Utrecht mikt op deelvervoer in plaats van autobezit

Allemaal de auto uit?

Utrecht (ANP)

Behoort autobezit straks tot het verleden en maken we dan allemaal gebruik van een deelauto? Als het aan het stadsbestuur van Utrecht ligt wel. Utrecht gaat namelijk zijn stinkende best doen om het gebruik van deelvervoer verder te stimuleren, met onder meer als doel om het aantal auto's in de stad ver terug te dringen.

De gemeente Utrecht schrijft op zijn website dat deelvervoer voor Utrechters in 2030 vanzelfsprekender moet zijn dan het bezit van een eigen auto. Dat voornemen is afkomstig uit de koker van wethouder Van Hooijdonk. Momenteel zou al zo'n 30 procent van de inwoners van de gemeente Utrecht geen eigen auto hebben. Dat percentage zou in geen andere stad lager liggen. Toch moet autobezit in de stad verder teruggedrongen worden, aldus Van Hooijdonk.

Om Utrecht op een gezonde manier te laten groeien zegt Utrecht voorrang te geven aan lopen, fietsen, OV en deelmobiliteit boven individueel vervoer in een eigen auto. “Door te delen daalt het aantal geparkeerde auto’s en het aantal autoritten in de stad en daarmee zorgen we voor meer ruimte voor groen, voor spelende kinderen en meer ruimte om elkaar op straat te ontmoeten," aldus Van Hooijdonk. Daarnaast is Utrecht van mening dat deelauto's over het algemeen schoner zijn dan auto's in particulier bezit.

Utrecht wil het aanbod van deelvervoer vergroten, maar dat betekent niet dat het stadsbestuur de poorten open gooit zodat bedrijven helemaal vrij hun gang kunnen gaan met het aanbieden van diensten. De gemeente geeft aan de regie te behouden om mogelijk overlast door de hoeveelheid deelfietsen, -brommers, -scooters en -auto's te voorkomen. Utrecht wil 'buurt- en wijkhubs' ontwikkelen waar omwonenden en bezoekers verschillende vormen van vervoer kunnen vinden. Daarnaast krijgen inwoners van de stad die op een plek wonen waar betaald parkeren wordt ingevoerd een aanbod om over te stappen op deelvervoer. Opvallend: de vergunning voor elektrische deelbromfietsen wordt niet verlengd. De gemeente concludeert dat gebruikers gemiddeld 3,7 kilometers met een elektrische deelbrommer rijden en dat is net zoveel als men met een elektrische deelfiets aflegt. Het aantal elektrische deelfietsen wordt daarom verhoogd van 500 naar 1.000.

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.