Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Porsche Cayenne E-Hybrid

Excuus-SUV

86
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-HybridPorsche Cayenne E-Hybrid
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
3 juni 2018 om 09:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 20 2018
AutoWeek 20 2018

Je leest het in AutoWeek 20 2018

Om de Cayenne te kunnen vergroenen, heeft Porsche gekozen voor plug-in hybridetechnologie. Veel andere opties had het merk niet; de Mission E blijft nog even achter de coulissen en een diesel is vanwege de maatschappelijke gevoeligheid momenteel geen optie. We maken kennis met de nieuwe Cayenne E-Hybrid.

Porsche eerst een hybride, om een paar jaar later met de plug-in hybride te komen. Die eerste stap slaat het merk nu over, want de Cayenne verschijnt meteen in een stekkeruitvoering. Dat lijkt heel logisch, aangezien Porsche die techno- logie al aanbiedt op de Panamera, alleen blijkt de Cayenne E-Hybrid daarmee amper componenten te delen. Eigenlijk is alleen de 135 pk en 400 Nm sterke elektromotor identiek. De benzinemotor, de transmissie en zelfs het gehele platform van de SUV wijken echter af.

Laten we beginnen met de benzinemotor. Dat is een 3,0-liter V6 die dankzij een turbo tot 340 pk en 450 Nm komt. Aangezien hij samenwerkt met bovengenoemde elektromotor zou je theoretisch tot 850 Nm kunnen komen. De ZF-achttrapsautomaat kan dat echter niet aan, dus is het koppel begrensd op een nog altijd riante 700 Nm. Het systeemvermogen van beide motoren ligt op een eveneens gezonde 462 pk. Daarmee moet de Cayenne in exact 5 seconden de 100 km/h kunnen aantikken en daarna kunnen doorstomen naar 253 km/h. Belangrijker is dat de SUV met het 14,1 kWh grote accupakket theoretisch 44 kilometer kan afleggen voordat de V6 überhaupt aan het werk moet.

Dat die waarde er in de praktijk niet in zit, mag inmiddels geen verrassing meer heten. Tijdens de introductie komen we met een normale rijstijl op een traject zonder snelwegen zo'n 30 kilometer ver. Met 135 pk op een wagengewicht van 2.295 kg gaat accelereren niet flitsend, maar je vormt ook geen rijdende chicane. Een voelbare weerstand in het gaspedaal geeft aan hoever je mag trappen voordat de verbrandingsmotor zal aanspringen. Wie echt alleen elektrisch wil rijden, krijgt daarvoor genoeg informatie. Is het accupakket leeg, dan gaat de auto over op de hybridemodus (deze is ook handmatig in te schakelen). Aan de hand van de vermogensvraag en de omstandigheden wordt dan automatisch geschakeld tussen elektrokracht, benzinevermogen en een combinatie van die twee. De samenwerking valt in positieve zin op doordat deze eigenlijk helemaal níét opvalt. Waar de PDK-bak van de Panamera soms wat zoekerig is, worden alle onvolkomenheden die er zouden kunnen ontstaan in de Cayenne opgevangen door een koppelomvormer. Wat rest, is een aandrijflijn die op de achtergrond van alles doet, maar daarvan weinig laat merken. Behalve dan met de flinke acceleratie waarop je altijd kunt rekenen.

SPORTIEF RIJDEN IS MOGELIJK

Het kan in de hybridemodus voorkomen dat de elektromotor niet meer over vol- doende energie beschikt om te assisteren. Dat leidt tot een merkbaar gereduceerde acceleratie, al blijft er ruim voldoende power over. Afhankelijk van de gekozen boordlader (3,6 kW is standaard, 7,2 kW optioneel) en het stroompunt duurt vol- laden met een stekker ruim twee tot bijna acht uur. Maar het kan ook anders, via de Sport-modus en – meer nog – de Sport Plus- modus. Dan regelt de elektronica dat er zo snel mogelijk weer lading in de accu komt, zodat de elektromotor in principe altijd kan bijspringen. Uiteraard heeft dat gevolgen voor het verbruik, maar Porsche is het nu eenmaal aan zijn stand verplicht om spor- tief rijden in elk geval mogelijk te maken. Om dezelfde reden is het onderstel, al dan niet optioneel, voorzien van elke denkbare mogelijkheid die Porsche in de aanzien- lijke trukendoos kon vinden: luchtvering, vierwielbesturing, elektronisch geregelde schokdempers en een heel woud aan afkortingen voor allerlei actieve en reactieve elektronica. Inmiddels zal het weinigen nog verrassen dat een Cayenne goed stuurt. Toch weten de beheersing en vanzelfsprekendheid waarmee deze 2,3 ton zware tank onverstandig hard de hoek om kan steeds opnieuw te verbazen. Vooral omdat het onderstel weliswaar wat aan de stevige kant is, maar nooit hard, indringend of vermoeiend. Sportiviteit is in de context van een SUV heel betrekkelijk, maar voor zover het kan, zorgt Porsche er toch voor – hybride of niet.

TUSSENPAUS

Tegelijk met de komst van de E-Hybrid introduceert Porsche ook enkele nieuwe opties en systemen voor de hele Cayenne- reeks. 22-inchwielen, een head-up display en standverwarming zijn voortaan te bestellen, evenals InnoDrive. Dat laatste is feitelijk niets meer of minder dan de combinatie van een aantal semi-autonome rijsystemen die samenwerken met onder meer de navigatie- data. Daardoor kan de Cayenne zichzelf op afstand van zijn voorganger houden en tussen de lijnen op de weg blijven. Via de navigatiekaart kan hij ook een stuk vooruit kijken om bijvoorbeeld te bepalen welke snelheid gepast is voor de eerstvolgende bocht. Mooie technologie, maar in principe niet nieuw.

Als de verbluffende eerste indruk een beetje is verwerkt, kunnen we de Cayenne E-Hybrid als geheel beoordelen. Alles is ontzettend goed geïntegreerd en je hoeft geen concessies te doen wat betreft de hybridetechniek. Dankzij ons bpm-stelsel wordt de E-Hybrid met een vanafprijs
van € 102.800 bovendien meteen de goed- koopste Cayenne. De nieuwe E-Hybrid is alleen niet de enorme stap voorwaarts die Porsche met de Mission E aankondigde. Voorlopig is het een tussenoplossing; de Cayenne E-Hybrid fungeert als tussenpaus. Maar wel een erg goede.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Cayenne
Porsche Porsche Cayenne

Uitgelicht aanbod

    Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

    Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

    • 2020
    • 46.500 km

    € 187.900

    Porsche Cayenne 3.0 S E-Hybrid Schuif/kanteldak| Lederen bekleding | Trekhaak

    Porsche Cayenne 3.0 S E-Hybrid Schuif/kanteldak| Lederen bekleding | Trekhaak

    • 2015
    • 125.000 km

    € 44.895

    Porsche Cayenne E-Hybrid *Approved*Pano*Chrono*Soft-Close*21”Spyder Design*

    Porsche Cayenne E-Hybrid *Approved*Pano*Chrono*Soft-Close*21”Spyder Design*

    • 2018
    • 68.401 km

    € 99.950

Meer Porsche Cayenne occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche Cayenne III

    59
    • 30 juni 2021

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Cayenne specificaties
  • Porsche Cayenne occasions
  • Porsche Cayenne video's
Advies en informatie
  • Porsche Cayenne tests
  • Porsche Cayenne gebruikersreviews
  • Porsche Cayenne index
PREMIUM
Audi SQ7 - Porsche Cayenne S

Audi SQ7 - Porsche Cayenne S

Voor de nieuwe Cayenne put Porsche uit dezelfde bouwdoos als Audi voor de Q7. Leidt dit tot...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne Turbo (2012)

    Porsche Cayenne Turbo (2012)

    6
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne (2007)

    Porsche Cayenne (2007)

    • 1 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne S (2003)

    Porsche Cayenne S (2003)

    4
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne E-Hybrid (2020)

    Porsche Cayenne E-Hybrid (2020)

    4
    • 20 november 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010 (2007)

    Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010...

    13
    • 10 november 2018
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne Turbo (2003)

    Porsche Cayenne Turbo (2003)

    7
    • 21 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Porsche Cayenne S (2007)

    Porsche Cayenne S (2007)

    8
    • 26 december 2017
meer reviews
Porsche Cayenne E-Hybrid - Rij-impressie

Porsche Cayenne E-Hybrid - Rij-impressie

54

Niemand had vooraf kunnen voorspellen hoe belangrijk de Cayenne voor Porsche zou worden. Maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vernieuwde Porsche Cayenne en Cayenne Coupé in de kou

    Vernieuwde Porsche Cayenne en Cayenne Coupé...

    5
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000 en 25.000 euro

    Op zoek naar een Porsche tussen de 20.000...

    54
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Porsche Cayenne als Platinum Edition

    Porsche Cayenne als Platinum Edition

    21
    • 17 januari 2022
  • Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini Urus  - Dubbeltest

    Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini...

    57
    • 10 december 2021
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche Cayenne Coupé betrapt

    Gefacelifte Porsche Cayenne Coupé betrapt

    7
    • 2 december 2021
  • Nieuws
    Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid onder het mes

    Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid onder...

    14
    • 29 september 2021
  • Test: Porsche Cayenne Turbo GT

    Test: Porsche Cayenne Turbo GT

    • 26 juli 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    45
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Bij Alois Ruf gaat er altijd een schepje bovenop

    Bij Alois Ruf gaat er altijd een schepje...

    13
    • 8 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden