Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!

80
Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!
Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!Redactie Raadt Aan: Vaarwel Accord!
  • Redactie AutoWeek
  • Nieuws
30 januari 2015 om 14:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Deze week staat de Redactie Raadt Aan in het teken van een auto die ons binnenkort gaat verlaten: de Honda Accord.

Afgelopen weekend werd officieelwat we eigenlijk al een tijdje wisten: Honda gaat in Europa stoppen met de chronisch ondergewaardeerde Accord.

De reden van dit besluit? Extreem lage verkopen op ons continent, iets waar eigenlijk alle Aziatische merken in de middenklasse en hoger last van hebben.

Dat inspireerde ons tot een Redactie Raadt Aan met een Japans tintje: wie kan de beste, moderne Japanse sedan (het liefst eentje uit de middenklasse) vinden tussen de 5.000 en 10.000 euro?

De eisen voor deze week op een rijtje:
Budget: 5000-10.000 euro
Bouwjaar: 2000-jonger
Type auto: nette Japanse sedan (dus geen Type-R, WRX, STI, MPS, etc), het liefst uit het D-segment
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: zo laag mogelijk

Lars Krijgsman
Merk en model: Mitsubishi Galant 2.4
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 72.777 mijl, zo'n 117.000 km
Vraagprijs: 5.950 euro
Vermogen: 160 pk
Verbruik: 11,8/100 km
Mrb: 202 - 230 euro per kwartaal
Wat is het: Huh? Een Mitsubishi Galant van na 2004? Jazeker, toen de laatste D-segmenters van Mitsubishi de Europese markt achter zich lieten, werd men in onder andere de Verenigde Staten - waar dit exemplaar in z'n eerste levensjaar heeft gewoond - getrakteerd op generatie 9. Alleen leverbaar als sedan, en met wat geluk heb je de smeuïge 3,8-liter V6 onder de kap. Deze heeft een bescheiden 2,4-liter vierpitter, die we kennen uit z'n voorganger, al is het blok doorontwikkeld en nu 160 pk sterk. In de Verenigde Staten gebouwd en daarom zowel vanbuiten als onderhuids op en top Amerikaans, vandaar een viertrapsautomaatje zonder haast.
Waarom deze: Eerlijk is eerlijk: de laatste Galant op de Europese markt was met z'n sharknose een zeer fraai model en de sedan staat hier hoog op de lijst 'fraaiste Japanse sedans' ooit. Gebruikte exemplaren gaan al weg voor een paar duizend euro, dus vallen ze in deze wedstrijd buiten de boot. Hetzelfde geldt voor de Mitsubishi Diamante, een soort Carisma XXL. De Galant gaat waarchijnlijk nooit écht stuk en lijkt prima in z'n spullen te zitten. Bovendien heb je eens iets anders dan anders, misschien wel de enige USDM Galant in ons land.
​Minpuntjes: ​Zoals gezegd: hij is wel heel erg Amerikaans voor een Japanner en een schoonheidsprijs zal hij nooit winnen. Gelukkig staat 'niet mooi' niet altijd gelijk aan 'niet leuk', sterker nog, sommige auto's worden mooi van lelijkheid, maar dat gaat voor deze Galant niet helemaal op. Z'n viertrapsautomaat is waarschijnlijk een minpunt en als je een nieuwe bumper of koplamp nodig hebt, moet je vrezen voor een lange zoektocht.

Joas van Wingerden
Merk en model:
Lexus IS 220d
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 152.456
Vraagprijs: 9.250 euro
Vermogen: 177 pk
Verbruik: 6,3 l/100 km
Mrb: 429 – 461 per kwartaal
Wat is het: Een prachtig stukje Japanse luxe. Deze IS zit lekker dik in z'n spullen en zal je prinsheerlijk van a naar b brengen. Het is niet per se een strepentrekker, maar dat is ook niet helemaal wat we bij een 'nette Japanse sedan' nodig hebben. Het is een aardig vlotte diesel, die gewoon doet waar-ie voor gemaakt is; je op tijd van zakenrelatie naar zakenrelatie brengen. Overigens kom je dan heel goed voor de dag in deze stijlvolle sedan.
Waarom deze: Denk ik aan een luxe, grote Japanse sedan, dan denk ik automatisch ook aan veel snelwegkilometers. Als je voor een auto als deze gaat, kies je bewust voor een comfortabel vervoersmiddel, waarmee je kilometers gaat vreten. Een diesel is dus een logische keuze. Deze is ook nog eens afgeladen met luxe en beschikt over een prachtig leren interieur, waardoor je verblijf achter het stuur nog aangenamer wordt.
Minpuntjes: De vaste lasten. Echt goedkoop is-ie niet per maand, maar daar krijg je wel wat voor terug. Overigens was een automaat misschien ook wat prettiger geweest.

Nic de Boer
Merk en model:
Subaru Legacy 2.0
Bouwjaar: 2007
Kilometerstand: 44.747
Vraagprijs: 8.750 euro
Vermogen: 137 pk
Verbruik: 7,6 l/100 km
Mrb: 158 - 180 euro per kwartaal
Wat is het: De mooiste Subaru Legacy die we kennen. Waar een Legacy doorgaans óf een grijze muis is óf te lelijk om naar te kijken, vinden we dit model heel erg geslaagd. We kiezen een 2,0-liter die bij een in Subaru-kringen bekende aanbieder staat.
Waarom deze: De kilometerstand voor een dergelijke auto is ongekend laag en hij heeft natuurlijk het standaard Subaru-pretpakket: vierwielaandrijving en een gewillig spinnende boxermotor. Fijn aan deze auto is dat die een handbak heeft. Van een CVT-automaat in een Legacy worden we niet erg warm.
Minpuntjes: Deze 2,0-liter heeft een vermogen van 136 pk terwijl dit model later werd omgedoopt tot 2.0R, en dan 165 pk levert. Dat klinkt ons wat beter in de oren bij een auto van 1.340 kilo. Verder staat ons bij dat de stoelen in zo'n Legacy veel te kort zijn voor mensen met een oerhollands polderpostuur.

Cornelis Kit
Merk en model:Lexus LS 430
Kilometerstand: 147.036
Vraagprijs: € 6.850
Vermogen: 282 pk
Verbruik: 12,1 l/100 km
MRB: € 265 - € 303
Wat is het: Het luchtgeveerde Japanse antwoord op de Mercedes S-klasse. Waanzinnig betrouwbaar, veel deugdelijker kom je ze niet tegen. Onder de motorkap een V8 waarbij je wachtend voor het stoplicht op de toerenteller moet kijken of-ie nog wel draait, wat een beschaving. Alles is er op gericht om de inzittenden te behagen, Luxe met een grote L. Pure verwennerij.
Waarom deze: Hij is nog helemaal origineel, niet verziekt met rare wielen of er achteraf in geknutselde ledlampjes. En de Mark Levinson-stereo slikt behalve cd's ook nog gewoon cassettebandjes. Nog geen anderhalve ton gelopen (NAP!) en volgens de boekjes altijd keurig onderhouden.
Minpuntjes: Ha, ha, ha, blijf zoeken. Die zijn er niet. Nou ja, of je zou je moeten storen aan het design dat hier en daar een beetje doet denken aan dat van de grote Mercedes S-klasse (W140). Lekker belangrijk …

Alexander Inia
Merk en model:Honda Accord 2.0 Sport
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 96.662
Vraagprijs: € 7.900
Vermogen: 155 pk
Verbruik: 8,0 l/100 km
Mrb: € 158 - € 180
Wat is het: De auto waar het in deze Redactie Raadt Aan een beetje om draait, deze Accord. Een sedan met een 155 pk sterke tweeliter benzinemotor onder de kap en - in deze Sport-uitvoering - een fijn sportstuur en een hele hoop sierstukken met carbonlook binnenin.
Waarom deze: We zeiden het in de test uit 2003 al: de Accord scoorde destijds op vrijwel alle onderdelen bovengemiddeld. Een laag geluidsniveau? Check. Een lekkere besturing en goede rijeigenschappen? Zeker ook! En ook de standaarduitrusting is dik in orde. Niet voor niets had de Accord destijds een abonnement op de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Eigenlijk een groot schandaal dat er in 2005 (het bouwjaar van deze auto) maar 431 exemplaren in ons land verkocht zijn. Al zijn dat er 416 meer dan in 2014 ...
Minpuntjes: In 2003 klaagden we dat ESP niet tot de standaarduitrusting behoorde en dat de carboon-look je smaak moest zijn. Dat we op die slakken zout moesten leggen, laat wel zien hoe goed de Accord eigenlijk was.

Wie heeft de beste keuze gemaakt? Laat het weten in een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom op deze pagina!

Lezersreacties (80) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Nog voordat je de mogelijkheid hebt om je überhaupt druk maken om de actieradius van de elektrische...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden