Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Focus

Hocus Pocus een verse Focus

71
Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
9 november 2014 om 10:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 40 2014
AutoWeek 40 2014

Je leest het in AutoWeek 40 2014

De derde generatie van de Ford Focus is alweer halverwege z'n levenscyclus, reden voor Ford om met een tussentijdse opfrisbeurt te komen. En een grondige ook. Wordt de Focus daar ook een betere auto van?
Doorgaans behelst een update halverwege de levenscyclus van een auto niet veel meer dan een gewijzigd profiel van de voorspoiler of een motor met een paar pk extra. Voor de Focus gaat Ford een stuk verder, behoorlijk veel verder zelfs. De auto heeft een compleet nieuwe neus gekregen, de achterlichten zijn opnieuw getekend, het onderstel is aangepakt, er zijn nieuwe motoren en misschien nog wel het meest opmerkelijk: de middenconsole is flink op de schop gegaan. De frontpartij van de auto is er met z'n Aston Martin-achtige grille flink op vooruit gegaan en is nu helemaal in lijn met de voorkant van de Fiesta en de nieuwe Mondeo (alhoewel nieuw, in Amerika rijdt-ie al weer een tijdje rond). Het geeft de auto een net iets chiquer voorkomen. Aan de achterkant heb je meer een geoefend oog nodig om te zien dat de achterlichten hertekend zijn, maar ze zijn het wel degelijk. Het maakt het beeld iets rustiger. Rust is wat ook in het interieur gebracht is. De Ford-designers hebben een grote gum over de middenconsole gehaald, de hele knoppenbrij waar je zonder instructieboek niet uit kwam weggepoetst. Het geheel is op nieuw getekend en blijkt nu een stuk gebruiksvriendelijker van opzet. Een centrale multimediaknop heeft de auto nog steeds niet, toch is een deel van de knoppen komen te vervallen omdat nu een aantal functies is weggewerkt in een helder touch screen (misschien zelfs wel niet iets te veel) en omdat gebruik wordt gemaakt van spraakbesturing. Voor deze vocale manier van bedienen moet je je overigens wel eerst even het idioom van het systeem eigen maken, er wordt namelijk niet zomaar op willekeurige commando's gereageerd doch slechts op een beknopt aantal. Maar goed, daar valt met een beetje oefening best uit te komen. De knopjes op het stuur hebben een nieuw design, maar da's niet direct een verbetering: je zit nu al snel met je vinger op twee knopjes tegelijk. De maatstaf Niet alleen de buitenkant van de neus is onderhanden genomen, ook onderhuids is de voorkant op de schop gegaan. De voortrein is met dikker plaatmateriaal stijver gemaakt, de wielgeometrie is opnieuw opgezet, er zijn stijvere ophangrubbers gebruikt en de afstemming van dempers en veren is herzien. Dit resulteert samen met de herziene elektrische stuurbekrachtiging in een prettig dynamisch sturende auto, lekker scherp, communicatief en precies de hoek om te sturen zoals jij dat wilt. Het mooie hierbij is dat er aan comfort niets ingeleverd hoeft te worden, in tegendeel zelfs. Ook dat is naar een hoger plan getrokken. Op dit vlak is de Focus weer absoluut de maatstaf. Overigens draagt niet alleen het onderstel bij aan meer comfort, dat doen ook de nieuwe motoren (of het gebruikte isolatiemateriaal). Je hoort ze nauwelijks meer. Ter vervanging van de 1,6 liter-motoren wordt in de Focus afgetrapt met een nieuwe serie met een cilinderinhoud van 1,5 liter, zowel op benzine (EcoBoost) als op diesel (TDCI). Die laatste is er met 95 en 120 pk, de benzinemotor met 150 en 182 pk. Deze prestaties zijn vergelijkbaar met die van de 1.6-motoren, alleen nu met een lager verbruik. Wij zijn de weg opgegaan met de 182 pk EcoBoost. Een heel fijne en comfortabele machine, al hadden we aanvankelijk het idee dat we met de 150 pk-versie van doen hadden. Hij sprankelt niet echt. Onderin is-ie een beetje lui, zeker wanneer je de instructies van de schakelindicator probeert te volgen. Het zit er misschien wel in, maar het komt er bepaald niet bruisend uit. Pas wanneer je 'm flink in de toeren jaagt wordt-ie wat enthousiaster, maar dan ben je bepaald niet meer bezig met Het Nieuwe Rijden. Kwestie van geduld De geupdate Focus is met de 1,5 liter benzine- en dieselmotoren vanaf december leverbaar, net als de inmiddels vertrouwde driecilinder benzinemotor. Allen met handbak. Een versie met 14 procent bijtelling is daar voor de zakelijke rijder overigens niet bij, bij 20 procent houdt het op. Vanaf februari wordt het programma van de vernieuwde Focus uitgebreid met een 150 pk sterke 2.0 TDCI, zowel met handbak als DCT-automaat, de Focus Electric en komt er weer een ST-versie. Dit maal trouwens niet alleen met een benzinemotor (250 pk) maar ook met een 185 pk sterke versie van de 2.0 TDCI-motor. Een maand later komt er voor de 1.5 EcoBoost met 150 pk een conventionele automaat beschikbaar en voor de 120 pk 1.5 TDCI een DCT-automaat. En om het helemaal af te maken zal er aan het eind van de zomer van 2015 ook een automaat beschikbaar komen voor de driecilinder 1.0 EcoBoost met 125 pk. Wat de Focus met de nieuwe motoren gaat kosten is nog niet bekend, vooralsnog wordt alleen de prijs gecommuniceerd van de speciaal aangeklede 1.0 First Edition met 125 pk: € 24.995 voor de hatchback en € 1.000 extra voor de stationcar.
Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
Ford Focus Ford Focus

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 439
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus 1.6 Titanium-16v ti-vct 85KW/115PK Black Magic

    Ford Focus 1.6 Titanium-16v ti-vct 85KW/115PK Black Magic

    • 2009
    • 114.989 km

    € 4.900

    Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Edition Business

    Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Edition Business

    • 2018
    • 38.714 km

    € 18.995

    Ford Focus 1.0 ECOBOOST 92KW 5D

    Ford Focus 1.0 ECOBOOST 92KW 5D

    • 2015
    • 143.141 km

    € 10.900

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Focus RS - Honda Civic Type-R

Ford Focus RS - Honda Civic Type-R

Bij de nieuwe Honda Civic Type R gaat het om hetzelfde als bij de Ford Focus RS: rijplezier....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line...

    6
    • 11 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business (2021)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active...

    10
    • 7 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    4
    • 30 december 2021
meer reviews
Ford Focus RS - Op de Rollenbank

Ford Focus RS - Op de Rollenbank

Marc Meessen is vanuit het diepe zuiden naar de rollenbank in Den Haag gekomen om zijn grote...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
  • Nieuws
    Ford blijft schuiven met Focus

    Ford blijft schuiven met Focus

    14
    • 14 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    36
    • 4 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    87
    • 17 december 2021
  • Reportage
    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000 euro

    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000...

    69
    • 27 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    71
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    113
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden