mogelijkheid om het uiterlijk van de Aygo te individualiseren door accenten in contrastkleur toe te voegen. Ook oogt de 'Japanner' – de kleintjes komen in werkelijkheid uit Tsjechië – dankzij z'n scherpe lijnen en agressieve neusje nog altijd heel anders dan de C1 en 108, die wat rondere en vriendelijker ogend koetswerken hebben.

TYPISCHE ROFFEL

De 1.0 VVT-i driecilinder die in de oer-Aygo zo'n typische roffel liet horen, is er ook nog steeds. De motor werd bij de generatiewissel al eens tegen het licht gehouden en nu is het blokje, aangemoedigd door de nieuwe WLTP-meetcyclus voor uitstoot en verbruik, opnieuw aan de beurt. Behalve een lager verbruik levert die update ook meer vermogen op, al scheelt het maar 3 pk met de 69 pk sterke voorganger. Minder meetbaar, maar wel belangrijk, is het feit dat Toyota het blokje wat meer manieren heeft bijgebracht; een nieuwe balansas moet een betere stationairloop opleveren. Toyota brengt de motor, die van origine uit de stallen van Daihatsu komt, in een normale versie en een Eco-variant. Omdat de CO2-uitstoot van die laatste een paar grammen lager uitkomt en de reguliere versie dus duurder zou zijn, is het Eco-pakket in ons land standaard. Dit betekent dat de Aygo altijd is voorzien van een start-stop-systeem en banden met een lagere rolweerstand. De vierde en vijfde versnelling werden langer, voor een lager toerental op snelheid. Bij bepaalde snelheden levert dat wel een wat tegensputterend driecilindertje op.

De 1.0 past goed bij de Aygo, al hoef je niet te verwachten dat die extra pk's hem ineens echt vlot maken. Het predicaat 'voldoende' is meer op z'n plek. De kenmerkende roffel is er zoals gezegd nog steeds; hij is zelfs best nadrukkelijk aanwezig. Dat is opvallend aangezien de isolatie bij de facelift eveneens een upgrade kreeg. Jammer is dat er bij gas loslaten, wegrijden of overschakelen al snel een schokje door de auto gaat. Dat voelt niet zo verfijnd aan.

WELKOME AANVULLING

Op andere gebieden valt er tijdens het rijden echter weinig te klagen. De besturing is voldoende communicatief, het onderstel werkt oneffenheden netjes weg en hoewel er op de snelweg vrij veel geluid van banden en rijwind tot het interieur doordringt, klinkt de motor dan zeker niet alsof de rek er volledig uit is. Wel is het erg jammer dat cruisecontrol nog steeds niet leverbaar is. Bestuurder en passagiers kijken uit over een dashboard dat op wat details na identiek is aan het exemplaar van vóór de facelift. Het vrolijke ogende, speelse geheel is opgetrokken uit harde materialen en onbedekt plaatwerk speelt op de portieren een grote rol, maar dat zien we bij meer auto's in deze prijsklasse. Het creatief ingedeelde instrumentarium herbergt zowaar een toerenteller en de centraal geplaatste boordcomputer is lekker informatief. Duurdere uitvoeringen krijgen een multimediasysteem met een 7-inch touchscreen, dat nu ook Android Auto en Apple Carplay ondersteunt. Voorheen was het al mogelijk om je telefoon via Mirror Link aan het systeem te koppelen, maar de oplossingen van de twee bekende techgiganten zijn daarop een bijzonder welkome aanvulling.

Wat bij de facelift natuurlijk niet is veranderd, is de binnenruimte. Dat de plek op de achterbank niet overhoudt, is logisch, maar de 198 liter metende bagageruimte behoort ook binnen z'n segment nog altijd bij de allerkleinsten. Aan de binnenkant van de smalle, glazen achterklep valt bovendien op dat hier wat geld is bespaard: verschillende stekkers, schroeven en bouten liggen er open en bloot bij. Dat oogt wat goedkoop, maar met een vanafprijs van € 11.695 ís de Aygo dat zelf gelukkig ook. Voor dat geld levert Toyota de driedeurs 'x' zonder airco. De vijfdeurs x-fun mét die voorziening staat voor € 13.495 te boek. Daarmee is de Aygo nog altijd concurrerend. Inmiddels gaat bij- na de helft van de kopers in dit segment voor een private-leaseconstructie. De tijden van 15.000 stuks per jaar keren ook daar- mee niet terug, maar met een prognose van 8.100 exemplaren in 2018 spreekt Toyota wel degelijk vertrouwen uit in de toekomst van hun kleinste model.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Aygo
Toyota Aygo Toyota Aygo

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i (5D/5H)
€ 269
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i play (5D/5H)
€ 304
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i (5D/5H)
€ 287
 
Leaseplan
Leaseplan
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i play (5D/5H)
€ 304
 
Toyota Aygo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Aygo 1.0 12V VVT-I 5DRS Access*AIRCO!*

    Toyota Aygo 1.0 12V VVT-I 5DRS Access*AIRCO!*

    • 2007
    • 167.465 km

    € 1.945

    Toyota Aygo 1.0 12V VVT-I 5DRS Comfort

    Toyota Aygo 1.0 12V VVT-I 5DRS Comfort

    • 2011
    • 108.145 km

    € 4.450

    Toyota Aygo 1.0-12V Sport-Edition / 3-Deurs / Airco / Leer / Goed Onderhouden !!!

    Toyota Aygo 1.0-12V Sport-Edition / 3-Deurs / Airco / Leer / Goed Onderhouden !!!

    • 2008
    • 180.399 km

    € 2.999

Meer Toyota Aygo occasions

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Aygo specificaties
  • Toyota Aygo occasions
  • Toyota Aygo video's
Advies en informatie
  • Toyota Aygo tests
  • Toyota Aygo gebruikersreviews
  • Toyota Aygo index
PREMIUM
Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo - Volkswagen Up

Kia Picanto - Opel Karl - Toyota Aygo - Volkswagen Up

De eerste Toyota Aygo was samen met broertjes Peugeot 107 en Citroën C1 een succes van ongekende...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (2018)

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (2018)

    • 28 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)

    6
    • 23 december 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2006)

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2006)

    3
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2020)

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun (2020)

    8
    • 23 april 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)

    Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2008)

    1
    • 14 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (2019)

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (2019)

    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite (2015)

    Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite (2015)

    8
    • 4 maart 2020
meer reviews
Toyota Aygo - Rij-impressie

Toyota Aygo - Rij-impressie

48

Terwijl Citroën en Peugeot bij 'broertjes' C1 en 108 volstaan met het herzien van de motor,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo X – Back to Basics

    Toyota Aygo X – Back to Basics

    66
    • 12 februari 2022
  • Hoe de Aygo, 107 en C1 ons nationale vervoersmiddel werden - Reportage

    Hoe de Aygo, 107 en C1 ons nationale vervoersmiddel...

    239
    • 14 januari 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo X: de complete prijslijst

    Toyota Aygo X: de complete prijslijst

    59
    • 15 december 2021
  • Nieuws
    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108: vaarwel

    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108:...

    83
    • 13 november 2021
  • Toyota Aygo X: nieuwe Aygo zoekt het hogerop

    Toyota Aygo X: nieuwe Aygo zoekt het hogerop

    120
    • 5 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Toyota Aygo heet Aygo X

    Nieuwe Toyota Aygo heet Aygo X

    63
    • 5 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    220
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X - Back to Basics

    Toyota bZ4X - Back to Basics

    195
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit de Oude Doos

    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit...

    50
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden