Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Dacia Duster

Je reinste no nonsense

48
Dacia Duster
Dacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia Duster
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
5 januari 2018 om 13:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 50 2017
AutoWeek 50 2017

Je leest het in AutoWeek 50 2017

De Lada Niva is in de loop der jaren uitgegroeid tot een icoon, in al zijn eenvoud een levende legende. De Dacia Duster had het als no-nonsense-SUV wellicht ook zover kunnen schoppen, ware het niet dat de Roemenen het na zeven jaar hoog tijd vinden voor een nieuwe generatie. Wat is de winst?

Na zeven jaar presenteert Dacia de tweede generatie van de Duster, de sympathieke no-nonsense-SUV. Een rigoureuze breuk met het verleden vormt hij niet. Klaarblijkelijk zijn ze bij de Renault-dochter uit Roemenië nog dermate tevreden over het oerontwerp dat ze voor het design van de nieuwkomer geen schokkend andere richting zijn ingeslagen. Sterker
nog: het lijkt meer evolutie dan revolutie; de gelijkenis met de eerste generatie is overduidelijk aanwezig. Toch is al het plaatwerk van voor- tot achterbumper helemaal nieuw. Bovendien heeft de auto een compleet ander interieur en is de lijst met comfort- en veiligheidsvoorzieningen weer up-to-date gebracht.

Technisch borduurt de nieuwe Duster voort op wat we al kennen van zijn voorganger. Om te beginnen is het platform waarop de auto staat vrijwel ongewijzigd overgenomen. Hierdoor zijn de afmetingen van de nieuwe Duster vanzelf in grote lijnen gelijk aan die van de oude. De belangrijkste constructieve wijziging is wellicht de hoek en de positie van de voorruit, die tien centimeter verder naar voren is geplaatst om meer interieurruimte te creëren. Verder is de koets iets verstevigd, onder andere door gebruik van metaal met een iets grotere dikte (0,2 mm extra) om de stijfheid en de botsveiligheid te verbeteren.


FUNCTIONALITEIT VOOROP

Doordat de voorruit 10 centimeter verder naar voren staat, is er voor de nieuwe Duster ook een compleet nieuw dashboard ontworpen. Ten opzichte van dat van zijn voorganger vormt het meer één geheel. Qua functionaliteit is de belangrijkste wijziging de zeven centimeter hogere positie van het navigatie- annex multimediascherm. Het zit nog steeds niet helemaal bovenaan, maar het is zeker een stap in de goede richting opgeschoven. Je bedient het multimediasysteem door het scherm aan te raken. Op zich niet erg, ware het niet dat de logica van de menustructuur voor verbetering vatbaar is en nu te veel aandacht van de bestuurder vraagt. Dat zoiets veel beter kan, zien we bij tal van concurrenten.

Voor het overige valt er weinig op het nieuwe dashboard aan te merken. De indeling van de bedieningselementen en de opzet van het instrumentarium zijn dik in orde. Dat het dashboard is opgetrokken uit hard plastic, nemen we in dit geval voor lief. Het hoort bij het no-nonsense-karakter. Overigens hebben de Dusters in andere markten, zoals Zuid-Afrika, waar ze worden verkocht onder Renault-label, een meer upmarket dashboard. Bij ons krijg je dus de Dacia-variant.

GEEN ZEVENZITTER

Als gevolg van de nagenoeg ongewijzigde maatvoering is ook de ergonomie gebleven zoals die was. Daarmee is er zowel voorals achterin genoeg ruimte. Alleen voor wie zijn stoel ver naar achteren moet schuiven, zou het stuur over een grotere afstand verstelbaar mogen zijn. Om het verblijf in de Duster te veraangenamen, zijn de stoelen voorzien van steviger schuimrubber, is de bestuurderstoel verder in hoogte te verstellen (nu over een afstand van zes centimeter in plaats van vier) en zijn de stoelzittingen twee centimeter langer geworden. Daarmee zijn ze nog steeds niet grensverleggend lang, maar het is ook weer een stap in de goede richting. Op de vraag of het gerucht klopt dat er ook een zevenzitsvariant van de Duster komt, wordt ontkennend geantwoord: "Dat zou een te rigoureuze ingreep in het platform vragen en dus te duur uitpakken. Voor wie met z'n zevenen op pad wil, hebben we bij Dacia de Logan MCV."

Het enige dat Dacia aan het platform heeft aangepast, zijn de bevestigingspunten van de stuurinrichting: het oude hydraulisch bekrachtigde systeem heeft namelijk plaatsgemaakt voor een elektrisch systeem. Als gevolg hiervan is de besturing iets directer geworden, want je hoeft minder aan het stuur te draaien om dezelfde bocht te maken. Gevoeliger is de besturing echter niet geworden, want die is nog altijd een beetje wollig. Het onderstel is hetzelfde als dat van zijn voorganger en dat betekent dat de auto soepel over de weg gaat, zonder ergens in uit te blinken.

De vorige week door Renault aangekondigde nieuwe 1,3-liter benzinemotor gaat vooralsnog aan de neus van de Duster voorbij. In Nederland wordt de nieuwe Dacia in eerste instantie alleen verkocht met de 125 pk leverende 1,2-liter viercilinder benzinemotor die we kennen uit de vorige generatie. Diesels zijn er voor ons niet meer bij en daardoor ook de automatische versnellingsbak niet meer. Voor hen die voordelig willen kilometervreten, komt er komend voorjaar wel een lpg-versie van de benzinemotor. Op de 1,2-liter benzinemotor kunnen we weinig aanmerken. Eenmaal boven de 2.500 tpm beschikt deze over voldoende levenslust en doet hij dankzij extra geluidsisolatie in alle rust wat hij doen moet. Die isolatie houdt overigens niet het afrolgeluid van de banden en het onderstel buiten.

VEEL VOOR WEINIG

No-nonsense-auto of niet, ze hebben bij Dacia het uitrustingsniveau wel op een hoger niveau gebracht. Zo is de Duster nu verkrijgbaar met automatische airconditioning, keyless entry, grotere speakers, een dodehoekwaarschuwingssysteem en camera's rondom. Een helikopterblik geeft het systeem niet; dat is te duur en daardoor niet des Dacia's. Want de prijs is nog altijd het speerpunt. Je kunt de opgewaardeerde Duster al aanschaffen voor € 19.280 en daarmee duikt deze C-segment-SUV direct onder de instapprijzen van de meeste (doorgaans veel compactere) B-segmenters.

  • Houd me op de hoogte over de Dacia Duster
Dacia Dacia Duster

PRIVATE LEASE Dacia Duster

INFO
Dacia
Dacia
Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel Essential (5D/5H)
€ 429
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Dacia Duster TCe 130 Comfort (5D/6H)
€ 399
 
Dacia Duster in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 Prestige Navigatie | Cruise | Airco | Trekhaak | Lederen Bekleding | Parkeersensoren | Stoelverwarming |

    Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 Prestige Navigatie | Cruise | Airco | Trekhaak | Lederen Bekleding | Parkeersensoren | Stoelverwarming |

    • 2014
    • 126.316 km

    € 9.950

    Dacia Duster 1.0 TCe Comfort NAVI | AIRCO |

    Dacia Duster 1.0 TCe Comfort NAVI | AIRCO |

    • 2021
    • 2.248 km

    € 22.725

    Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige | PDC | Navi | Airco | Cruise | Trekhaak | LM velgen 16" | NL-auto + dealer onderhouden!

    Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige | PDC | Navi | Airco | Cruise | Trekhaak | LM velgen 16" | NL-auto + dealer onderhouden!

    • 2014
    • 93.964 km

    € 11.400

Meer Dacia Duster occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Dacia Duster

    55
    • 21 juni 2022

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Dacia Duster specificaties
  • Dacia Duster occasions
  • Dacia Duster video's
Advies en informatie
  • Dacia Duster tests
  • Dacia Duster gebruikersreviews
  • Dacia Duster index
PREMIUM
Dacia Duster TCe 130 - Eerste rijtest

Dacia Duster TCe 130 - Eerste rijtest

De tweede generatie Dacia Duster is al weer een tijdje onder ons, maar werd vorig jaar verstoord...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel 4x2 Prestige (2021)

    Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel 4x2 Prestige...

    6
    • 4 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige (2018)

    Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige (2018)

    2
    • 12 september 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

    Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate (2010)

    3
    • 1 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Lauréate (2011)

    Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Lauréate (2011)

    25
    • 28 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel 4x2 15th Anniversary (2020)

    Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel 4x2 15th Anniversary...

    9
    • 18 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster TCe 150 4x2 Tech Road (2019)

    Dacia Duster TCe 150 4x2 Tech Road (2019)

    2
    • 22 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)

    Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige (2019)

    12
    • 26 mei 2019
meer reviews
Dacia Duster TCE 125 vs Dacia Duster SCE 115 Bi-Fuel - Dubbeltest

Dacia Duster TCE 125 vs Dacia Duster SCE 115 Bi-Fuel - Dubbeltest

Het is rustig in de prijslijst van de Dacia Duster. 
Een diesel was er nooit en ook de enige...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    98
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger vernieuwd

    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero,...

    62
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Pick-upversie Dacia Duster vernieuwd

    Pick-upversie Dacia Duster vernieuwd

    21
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Doek valt voor vorige Dacia Duster

    Doek valt voor vorige Dacia Duster

    16
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Dacia viert mijlpaal: twee miljoen Dusters verkocht

    Dacia viert mijlpaal: twee miljoen Dusters...

    61
    • 2 februari 2022
  • Nieuws
    Dacia maakt auto's smerig in Londen

    Dacia maakt auto's smerig in Londen

    29
    • 6 januari 2022
  • Dacia Duster vs. Suzuki Vitara- Dubbeltest

    Dacia Duster vs. Suzuki Vitara- Dubbeltest

    • 12 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    Prijzen vernieuwde Dacia's bekend

    98
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger vernieuwd

    Faceliftfestijn: Dacia Spring, Sandero,...

    62
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Dacia Bigster wordt woensdag waarschijnlijk onthuld

    Dacia Bigster wordt woensdag waarschijnlijk...

    89
    • 13 juni 2022
  • Reportage
    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt elektrisch rijden

    Met de Dacia Spring op zoek naar omslagpunt...

    230
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Dacia Spring - Welkom duurtest

    Dacia Spring - Welkom duurtest

    71
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    24
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden