Skoda Karoq 1.5 TSI (2018) – Op de rollenbank

Op de sportieve SUV-toer

34 reacties

Video

Een SUV als de Skoda Karoq heeft ontegenzeggelijk een paar voordelen, maar ook een paar nadelen. Als we die nadelen nu eens gaan aanpakken, zo dacht Dominic Meutzner uit Woerden. Nu staat hij te trappelen om met zijn Karoq de rollenbank op te gaan.

Het beste van twee werelden

Dominic Meutzner (42) reed voor deze Skoda een Seat Leon ST. “Dat is toch wat anders dan een SUV. Het is sowieso dynamischer en je hebt meer beleving”, zegt hij. Die Karoq kwam echter bij toeval voorbij en was te interessant om te laten gaan. “Mijn pa stapte over op elektrisch, dus die kocht een nieuwe Tesla. Dat was in maart 2023. De Karoq was over en zodoende voor mij te koop voor een messcherpe familieprijs, dus toen was ik om en kocht de Skoda.”

En wat doe je dan? Je probeert de hoge instap en de ruimte van de Skoda Karoq te combineren met de rijdynamiek en prestaties van een vlotte C-segment-stationwagon. Dan heb je het beste van twee werelden, toch? Zo gezegd, zo gedaan. Dominic: “Ik heb er eerst een verlagingsset op laten zetten. Ik ben zes centimeter dichter richting de aarde afgedaald, haha. Dat gaat natuurlijk ten koste van wat comfort, maar daar was toch genoeg van aan boord.”

Dat was nog niet alles. De standaard 1.5 TSi van 150 pk werd ook behandeld met een Stage 1-tuning. “Dat betekent dat ik nu 185 pk aan boord zou moeten hebben”, kijkt Dominic hoopvol vooruit naar de meting die straks gaat beginnen. “Omdat ik de auto voor een mooie prijs heb overgenomen, besloot ik de auto echt zo volledig mogelijk naar mijn hand te zetten en leuker te maken”, aldus de eigenaar. Hij vertelt dat ook de DSG-schakelpunten iets zijn verlegd naar ‘boven’. “Ik heb de bak meteen mee laten nemen en die is Stage 2-getuned. Waar je vroeger 60 km/h reed in zijn zevende versnelling rij ik nu in drie”, legt hij uit. Naast deze aanpak van de techniek heeft Dominic er ook een nieuw, fris interieur in laten zetten. “Dat vind ik allemaal de moeite waard, want we gebruiken hem overal voor, het is echt onze familieauto voor boodschappen, vakantie en woon-werkverkeer”, legt Dominic nog uit. Hij is er blij mee en trots op en vindt het ook goed zo. “Als de auto levert wat hij zou moeten doen, ben ik tevreden hoor. Ik ga hem niet nog verder opschroeven. Het moet leuk blijven en vooral: het moet heel blijven.”

Eenvoudig en dus betaalbaar

Chef rollenbank Ghisbert van Ginhoven is wel blij om dit blok te zien. Sowieso zijn de blokken van de Volkswagen Group dankbare basiskrachtbronnen om die iets op te pimpen. “De motoren kunnen het hebben en het is relatief eenvoudig en dus betaalbaar”, aldus Ghisbert. De Tsjech is goed gepositioneerd, de spanbanden zijn strak gespannen, het is tijd voor een rondje vol gas met Ghisbert achter de knoppen.

Als de Karoq op de toppen van zijn kunnen heeft gepresteerd, is het tijd voor de balans en… die valt met 174 pk iets tegen. Het koppel is wel lekker. Dominic: “Ja, dat is wel balen, maar ik ga er niet wakker van liggen hoor, ik laat het zo. Hij is vlot genoeg en het is wel prima.”

Ghisbert: “Er zitten wel eens wat verschillen in hoe zo’n tuning uitpakt. Hij heeft sowieso beduidend meer vermogen, ook al haalt hij niet die 185 pk. Het koppel is keurig.”

Signalement

Merk Skoda
Model Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Style
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.655

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.382 mm / 1.841 mm / 1.603 mm
Wielbasis 2.638 mm
Massa leeg 1.293 kg
Laadvermogen 648 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 690 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 145 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum