AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
23

De gulden middenweg

Porsche Macan GTS

  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
31 december 2015 om 13:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2015
AutoWeek 49 2015

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 49 2015

Afgezien van de 918 Spyder is er van elke huidige Porsche een versie met de letters GTS op de koets. De Macan Gran Turismo Sport kon derhalve niet uitblijven. Uiterlijk onder meer herkenbaar aan de zwarte elementen, onder de kap ligt dezelfde turbo-V6 als in de Macan S, maar dan met meer vermogen. Kortom, de betere S en de goedkopere Turbo.

Een sportievere versie van een Porsche. Dat klinkt welhaast als een pleonasme. Maar toch is dat waar GTS voor staat. Een traditie die terug gaat naar 1963, toen de raceafdeling van Porsche de 904 GTS de baan op stuurde. Vervolgens duurde het tot 1981 voordat deze lettercombinatie zijn weg vond naar een snelle 924 en in 1992 op de 928. Pas 15 jaar later, in 2007, volgt de Cayenne GTS en sinds die tijd volgde er van alle andere modellen ook zo'n extra sportieve variant. De Macan GTS is nummer tien in de rij. De zescilindermotor met twee turbo's levert dankzij een betere beademing en een met 0,2 bar verhoogde turbodruk 20 pk en 40 Nm extra ten opzichte van de Macan S. Dat komt dus aardig dicht in de buurt bij de specificaties van de Turbo en ook de prestaties van de GTS blijven niet zo gek ver achter bij die van het bijna € 8.000 duurdere topmodel. De V6 heeft trouwens een dry sump-smeersysteem, waardoor de motor een paar centimeter lager in het chassis kan worden gehangen, dankzij de afwezigheid van een oliecarter. De andere Macans met benzinemotor hebben dit ook, de versie met dieselmotor niet.

Hoge 911

Hoeveel sportiever dan de S – die al zeer goed stuurt - is de Macan GTS? De auto waarmee wij rijden, heeft geen luchtvering, maar is wel voorzien van PASM (Porsche Active Suspension Management), een optie die standaard is voor de GTS, net als een met 15 mm verlaagd onderstel en 20-inchwielen. De sportuitlaat zorgt voor een krachtig geluid, soms lijkt het zelfs net alsof er een V8 aan het werk is, zo zwaar klinken de arbeidsslagen van de V6. Het zal er ook mee te maken dat we direct voor de modus 'sport plus' hebben gekozen, dan gaan er namelijk een paar kleppen open in het uitlaatsysteem. Ook de transmissie (PDK, Porsche Doppel Kupplung) staat dan in zijn scherpste stand en de schokdempers houden de bewegingen van de veren nóg beter in toom. Voeg daarbij de vrij directe besturing en je beschikt over een SUV die een stuk lichtvoetiger aanvoelt dan de bijna 1.900 kg die hij weegt. Het is alsof je in een hoge 911 over de weg gaat, een gevoel dat nog eens extra wordt onderstreept door de welvingen van de voorspatborden die je altijd in je blikveld hebt. Ondanks de stevige vering en demping is de Macan GTS geen moment vervelend hard. Net als bij de 911, is Porsche erin geslaagd om een perfecte onderstelafstemming te creëren.

Beste keus

Iedere Macan heeft vierwielaandrijving, zo ook de GTS. Normaal gesproken gaat alle kracht naar de achterwielen, maar indien nodig, kan deze ook voor 100% naar de voorwielen. Op het dashboard is te zien hoe de aandrijfkrachten worden verdeeld en als we tijdens snel bochtenwerk met een schuin oog naar de display kijken, zien we dat dit behoorlijk varieert, om er steeds voor te zorgen dat er voldoende grip en tractie is. Je moet het wel héél bont maken om de Macan van de wijs te brengen, hij laat zich snoeihard door bochten jagen. En bij het uitaccelereren voel je die 500 Nm koppel uiteraard goed, terwijl je tijdens het aanremmen van bochten merkt dat de vier schijven totaal geen moeite hebben om het tempo er weer uit te krijgen. Niet zo verwonderlijk: de GTS heeft hetzelfde remsysteem als de Turbo. Kortom, de Macan GTS is in alle opzichten op zijn taak berekend en doet nauwelijks onder voor zijn duurdere en 40 pk sterkere stalgenoot. Zijn meerprijs van € 14.800 ten opzichte van de S maakt de GTS niet alleen waar door zijn hogere prestaties, maar ook door de standaarduitrusting. Want voor 20-inchwielen, PASM, een sportuitlaatsysteem, het Sport Design Pakket, de bi-xenon koplampen betaal je op de S zomaar dik tien mille extra. Wat ons betreft is de GTS een mooie aanvulling op het programma en feitelijk de beste keus, ook al blijft € 107.000 een aardige som geld…

Video
  • Houd me op de hoogte over de Porsche Macan
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche Macan Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    ACC, NAVI, LUCHTVERING 2.0

    Porsche Macan ACC, NAVI, LUCHTVERING 2.0

    • 2021
    • 1.250 km

    € 95.900

    2.0T 252PK / NL Auto! / 1e Eigenaar / Rondom camera / Trekhaak / Luchtvering / Stoelverwarming

    Porsche Macan 2.0 / Rondom camera / Trekhaak / Luchtvering / Stoelverwarming

    • 2017
    • 48.577 km

    € 54.950

    3.0 D S | Luchtvering | Elektrische trekhaak | Adaptieve Cruise Control | Climate Control | Navigatie | Verwarmbare voorstoelen

    Porsche Macan 3.0 D S | Luchtvering | Elektrische trekhaak | Adaptieve Cruise Control | Climate Control | Navigatie | Verwarmbare voorstoelen

    • 2016
    • 62.250 km

    € 53.950

Meer Porsche Macan occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Macan specificaties
  • Porsche Macan occasions
  • Porsche Macan video's
Advies en informatie
  • Porsche Macan tests
  • Porsche Macan gebruikersreviews
  • Porsche Macan index
PREMIUM
Jaguar F-Pace S - Porsche Macan GTS

Jaguar F-Pace S - Porsche Macan GTS

Geen moment heeft Jaguar zelfs maar geprobeerd onder stoelen of banken te steken welke auto...

Lees meer
Porsche Macan GTS vs Jaguar F-Pace S - Dubbeltest

Porsche Macan GTS vs Jaguar F-Pace S - Dubbeltest

92

Toen Jaguar eerder dit jaar de F-Pace op de markt bracht, stak het niet bepaald onder stoelen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Porsche Macan (2018)

    Porsche Macan (2018)

    10
    • 22 december 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe elektrische Porsche Macan te zien

    Nieuwe elektrische Porsche Macan te zien

    15
    • 12 november 2020
  • Autonieuws
    Tweede facelift voor Porsche Macan

    Tweede facelift voor Porsche Macan

    22
    • 11 november 2020
  • PREMIUM
    Met de Macan Turbo de grens over - Reportage

    Met de Macan Turbo de grens over - Reportage

    • 6 mei 2020
  • Autonieuws
    Elektrische Porsche Macan komt in 2022

    Elektrische Porsche Macan komt in 2022

    68
    • 20 maart 2020
  • Porsche Macan GTS - Autotest

    Porsche Macan GTS - Autotest

    • 10 februari 2020
  • PREMIUM
    BMW X3 M – Porsche Macan Turbo - Dubbeltest

    BMW X3 M – Porsche Macan Turbo - Dubbeltest

    • 5 februari 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Zes bijzondere carrosserievarianten van Porsche

    Zes bijzondere carrosserievarianten van...

    22
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    77
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    14
    • 3 maart 2021
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor onthulling

    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor...

    23
    • 24 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    4
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep