Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi Q2

De kat is uit de boom gekeken

119
Audi Q2
Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
14 augustus 2016 om 09:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2016
AutoWeek 28 2016

Je leest het in AutoWeek 28 2016

Compacte cross-overs zijn de laatste jaren razend populair, maar de Duitse merken waagden zich er nog niet aan. Met de Q2 lijkt het erop dat wat Audi betreft de kat nu wel uit de boom is.

Duitse merken hebben vaak de neiging om de kat uit de boom te kijken wat betreft het aanboren van nieuwe segmenten. Vaak genoeg ook niet overigens, getuige onder meer de vierdeurs coupé die zo ongeveer werd geboren met de Mercedes-Benz CLS. De middelgrote SUV werd echter groot dankzij onder meer de Hyundai Tucson en de Toyota RAV4. Veel later maakten de Volkswagen Tiguan, Audi Q3 en BMW X3 pas hun opwachting. Datzelfde scenario zien we weer bij de compacte cross-over. Waar we nog een beetje lacherig naar de Nissan Juke keken, scoorde Renault uitstekende verkoopcijfers met de Captur genaamde opgehoogde Clio en bij Mazda zijn ze zich rot geschrokken van het succes van hun CX-3. Het is dus de hoogste tijd voor een gedegen Duits offensief en dat wordt ingezet met de Audi Q2.

DESIGNTRUCS

Een (voor Audi) nieuw segment betekent een uitdaging. Zeker omdat dit segment zich vooral kenmerkt door vrolijke, speelse vormen en gewaagde designtrucs. Allemaal disciplines waar Audi met zijn chique, hightech en zakelijke imago bepaald niet in uitblinkt. Tweeënhalf jaar geleden werd een nieuwe designchef aangenomen, Marc Lichte, maar tegen de tijd dat hij zijn bureau had ingeruimd en was ingewerkt, viel er aan het ontwerp van de Q2 niet zo veel meer te tornen. De eerste duidelijke uitingen van zijn handschrift konden we vorig jaar op de Prologue concept-cars zien en voor een productieauto die echt van zijn hand is, moeten we wachten op de volgende generatie A8. Desalniettemin is Audi er in geslaagd om van de Q2 heel wat anders te maken dan een neerwaartse extrapolatie van de lijn Q7–Q5–Q3. Het merk noemt ook dit Q-model een SUV, maar wij noemen de Q2 veel liever een cross-over. Al is het maar omdat de Q2 binnen het gamma van zijn merk een merkwaardige spagaat vormt. Technisch is het grotendeels een A3, terwijl hij optisch eerder een opgehoogde A1 lijkt. Bovendien is de Q3 al de SUVvariant van de A3. De Q2 is dan ook maar liefst twintig centimeter korter dan de Q3, maar ook twintig centimeter langer dan de A1, zodat hij er qua afmetingen precies tussenin valt.

VERFRISSEND

Maar wat maakt van de Q2 nu een anders dan anders-Audi? Dat begint met de markante singleframe grille, die Audi een ijzersterk familiegezicht heeft opgeleverd, maar tegelijkertijd mede debet is aan het gegeven dat de verschillende modelreeksen steeds lastiger van elkaar te onderscheiden zijn. De Q2 heeft die grille wel, maar hij is anders vormgegeven. Heel verfrissend zijn ook de scherpe lijnen in de flanken van de Q2. Ze lopen in het midden parallel, maar gaan bij het naderen van de wielkasten voor en achter plotseling in een scherpe hoek uit elkaar, waardoor ze daar wat weghebben van dik uitgeklopte wielkasten. Dat soort details geven de Q2 een heel gespierd, stoer uiterlijk, wat helaas enigszins teniet wordt gedaan aan de achterkant, waar de achterlichten op de Volkswagen Polo lijken te zijn geïnspireerd. Toch hebben we het meest in het oog springende ontwerpdetail van de Q2 nog niet gehad en dat zijn de C-stijlen. Steeds vaker zien we ontwerpers daar creatieve trucs mee uithalen en één van de recepten is ze een eigen kleur mee te geven, zoals we dat eerder tegenkwamen bij de Citroën Cactus en de Hyundai i20. Om het toch een beetje meer eigen te maken, noemt Audi ze 'blades', een term die ze ooit gebruikten voor de panelen op de flanken van de R8. De bedoeling van die kunststof platen is om de illusie te wekken dat de daklijn lager loopt dan hij in werkelijkheid doet, waardoor de koets weer wat dynamischer oogt zonder al te veel in te boeten aan hoofdruimte achterin. Het moet wel je ding zijn, want vooralsnog is Audi niet van plan die panelen ook in de lakkleur te leveren. Afhankelijk van de uitvoering die je kiest, zijn ze lichtgrijs metallic (Sport) of donkergrijs metallic (Design). Wel zal het mogelijk worden om de blades in het zwart te bestellen.

GEKLEURDE ACCENTEN

Voor het interieur heeft Audi voor een groot deel teruggegrepen naar bestaande elementen uit de A3, al ziet de goede kijker al gauw afwijkende componenten. Het out of the box-design van modellen als de Renault Captur en Peugeot 2008 vond Audi nog een stap te ver, maar met behulp van gekleurde accenten (optioneel, dus je kunt het ook zakelijk houden) schurkt Audi daar toch voorzichtig tegenaan. Wie zichzelf verwent met het Pro Line Plus-pakket, krijgt de prachtige virtual cockpit, het volledig digitale klokkencluster dat we eerder in onder meer de TT, A4 en A5 zagen. Ook een headupdisplay maakt daar deel van uit. De zitpositie voorin is opvallend laag voor een cross-over of SUV. Achterin valt de ruimte ons niet echt mee. De beenruimte is net aan voor een volwassene van 1,90 meter, de hoofdruimte is matig. Ondanks de optische illusie van de blades loopt de daklijn fysiek ook nog wat snel terug en dit is de prijs die je daarvoor betaalt. De bagageruimte is daarentegen heel netjes voor deze klasse. De Q2 biedt 405 liter (uit te breiden tot 1.050), een Captur heeft 377 liter en in de CX-3 moet je genoegen nemen met 350 liter.

GEEN KART

Toch vergelijkt Audi de Q2 liever met de Mini Countryman en daarom claimen ze ook een kart-achtige rijervaring. Dat is wat ons betreft wat al te optimistisch, het directe van de Mini benadert de Q2 nog niet eens. Maar dat neemt niet weg dat de auto voor Audi-begrippen lekker dynamisch is. Het onderstel is een tikje hard, maar zeker niet oncomfortabel, waardoor hij zich na een snelle bocht snel en correct herstelt. Het onderstuur is beperkt en mooi controleerbaar, wat mede te danken is aan de progressieve besturing. Dat staat voor een overbrengverhouding die afhankelijk is van de mate van stuuruitslag. In het midden is het mooi rustig (prettig op lange ritten), terwijl je in scherpe bochten veel meer reactie op je stuurbewegingen krijgt en meer feedback van de wielen ontvangt. Het mooie van dit systeem is dat het niet is voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen; elke Q2 krijgt het standaard. We rijden met de 1.4 TFSI met 150 pk. Een bekende motor, die ruim voldoende is voor deze compacte auto. Hij pakt vlot op en is over een groot toerenbereik soepel.

BIJNA NAADLOOS

De zeventraps S-tronic is volledig nieuw opgebouwd. Door geoptimaliseerde oliekanalen en verminderde interne wrijving moet hij energieverlies verder beperken. Schakelen doet hij in elk geval als vanouds, snel en bijna naadloos. Deze motorisering is er alleen met voorwielaandrijving. Quattro is ook mogelijk en dan gaat onder normale omstandigheden het koppel gelijkmatig naar voor- en achteras (50:50). In Dynamic krijgen de achterwielen zestig procent van het koppel, terwijl onder extreme omstandigheden alle kracht naar één van de twee assen kan worden gestuurd. Quattro is standaard op de 2.0 TFSI met 190 pk en de 2.0 TDI met eveneens 190 pk. De 2.0 TDI met 150 pk kan tegen meerprijs met Quattro-aandrijving worden uitgerust, terwijl de 1.0 TFSI met 116 pk, de 1.6 TDI (ook 116 pk) en onze 1.4 TFSI met 150 pk alleen voorwielaandrijving hebben. De technische specificaties van de andere motoriseringen zijn op dit moment nog niet bekend. De Audi Q2 komt in november naar ons land en met een vanafprijs van € 28.990 is hij wat aan de dure kant om hem een rechtstreekse concurrent van de Renault Captur en de Mazda CX-3 te noemen. Toch weer een niche gevuld …

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Erg prettige besturing
  • +Verfrissend uiterlijk
  • +
  • -Krap achterin
  • -Druk instrumentarium
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Audi Q2
Audi Audi Q2

PRIVATE LEASE Audi Q2

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi Q2 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 455
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi Q2 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 465
Stel samen ▸
Audi Q2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q2 35 TFSI 150pk S tronic Sport virtual cockpit

    Audi Q2 35 TFSI 150pk S tronic Sport virtual cockpit

    • 2019
    • 49.980 km

    € 31.950

    Audi Q2 35 TFSI S Edition 150 pk / Navigatie / Climatronic / Cruise Control / Camera / Parkeersensoren / DAB / Virtual Cockpit

    Audi Q2 35 TFSI S Edition 150 pk / Navigatie / Climatronic / Cruise Control / Camera / Parkeersensoren / DAB / Virtual Cockpit

    • 2022
    • 5.797 km

    € 45.950

    Audi Q2 TFSI S-LINE SPORT LEDER/NAVI/PDC/LMV

    Audi Q2 TFSI S-LINE SPORT LEDER/NAVI/PDC/LMV

    • 2018
    • 123.658 km

    € 21.445

Meer Audi Q2 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi Q2

    120
    • 20 december 2021

Lezersreacties (119) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q2 specificaties
  • Audi Q2 occasions
  • Audi Q2 video's
Advies en informatie
  • Audi Q2 tests
  • Audi Q2 gebruikersreviews
  • Audi Q2 index
PREMIUM
Audi Q2 - Eerste rijtest

Audi Q2 - Eerste rijtest

Vier jaar en 360.000 stuks na de introductie van de Audi Q2 is het de hoogste tijd voor een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q2 35 TFSI sport (2019)

    Audi Q2 35 TFSI sport (2019)

    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

    Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

    1
    • 7 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi Q2 2.0 TFSI quattro sport (2017)

    Audi Q2 2.0 TFSI quattro sport (2017)

    2
    • 21 april 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q2 35 TFSI sport (2019)

    Audi Q2 35 TFSI sport (2019)

    15
    • 13 april 2019
  • Gebruikersreview
    Audi Q2 1.0 TFSI design (2018)

    Audi Q2 1.0 TFSI design (2018)

    2
    • 2 november 2018
  • Gebruikersreview
    Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

    Audi Q2 1.4 TFSI CoD sport (2017)

    11
    • 24 mei 2018
meer reviews
Audi SQ2 - Cupra Ateca - Dubbeltest

Audi SQ2 - Cupra Ateca - Dubbeltest

Met 300 pk onder de motorkap, verlaagde sportonderstellen, dikke wielen en ander uiterlijk...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi laat compacte modellen voor wat het is

    Audi laat compacte modellen voor wat het...

    141
    • 7 februari 2022
  • PREMIUM
    Audi SQ2 - Eerste rijtest

    Audi SQ2 - Eerste rijtest

    • 27 april 2021
  • Nieuws
    Prijs machtige Audi SQ2 bekend

    Prijs machtige Audi SQ2 bekend

    39
    • 30 november 2020
  • Nieuws
    Audi SQ2 strak in 't pak

    Audi SQ2 strak in 't pak

    27
    • 16 november 2020
  • PREMIUM
    Audi Q2 - Eerste rijtest

    Audi Q2 - Eerste rijtest

    • 10 november 2020
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Audi Q2 bekend

    Prijzen vernieuwde Audi Q2 bekend

    14
    • 28 oktober 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Audi Q2

    Facelift voor Audi Q2

    25
    • 1 september 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    43
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden