Toyota RAV4: tot 100 km elektrisch - eerste kennismaking
Voor- en vierwielaangedreven
154 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Toyota RAV4 wordt klaargestoomd voor zijn zesde generatie. Hoewel die pas begin volgend jaar op de weg verschijnt, laten wij je alvast alle details zien van de nieuwe RAV4.
Niemand, zelfs niet de grootste optimisten bij Toyota, had durven dromen dat ze op het punt stonden een ware bestseller te lanceren toen ze in 1993 het doek trokken van de Toyota RAV4. De wat vreemde auto ontwikkelde zich tot dé aanjager van de SUV-hausse. Die eerste generatie heette in Nederland trouwens FunCruiser, de naam RAV4 werd hier pas in 2001 voor het eerst gebruikt. Inmiddels zijn er wereldwijd vijftien miljoen van verkocht, waarvan 2,5 miljoen in Europa. Dat maakt de RAV4 na de Corolla de best verkochte Toyota ooit. Dus het bedrijf heeft er alle belang bij van de volgende generatie weer zo’n succesnummer te maken, op de toekomst voorbereid maar tegelijkertijd niet te ver van zijn voorganger afstaand.
Toyota RAV4.
Het ruige werk
De nieuwe RAV4 oogt duidelijk forser en robuuster dan het uitlopende model, waarmee hij op de schaal tussen cross-over en SUV wat meer naar het echt ruige werk is geschoven. De achterruit en achterste zijruiten zijn een stuk groter geworden, wat het zicht naar achteren moet verbeteren. Het Arene-softwareplatform stuurt het infotainment en ADAS aan en moet Toyota verder op weg helpen naar een volledig software-gedefinieerde auto. In dat kader heeft Toyota een nieuw multimediasysteem ontwikkeld, dat in de nieuwe RAV4 gaat debuteren.
Nieuwe RAV4 alleen plug-in
Toyota opereert wereldwijd, ook in landen waar de transitie nog niet eens in de kinderschoenen staat. Dus de RAV4 is er in allerlei motoriseringen, ook de meer conventionele. Voor ons land wordt alleen de plug-in hybride van de boot gerold, maar dan wel in twee smaken. De 270h heeft 268 pk op de voorwielen. Daarboven staat de 300h, waarin het AWD-i systeem zijn 304 pk over de voor- en achterwielen verdeelt. De 270h gaat in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h, waar de 300h aan 5,8 seconden genoeg heeft. Interessant voor de bezitters van zware aanhangers is het om te weten dat de 300h maximaal twee ton geremd aan de haak mag slaan. Toyota claimt voor de nieuwe RAV4 een lager zwaartepunt en bijna tien procent meer torsiestijfheid, wat de rijeigenschappen ten goede moet komen.
Toyota RAV4
De elektromotor op de vooras is ten opzichte van het uitlopende model verbeterd, waardoor hij er 16 kW bij kreeg en nu goed is voor 150 kW. Ook heeft Toyota gewerkt aan het thermomanagementsysteem, waardoor het koelend vermogen steeg. De omvormer, de PCU (power control unit) en motor zijn in één transaxle samengevoegd, waardoor de aandrijving minder inbreuk doet op de interieurruimte. En dat werkt, want de nieuwe RAV4 is heerlijk ruim vanbinnen. Vooral de beenruimte achterin is indrukwekkend.
30 minuten snelladen
Voor de liefhebber van elektrisch rijden heeft de nieuwe RAV4 prima cijfers. De auto heeft voor een PHEV een behoorlijke accu (22,68 kWh), waarmee hij in de lichtste versie 100 kilometer in de WLTP-cyclus komt. Wil je verder zonder benzine te verbranden, weet dan dat hij aan de snellader kan, waar hij tot 50 kW laadt. Daarmee ga je in een half uur van 10 naar 80 procent. Aan de wisselstroom scoort de RAV4 maximaal 11 kWh, waarmee je in drie uur van leeg naar weer nokkie-nokkie gaat. De boordcomputer denkt mee aan de hand van de navigatie en geofencing, zodat de auto in de keuze tussen benzine en elektro rekening houdt met eventuele emissiezones, of andere plekken waar je niet op benzine rijdt. Voor wie dat soort dingen graag zelf in de hand houdt, maar daartoe wel goed beslagen ten ijs wenst te komen, geeft Toyota aan kopers van een nieuwe RAV4 een PHEV-cursus.
Toyota RAV4.
GR Sport
Leuk voor de liefhebbers van een sportief randje: de Toyota RAV4 komt er ook in een GR Sport-uitvoering. Die heeft onder meer kniestukken op de middentunnel, aluminium pedalen, rode accenten, een GR Racing grille en sportstoelen. Verder herken je de GR Sport aan zijn spoilers en zwarte 20 inch lichtmetalen wielen. Die zijn niet alleen voor de show, want onderstel en besturing zijn sportiever ingesteld.
Begin 2026
Over de prijzen kan Toyota nog niets zeggen, maar we kregen wel te horen dat de nieuwe Toyota RAV4 begin 2026 op de Nederlandse wegen verschijnt.
Toyota RAV4