AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken

Hyundai i10 - Afscheid duurtest

Klein afscheid doet pijn

36 reacties

Video
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Duurtest
3 december 2020 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i10
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 49 2020

Na een half jaar nemen we afscheid van onze Hyundai i10 duurtester. De kleine Koreaan heeft zich de afgelopen maanden opgewerkt tot een van de favorieten van onze redactie. Marco Gorter praat je bij over de opgedane ervaringen.

Na het aantreden van de jongste generatie Hyundai i10 wisten we meteen: die moeten we in een duurtest opnemen. Met zijn voor het A-segment volwassen onderstel en dito interieur maakte hij namelijk direct veel indruk. Hij schreef een multitest tegen de concurrentie op zijn naam en hij heeft simpelweg een reputatie hoog te houden. Zijn voorganger bivakkeerde immers ooit eveneens in de duurtestgarage en maakte in die tijd indruk en won bijvoorbeeld test na test. Ter afsluiting van zijn duurtestperiode mocht de huidige duurtester aantreden tegen een Fiat Panda, waarbij de i10 liet zien dat hij ruimer is en comfortabeler rijdt. En zijn multimedia en veiligheidssystemen zijn duidelijk een generatie verder.

Dat geldt niet alleen voor de vergelijking met de opgefriste Italiaan, het hele A-segment loopt op alle genoemde onderdelen achter bij de Hyundai. Nu is het kleinste segment momenteel het ondergeschoven kindje in autoland en vallen er de komende jaren eerder modellen af dan dat er nieuwe bijkomen. Neem de PSA-Toyota-drieling, de Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo. Deze typen lopen alweer jaren mee, maar waarschijnlijk komt er geen opvolger voor de drieling. De drieling van de Volkswagen Group had recent een opleving door de komst van de volledig elektrische versies, maar de Volkswagen Up, de Seat Mii en de Skoda Citigo zijn al bijna tien jaar oud. De meest geduchte concurrent voor de huidige i10 komt voort uit de eigen familie, de Kia Picanto. Die is net licht opgefrist en kan hem nog aardig partij bieden.

NIET BELLEN

Allemaal lof tot zover, maar valt er dan niets aan te merken op de Hyundai i10? Zeker wel. Hij mag dan in veel opzichten overkomen als een auto uit een klasse hoger, ook qua ruimte op de achterbank, maar word je in de auto gebeld en voer je via de Bluetooth-verbinding een handsfree gesprek, dan kun je maar beter niet op de snelweg rijden. Dan wordt het een moeilijke conversatie, want de gesprekspartner hoort nauwelijks wat je zegt. Ook begon een keer het multimediascherm (voor een A-segment- auto overigens weldadig groot en verzorgd) te knipperen. Maar dat zulke zaken in deze klasse gemeengoed beginnen te worden, zegt ook wel wat. We constateerden de grote stappen die zijn gezet sinds de Hyundai Atos, waarvan we afgelopen zomer een exemplaar van stal haalden voor onze rubriek Oud & Nieuw.

Een veel gehoorde klacht is het beperkte vermogen van de 1.0-driecilinder. Die is nogal tandeloos met zijn 65 pk en dat uit zich in acceleratiewaarden die we lang niet meer hebben meegemaakt. Met bijna 16 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/h valt nog wel te leven, ook al zit hij met 15,9 tellen negen tiende van een seconde boven de fabrieksopgave, maar 38,8 seconden voor een sprint van 80 naar 120 valt vies tegen. Terug naar vier dan maar? Dan duurt het nog altijd 21,1 seconden. Lekker achter die tractor blijven hangen dus ...

Het verbruik lijdt wel onder al dat geschakel om de gang erin te krijgen. Over de hele duurtestperiode komen we uit op 1 op 16,7. Is deze motor met gerobotiseerde handbak wellicht een optie? Nee, die kun je beter laten staan stelden we vast in een vergelijking met die uitvoering. Dan wordt de auto nog trager, en de transmissie is simpelweg niet prettig. Jammer dat in Nederland de 1.2 met 84 pk niet in de prijslijst staat. Die viercilinder is wat pittiger. Gelukkig wordt onze roep om meer vermogen beantwoord, want sinds een paar maanden kun je deze motor ook met turbo krijgen in de Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line. Die 100 pk sterke versie voelen we binnenkort in een dubbeltest tegen een Volkswagen Up GTI aan de tand en dan weten we pas écht wat die nieuwe i10 allemaal in zijn mars heeft.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
DownloadKoop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Hyundai i10 - Afscheid duurtest -

Klein afscheid doet pijn

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je email-adres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Hyundai i10 - Afscheid duurtest -

Klein afscheid doet pijn

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Signalement

Merk Hyundai
Model i10 1.0i Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.911

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 49 kW / 67 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 96 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 36 l
Lengte / breedte / hoogte 3.670 mm / 1.680 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.425 mm
Massa leeg 899 kg
Laadvermogen 411 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,0 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 110 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i10
    Hyundai Hyundai i10 Nieuwe auto's Private Lease

    Uitgelicht aanbod

      COMFORT

      Hyundai i10 COMFORT

      • 2020
      • 2.486 km

      € 14.875

      1.0 Premium Handgeschakeld | 8-inch Multimediascherm met navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren achter | Draadloos opladen | Airco volautomatisch

      Hyundai i10 1.0 Premium Handgeschakeld | 8-inch Multimediascherm met navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren achter | Draadloos opladen | Airco volautomatisch

      • 2021
      • 6 km

      € 17.635

      1.0i Comfort | Bluetooth | Cruise control | Airco

      Hyundai i10 1.0i Comfort | Bluetooth | Cruise control | Airco

      • 2019
      • 29.040 km

      € 10.450

    Meer Hyundai i10 occasions

    Lezersreacties (36) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Hyundai i10 specificaties
    • Hyundai i10 occasions
    • Hyundai i10 video's
    Advies en informatie
    • Hyundai i10 tests
    • Hyundai i10 gebruikersreviews
    • Hyundai i10 index
    PREMIUM
    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

    Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

    Onderaan de modelgamma’s van automerken draait het vooral om kosten en efficiëntie, maar soms...

    Lees meer
    Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

    31

    De huidige Hyundai i10 kenden we tot dusverre als 65 pk sterke 1.0 driecilinder. Prima auto,...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

      Hyundai i10 N-Line - Rij-impressie

      31
      • 5 januari 2021
    • PREMIUM
      Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI - Dubbeltest

      Hyundai i10 N-line vs. Volkswagen Up GTI...

      • 15 december 2020
    • Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

      Fiat Panda Hybrid - Hyundai i10 - Dubbeltest

      • 20 november 2020
    • Review
      Hyundai i10 1.0 i-Motion (2015)

      Hyundai i10 1.0 i-Motion (2015)

      1
      • 12 oktober 2020
    • PREMIUM
      Per Hyundai i10 langs alle ‘tienen’ - Duurtestreportage

      Per Hyundai i10 langs alle ‘tienen’ - Duurtestreportage

      • 6 oktober 2020
    • Review
      Hyundai i10 1.0 i-Drive (2014)

      Hyundai i10 1.0 i-Drive (2014)

      5
      • 30 september 2020
    • Autonieuws
      Hyundai Grand i10 Sedan is los

      Hyundai Grand i10 Sedan is los

      31
      • 21 september 2020
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      Back to Basics: Hyundai i20

      Back to Basics: Hyundai i20

      48
      • 23 januari 2021
    • Autonieuws
      Hyundai schetst nieuwe compacte cross-over

      Hyundai schetst nieuwe compacte cross-over

      9
      • 20 januari 2021
    • PREMIUM
      Hyundai Tucson - Eerste rijtest

      Hyundai Tucson - Eerste rijtest

      • 19 januari 2021
    • Review
      Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

      Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

      7
      • 18 januari 2021
    • Autonieuws
      Hyundai bouwt brandstofcelfabriek in China

      Hyundai bouwt brandstofcelfabriek in China

      88
      • 18 januari 2021
    • Review
      Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

      Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

      7
      • 17 januari 2021
    • Hyundai i20 – Achteruitkijkspiegel

      Hyundai i20 – Achteruitkijkspiegel

      8
      • 16 januari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep