AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken

Roots-blower (supercharger) – Cornelis schetst

‘Deze compressor is altijd direct bij de les’

13 reacties

Video
  • Cornelis Kit
  • Techniek - Verbrandingsmotoren
7 juni 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autonieuws

Voor Tesla-rijders is een supercharger dé manier om snel weer verder te kunnen. Voor petrolheads is het een manier om extra lucht de motor in te persen en zodoende de prestaties op te krikken. Twee wokkelvormige stukken metaal doen het werk. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo?

Om de prestaties van een verbrandingsmotor op te krikken moet je meer brandstof verbranden en daar is extra zuurstof voor nodig. Door de cilinderinhoud te vergroten kun je meer lucht naar binnen zuigen. Je kunt echter ook een pomp gebruiken om die extra lucht naar binnen te persen. Een bekende pomp is de turbocompressor die wordt aangedreven door voorbij stromend uitlaatgas. Er zijn ook varianten waar de luchtpomp mechanisch aangedreven wordt. Een goed voorbeeld daarvan is de Roots-compressor.

Het makkelijkst kun je je de Roots-compressor voorstellen als twee tegen elkaar in draaiende tandwielen. Tussen de tanden die niet in aangrijping zijn met de tanden van het andere tandwiel wordt een gas of vloeistof meegenomen, van de ingang naar de uitgang van de pomp. Alleen in plaats van tanden zien we bij de Roots-blower lobben tegen elkaar in draaien, maar het principe blijft gelijk. Daarnaast zijn het niet alleen de lobben die een medium van de ene naar de andere kant pompen. Wanneer we het driedimensionaal bekijken blijken de lobben slechts de voorkant van twee grote wokkelvormige wormen die de lucht naar achteren pompen.

Doordat hij mechanisch aangedreven wordt hoeft de Roots-blower niet (zoals bij een turbo het geval is) te wachten tot er voldoende uitlaatgas voorbij stroomt, hij is wat dat betreft direct bij de les. Én doordat er geen energie uit het uitlaatgas gehaald wordt, is het uitlaatgas in staat om de katalysator sneller op te warmen zodat die sneller aan z’n schone taak kan beginnen. Met een vaste verbinding is het echter wel zo dat de compressor áltijd aan het pompen is, ook als er niet gepiekt hoeft te worden. Om onnodig veel lucht te voorkomen is de aandrijving van de pomp met een koppeling uit te schakelen. Ook kan er een bypass om de compressor heen gelegd worden. Al zorgt een loos ronddraaiende pomp wel voor een beetje verlies.

De Roots-blower kan in z’n eentje werken maar er zijn ook opstellingen mogelijk waarbij hij samenwerkt met een turbo. Die laatste gaat dan aan het werk bij hogere toerentallen terwijl de snel aansprekende mechanische compressor het onderste deel van het toerenspectrum voor z’n rekening neemt.

Cornelis Schetst

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Van 1.538 kg Volvo V70 D5 naar 986 kg Suzuki Swift op lpg. Een effectievere manier om je automobiele...

Lees meer
Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    7
    • 3 januari 2021
  • Piëzo-injector - Cornelis schetst

    Piëzo-injector - Cornelis schetst

    • 13 december 2020
  • Luchtmassameter - Cornelis schetst

    Luchtmassameter - Cornelis schetst

    3
    • 29 november 2020
  • Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    6
    • 18 oktober 2020
  • Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    3
    • 20 september 2020
  • Pompverstuiver – Cornelis schetst

    Pompverstuiver – Cornelis schetst

    16
    • 30 augustus 2020
  • Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    3
    • 2 augustus 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep