Renault Clio voor tweede maand op rij bovenaan Europese verkopen
Sandero op twee
Voor de tweede maand op rij is de Renault Clio bovenaan geëindigd in de Europese verkopen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Jato. De Dacia Sandero staat wederom op de tweede stek.
De Dacia Sandero was lange tijd de populairste nieuwe auto van Europa, maar hij heeft concurrentie van de concerngenoot waarmee hij zijn basis deelt: de Renault Clio. Een maand geleden werd helder dat de Clio, die toch in de herfst van zijn carrière is beland, de koppositie pakte in april en nu blijkt dat de Renault ook in mei bovenaan is geëindigd. Dat meldt Jato, dat de verkoopcijfers van de EU28-landen analyseerde.
Er werden in mei 21.163 nieuwe Renaults Clio verkocht. Een groei van 12 procent ten opzichte van die maand vorig jaar en ook duidelijk meer dan de 19.948 Dacia's Sandero die werden verkocht. De Dacia had daaraan nog wel genoeg voor de tweede plaats en noteerde op zijn beurt 3 procent verkoopgroei. Op de derde positie stond de Volkswagen T-Roc, met 18.420 stuks en een krimp van 10 procent vergeleken met 2024. De Peugeot 208 ging er 6 procent op vooruit en kwam met 16.485 stuks op de vierde stek uit. De top vijf is compleet met de Volkswagen Golf. Daarvan werden er met 15.987 stuks wel 18 procent minder verkocht dan vorig jaar.
Jato meldt ook direct de brandstofmix van de populairste modellen. Zo valt op dat van de Clio maar liefst driekwart enkel een brandstofmotor had, een kwart had een hybride aandrijflijn. Bij de Peugeot 208 was de e-208 goed voor slechts 8 procent van alle verkopen. Verder valt nog op dat Dacia succes boekt met de hybride aandrijflijn die nu in de Duster leverbaar is. 28 procent van de verkochte Dusters was een hybride. Ten slotte is bij de Citroën ë-C3 de elektrische versie beduidend populairder dan bij stalgenoot Peugeot 208, want 26 procent van de C3's was volledig elektrisch.
PRIVATE LEASE Renault Clio
