Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Suzuki Swift Sport

Feesten tussen wal en schip

52
Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift SportSuzuki Swift Sport
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
13 mei 2018 om 10:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 17 2018
AutoWeek 17 2018

Je leest het in AutoWeek 17 2018

Door z'n prijs, vermogen en technologie komt de Suzuki Swift Sport in een niemandsland tussen sportieve A-segmenters en opgeleukte B-segmenters aan de ene kant, en B-segment hot hatches aan de andere kant. Niet dat het uitmaakt, de Swift Sport blijkt een feestnummer.

Normaal gesproken wekken het geluid en de geur van voorbanden die over hun grens worden gedrukt een zekere spanning op. Het betekent immers dat onderstuur optreedt en in een tijd waarin een beetje hot hatch toch zeker wel 200 pk moet hebben, gaat dat meestal gepaard met snelheden die bij een ongeval serieuze schade aan mens en machine garanderen. Zo niet bij de nieuwe Suzuki Swift Sport. Enerzijds omdat het model nog altijd een relatief bescheiden vermogen van 140 pk heeft en anderzijds omdat het onderstel verhoudingsgewijs al vroeg de handdoek in de ring moet gooien. Betekent dat dan dat de snelle Swift minder goed is dan een Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport of een Renault Clio RS? Wel als je kijkt naar prestaties en rondetijden, op die vlakken scoren de genoemde concurrenten beter. Maar als pretpakket maakt het de Sport eigenlijk alleen maar beter. Want al na drie bochten durf je het ESP uit te zetten en in iedere bocht die daarna komt, laat de Suzuki Swift z'n volledige potentieel benutten. Dat was altijd al de charme van de Swift Sport en dat verandert nu niet. Zonder repercussies de hooligan uithangen, het blijft geweldig leuk.

Toch veranderde er wel iets fundamenteels ten opzichte van de vorige Sport. De nieuwe werd langer en breder en voelt mede daardoor een stuk stabieler. Nog altijd rolt de auto wat om zijn lengteas bij het insturen, maar een stuk minder dan voorheen. Eenmaal in de bocht blijft de Swift ondanks z'n relatief simpele setup met McPhersons voor en een torsie-as achter vrij lang beantwoorden aan je wensen. De Monroe schokdempers kunnen bovendien goed omgaan met wisselende asfaltomstandigheden.

Volledig foolproof

De grens ligt dus verder dan voorheen, maar ook als je er eenmaal bent, gedraagt de Swift zich volwassener dan vroeger. Hoe veel je de Japanner ook provoceert, de achteras ligt als een huis. Dat maakt 'm toegankelijk en foolproof, maar ook minder speels. Voorheen had je de optie om in één keer het gas dicht te gooien in een bocht, de achterzijde om de voorkant heen te laten draaien en de pseudo-drift vervolgens op te vangen. Dat kan met de nieuwe alleen nog als je de handrem gebruikt. Behalve meer zekerheid krijg je er echter ook meer comfort voor terug, want 500 kilometer rijden betekent niet meer automatisch dat je vermoeid uitstapt.

Dat laatste heeft ook te maken met het feit dat de nieuwe 1,4-liter Boosterjet turbomotor een stuk minder toeren hoeft te draaien dan de natuurlijk ademende 1.6 van voorheen. Ook hier geldt dat de verfijning daarmee een stuk toeneemt, maar dat er wat charme voor verloren gaat. Niet langer hoef je de motor actief boven de 4.500 toeren te houden om echt gang te maken en steeds als een bezetene de toerenbegrenzer na te jagen. In plaats daarvan is het nu zaak de toerenteller-naald tussen de 2.500 en 4.500 toeren te houden en de 230 Nm z'n werk te laten doen. Samen met het gewicht van 975 kilo zorgt dat voor aansprekende prestaties. Nog steeds kun je die goed benutten op de openbare weg, van 0-100 in 8,1 seconden en een top van 210 km/h zijn immers geen sportwagenprestaties. De motor reageert, wanneer de turbo eenmaal meedoet, wel lekker gretig op het gas en de zesbak schakelt met korte slagen. Bovendien zitten de pedalen goed geplaatst, tijdens het terugschakelen een toefje tussengas geven vormt geen enkel probleem. Helaas klinkt de dubbele sportuitlaat wat tam en bij 6.000 toeren is het feest alweer voorbij.

Alles standaard

Wel heel fijn: die sportuitlaat is, evenals eigenlijk alles, standaard aanwezig op de Swift Sport. De enige optie is een andere lakkleur, voor wie het standaard Champion Yellow wat te veel van het goede vindt. Maar alles van verwarmde sportstoelen, climate control en navigatie tot 17-inch wielen en een batterij aan actieve veiligheidsassistenten zoals adaptieve cruise control zijn bij de prijs in begrepen. Een volwassen uitrusting dus. Ook een volwassen prijs trouwens, want de Swift Sport kost € 24.999. Het toont eens temeer aan waar de Swift Sport staat, want dat is te weinig voor een echte hot hatch, maar te veel voor een opgeleukt sportpakket. Daarmee belandt de Suzuki Swift Sport tussen wal en schip. En bouwt daar vervolgens een fantastisch feestje.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Swift
Suzuki Suzuki Swift

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

INFO
Suzuki
Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 295
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Suzuki Swift 1.2 Select (5D/5H)
€ 319
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 291
 
Suzuki Swift in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Swift 1.2 Comfort, Airco,Stuurbekrachtiging,Electr.ramen en spiegels,Dimlichten automatisch

    Suzuki Swift 1.2 Comfort, Airco,Stuurbekrachtiging,Electr.ramen en spiegels,Dimlichten automatisch

    • 2018
    • 61.365 km

    € 12.450

    Suzuki Swift 1.2 Stijl | Navi | Camera | Airco

    Suzuki Swift 1.2 Stijl | Navi | Camera | Airco

    • 2018
    • 39.729 km

    € 13.950

    Suzuki Swift 1.3 COMFORT

    Suzuki Swift 1.3 COMFORT

    • 2009
    • 111.500 km

    € 4.395

Meer Suzuki Swift occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Suzuki Swift / Dzire (IN) | Nieuw: update 2021

    51
    • 18 februari 2021

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Swift specificaties
  • Suzuki Swift occasions
  • Suzuki Swift video's
Advies en informatie
  • Suzuki Swift tests
  • Suzuki Swift gebruikersreviews
  • Suzuki Swift index
PREMIUM
Langs Lek en Rijn met de Suzuki Swift Sport - De Dijk

Langs Lek en Rijn met de Suzuki Swift Sport - De Dijk

Ondanks alle drukte en beperkingen kan autorijden in Nederland nog steeds heel leuk zijn. In...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    2
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    7
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    1
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start...

    9
    • 3 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort (2012)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort (2012)

    3
    • 24 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2021)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (2021)

    5
    • 17 maart 2021
meer reviews
Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig, en dan...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Suzuki Swift: herkenbaar anders

    Nieuwe Suzuki Swift: herkenbaar anders

    32
    • 1 augustus 2022
  • Achtergrond
    Suzuki Swift vs. Opel Corsa - Uit de Oude Doos

    Suzuki Swift vs. Opel Corsa - Uit de Oude...

    19
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber Gezocht

    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber...

    24
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster en Suzuki Swift

    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster...

    26
    • 31 augustus 2021
  • Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

    • 9 april 2021
  • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

    Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

    • 18 januari 2021
  • Autotest
    Test: Suzuki Swift Sport

    Test: Suzuki Swift Sport

    14
    • 23 december 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    AutoWeek Test - Suzuki S-Cross

    AutoWeek Test - Suzuki S-Cross

    13
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Suzuki Wagon R: één auto, drie gezichten

    Suzuki Wagon R: één auto, drie gezichten

    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Suzuki Swift: herkenbaar anders

    Nieuwe Suzuki Swift: herkenbaar anders

    32
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Dankzij Toyota heeft Suzuki weer een nieuwe MPV

    Dankzij Toyota heeft Suzuki weer een nieuwe...

    31
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen hybride Suzuki S-Cross bekend

    Prijzen hybride Suzuki S-Cross bekend

    19
    • 27 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Suzuki Grand Vitara is hybride Toyota-broertje

    Nieuwe Suzuki Grand Vitara is hybride Toyota-broertje

    22
    • 20 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden