Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Kia Picanto

Podiumkandidaat

21
Kia Picanto GT-Line
Kia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-LineKia Picanto GT-Line
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
29 april 2017 om 09:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 14 2017
AutoWeek 14 2017

Je leest het in AutoWeek 14 2017

De tweede generatie Picanto lanceerde Kia voor het eerst naar de top van zijn segment. We zoeken uit of zijn opvolger met die hoge verwachtingen kan omgaan.

De lijn omhoog is onmiskenbaar. Het gaat goed met de Koreaanse autoindustrie. Zowel Hyundai als Kia pakken meer en meer marktaandeel, zowel in Nederland als in Europa. De topmensen luisteren goed naar commentaar en wensen, passen de modellen aan naar aanleiding van kritiek en beginnen opnieuw. En als het hun zelf niet lukt om Europese verfijning in hun modellen te krijgen, dan kopen ze simpelweg Europese expertise in. Al meerdere Europese toppers op design- en onderstelgebied werden bij gevestigde merken weggeplukt om in Korea de merken Hyundai en Kia naar grote hoogten te stuwen. Het resultaat mag er zijn, want Kia is inmiddels het grootste Aziatische merk in Nederland en weet in de particuliere markt af en toe de nummer één te worden op de ranglijsten. De Picanto was in aantallen daarbij de afgelopen jaren het belangrijkste model in Nederland. Er wacht de nieuwe generatie Picanto dus een flinke uitdaging.

NIET GROTER

De auto staat op een compleet nieuw platform, waarvan in de toekomst ook de nieuwe Hyundai i10 gebruik zal maken. Uiterlijk lijkt het evenwel meer om een ingrijpende facelift te gaan. Geen toeval, want Kia wil zijn designtaal rustig uitbouwen en niet bij iedere generatie compleet opnieuw beginnen. Zo'n aanpak is de basis voor een goed restwaardebeleid. De looks zijn wel stoerder geworden, met een nog indringender neus en brede wielkasten. De stoere jongen op de foto's is de versie met GT-line pakket, waarbij je een grille met rode accenten, booskijkers en rode biezen krijgt. De lengte en breedte van de auto zijn tot op de millimeter gelijk aan die van de tweede generatie, maar er zijn evengoed verschuivingen. De wielbasis is toegenomen en de nieuwe Picanto is iets hoger dan voorheen. Het gevolg van die twee maatregelen is dat de achterpassagiers meer ruimte hebben. De bagageruimte is bovendien toegenomen tot 255 liter, waarmee de Picanto tot de top van zijn segment behoort.

Voorin is het geheel ook iets ruimer geworden. Zo heb je meer plek voor je knieën omdat de stuurkolom iets hoger staat. De zitpositie is goed; de stoel zou wel iets langer mogen zijn. De kwaliteit van de cockpit is voor dit segment buitengewoon. De knoppen op je stuur, de klimaatcontrole en met name het multimediasysteem zetten echt een nieuwe standaard in deze klasse, al wist de Opel Karl hier eerder goede zaken te doen. Houd er wel rekening mee dat veel van deze zaken optioneel zijn, net als de verschuifbare middenarmsteun. Zoals gebruikelijk bij Kia zijn de meeste zaken niet los te bestellen, maar onderdeel van een uitvoering.

TURBO VOLGT

Vooralsnog zijn er twee bekende motoren leverbaar: een driecilinder 1.0 met 67 pk en een viercilinder 1.2 met 84 pk. Dit najaar volgt een nieuwe 1,0-liter turbomotor met 100 pk. Wij probeerden de 1,2-liter variant, die in de meeste gevallen de versie is die je moet hebben. Behalve op de steilste heuvels (zoals we die in Nederland niet kennen) presteert het blok naar wens. De 1.0 zouden we alleen overwegen als de Picanto je tweede auto wordt en je zelden de stad verlaat. De toekomstige 100 pk-versie transformeert de Picanto ongetwijfeld in een leuk scheurijzer, maar de prijs zal bepalen of het tegen die tijd een musthave is. Het onderstel is goed uitontwikkeld, de demping is duidelijk een tikje volwassener dan bij de voorganger. Die had bovendien – vooral op nat wegdek – veel last van onderstuur, al lag dat voor een groot deel aan de banden. Het nieuwe onderstel is merkbaar beter en houdt de kleine auto altijd goed op de weg, met meer tractie dan voorheen. De besturing is bovendien directer en levert meer feedback, niet verrassend na de goede besturing in auto's als de Niro en de Sportage. De vijfbak is nog altijd niet de meest communicatieve in zijn soort, maar roept nooit ergernis op.

Kijkend naar het eindresultaat concluderen we dat Kia heeft gefocust op de grootste minpunten van de tweede generatie Picanto, terwijl het goed heeft gelaten wat goed was. Het lijkt zo simpel, maar genoeg concurrenten doen daar nodeloos ingewikkeld over. De nieuwe Picanto knalt opnieuw meteen naar de top van het segment en mag daar strijden om een podiumplaats.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Volwassen en ruim interieur
  • +Goede rijeigenschappen
  • +
  • -Leuke opties drijven de prijs op
  • -Huidige motoren niet overweldigend
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Kia Picanto
Kia Kia Picanto

PRIVATE LEASE Kia Picanto

INFO
ANWB
ANWB
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 254
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 264
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 269
Stel samen ▸
Kia
Kia
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 264
 
DirectLease
DirectLease
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 269
 
Arval
Arval
Kia Picanto 1.0 DPi ComfortLine 4-zits (5D/5H)
€ 270
 
Kia Picanto in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Picanto 1.2 CVVT SportsLine | Cruisecontrol | Dealer onderhouden | Parkeersensoren achter | Keyless | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen |

    Kia Picanto 1.2 CVVT SportsLine | Cruisecontrol | Dealer onderhouden | Parkeersensoren achter | Keyless | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen |

    • 2015
    • 70.411 km

    € 8.945

    Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line 100PK 5DRS -A.S. ZONDAG OPEN!-

    Kia Picanto 1.0 T-GDI X-Line 100PK 5DRS -A.S. ZONDAG OPEN!-

    • 2019
    • 14.900 km

    € 14.990

    Kia Picanto 1.0 EX 5 Deurs! Elektrisch Pakket NAP

    Kia Picanto 1.0 EX 5 Deurs! Elektrisch Pakket NAP

    • 2004
    • 179.943 km

    € 1.895

Meer Kia Picanto occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Picanto III | Nieuw: facelift 2020

    62
    • 28 juni 2021

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Picanto specificaties
  • Kia Picanto occasions
  • Kia Picanto video's
Advies en informatie
  • Kia Picanto tests
  • Kia Picanto gebruikersreviews
  • Kia Picanto index
PREMIUM
Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

Hyundai i10 - Kia Picanto - Mitsubishi Space Star - Peugeot 108 - Renault Twingo - VW Up - Multitest

Kleintjes worden groot en dat geldt ook voor A-segmenters in autoland. Dat betekent meer ruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line (2020)

    Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line (2020)

    3
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits (2021)

    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicLine 4-zits...

    3
    • 26 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto (2015)

    Kia Picanto (2015)

    2
    • 2 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits (2021)

    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits...

    3
    • 10 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits (2021)

    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits...

    1
    • 14 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits (2021)

    Kia Picanto 1.0 DPi DynamicPlusLine 4-zits...

    3
    • 30 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition (2017)

    Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition (2017)

    • 19 november 2020
meer reviews
Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank

Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook onze eigen nieuwsgierigheid is om een turbogeblazen...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek Dubbeltest

    Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek...

    63
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste...

    49
    • 14 september 2021
  • Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank

    Kia Picanto 1.0 T-GDI - Op de Rollenbank

    • 16 mei 2021
  • PREMIUM
    Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

    Hyundai i10 vs. Kia Picanto - Dubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Doorgelicht
    Occasion koopadvies: Kia Picanto 2011 – 2017

    Occasion koopadvies: Kia Picanto 2011 –...

    32
    • 8 februari 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Kia Picanto bekend

    Prijzen vernieuwde Kia Picanto bekend

    29
    • 3 september 2020
  • Nieuws
    Kia Picanto Runner: volladen maar!

    Kia Picanto Runner: volladen maar!

    15
    • 2 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe fabriek aan

    Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe...

    3
    • 18 mei 2022
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden