AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
10

Op naar Mitsubishi

Suzuki Solio én Solio Bandit in het nieuw

Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio Suzuki Solio
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
26 november 2020 om 11:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Ook vandaag gluren we weer over de grens om te zien wat daar allemaal te koop is. Onze speurtocht eindigt weer eens in Japan. Suzuki heeft namelijk zowel de Solio als de Solio Bandit aan een nieuwe generatie geholpen!

We heten welkom: de nieuwe Solio! Dat is een doorontwikkeling van zijn in 2015 gepresenteerde voorganger en is ondanks zijn typische kei-car-uitstraling géén kei-car. Daar is hij met zijn lengte van 3,78 meter simpelweg te lang voor. Kei-cars mogen immers niet langer dan 3,40 meter zijn. Minder financieel voordeel dus voor de Solio-klant, maar daarvoor krijg je wel meer interieurruimte terug.

De nieuwe Solio is weer een slim ding. De mini-MPV-achtige heeft namelijk gewone voorportieren, maar heeft daarnaast twee schuifdeuren voor de instap naar achteren. Handig in steden waar weinig tot geen parkeerruimte is. De nieuwe Solio behoudt de wielbasis van 2,48 meter van zijn voorganger, maar is wel 8 centimeter langer en 2 centimeter breder geworden. De beenruimte achterin neemt met 2 centimeter toe door de rugleuningen van de voorstoelen slimmer vorm te geven. De achterbank zelf valt over een afstand van bijna 17 centimeter te verschuiven en de bagageruimte wint tien centimeter aan diepte ten opzichte van het vorige model.

Suzuki Solio (2015-2020)

De interieurruimte is weer markant maar slim verpakt. De nieuwe Solio heeft een stoerder en bijna Vitara-achtig snuitje gekregen, compleet met hoekige bumpers. De A-stijl is min of meer in tweeën gesplitst op een manier die we kennen van de C4's Picasso van Citroën. Het oplopende lijntje ter hoogte van de C-stijl is verdwenen. Ook aan de achterkant is de vormgeving compleet anders. De horizontale achterlichten zijn vervangen door verticaal georiënteerde exemplaren aan weerszijden van de bilpartij. De units worden met elkaar verboden door een brede chroomstrip. Boven de kont een nieuwe achterspoiler met daarin het derde remlicht. Voorheen was het derde remlicht aan de binnenkant van de achterruit geplakt.

Veel Japanse fabrikanten leveren naast een reguliere versie van hun compacte blokkendoos ook een stoerder ogende variant. Daihatsu plakt de naam 'Custom' op deze uitbundiger aangeklede versies. Suzuki noemt zijn stoerdere broertje van de Solio 'Solio Bandit'. Die krijgt een compleet ander front met een stoerdere en hoekigere grille die aan weerszijden wordt vergezeld door koplampen die over twee lagen zijn uitgesmeerd. Bovenin de led-dagrijverlichting, eronder de reguliere verlichting. In de voorbumper zitten onder meer zwarte kunststof inzetstukken. Suzuki geeft de Solio onder meer optioneel een kleuren head-up display. De duurdere uitvoeringen krijgen eveneens een 9-inch infotainmentsysteem en adaptieve cruisecontrol. Suzuki Solio

Suzuki Solio Bandit (2020 - )

Op de motorenlijst geen maximaal 660 cc benzinemotor, maar een 1,2-literviercilinder die 91 pk en 118 Nm levert. De 1.2 heeft een starter-generator en is daarmee voorzien van mild-hybride techniek. De generator levert tot zo'n 3 pk en 50 Nm extra, maar werkt ook bij het wegrijden. Naast een voorwielaangedreven variant levert Szuzuki straks ook Solio's met vierwielaandrijving.

Wagon R

De Solio is een opvallend model, en niet alleen om zijn voorkomen dat oogt als een blokkendoosje. Hij is namelijk een verre afstammeling van de Wagon R die Suzuki ooit in Nederland verkocht. Die Wagon R was de exportversie van het model dat Suzuki in Japan verkocht. Een groot verschil: de voor Europa bestemde variant was een slagje groter en had een 1.0 viercilinder in plaats van een 0,7-litertje onder de kap. De Japanse Wagon R, die een echte kei-car was en is, werd om de haverklap gewijzigd. De 'grote' Wagon R werd in Japan als Wagon R Solio naast de kei-versies verkocht en vond eigenlijk pas in 2010 een opvolger in een model dat simpelweg Solio zou heten. Die eerste Solio werd in 2015 opgevolgd door het type dat nu wordt afgelost door de Solio en Solio Bandit op deze foto's.

Mitsubishi zal wel blij zijn met de komst van de nieuwe kleine Suzuki's. Het merk verkoopt namelijk eigen versies van de Solio onder de naam Delica D:2. Het duurt waarschijnlijk niet lang alvorens Mitsubishi een nieuwe Delica D:2 naar voren schuift. Om de Wagon R-verwarring groter te maken: de Indiase tak van Suzuki (Maruti Suzuki) verkoopt in India een Wagon R die niets met de Solio of Japanse Wagon R te maken heeft.

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Solio
Suzuki

Uitgelicht aanbod

    1.0 Comfort

    Suzuki Alto 1.0 Comfort

    • 2009
    • 26.756 km

    € 3.999

    1.1 GLX 2005 automaat! NAP! Stuurbekrachtiging! Rijdt als nieuw! Zuinig!

    Suzuki Alto 1.1 GLX 2005 automaat! NAP! Stuurbekrachtiging! Rijdt als nieuw! Zuinig!

    • 2005
    • 34.124 km

    € 2.950

    1.3-16V GLS AUTOMAAT. Airco,Stuurbekr.,CPV,Elektr.ramen,Trekhaak,Radio-CD,Enz... Zeer mooie en onverwoestbare auto !!! UNIEK !!

    Suzuki Swift 1.3-16V GLS AUTOMAAT. Airco,Stuurbekr.,CPV,Elektr.ramen,Trekhaak,Radio-CD,Enz... Zeer mooie en onverwoestbare auto !!! UNIEK !!

    • 1999
    • 89.642 km

    € 1.699

Meer Suzuki occasions

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki specificaties
  • Suzuki occasions
  • Suzuki video's
Advies en informatie
  • Suzuki tests
  • Suzuki gebruikersreviews
  • Suzuki index
Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Van 1.538 kg Volvo V70 D5 naar 986 kg Suzuki Swift op lpg. Een effectievere manier om je automobiele...

Lees meer
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

300 pk en een 0-100 tijd van om en nabij de 6 seconden. Het zijn waarden die nog niet zo heel...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
    Merk
    Merk
    • Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

      Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698...

      • 18 januari 2021
    • Autonieuws
      Suzuki verdubbelt garantie

      Suzuki verdubbelt garantie

      41
      • 6 januari 2021
    • Review
      Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2020)

      Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style...

      6
      • 4 januari 2021
    • Review
      Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2020)

      Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

      6
      • 4 januari 2021
    • Review
      Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select (2020)

      Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Smart Hybrid Select...

      5
      • 3 januari 2021
    • Review
      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      Suzuki Swift 1.2 Select (2017)

      6
      • 29 december 2020
    • Review
      Suzuki Wagon R (1998)

      Suzuki Wagon R (1998)

      3
      • 27 december 2020

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep