en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
We zijn daarbij geïnspireerd door het reclame-offensief van Suzuki voor de nieuwe Celerio. De importeur hamert op de 'zeer lage instapprijs van 9.999 euro'. Toegegeven, voor een nieuwe A-segmenter is dat inderdaad best goedkoop. Door de recente bpm-stijging zijn de meeste compacte auto's nu namelijk niet meer onder de tien mille te krijgen.
Wij van de Redactie Raadt Aan denken echter dat je ook voor de helft een prima (tweedehands) A-segmenter op de kop kunt tikken. Dat is dus de opdracht voor deze week. Daarbij zijn vooral lage vaste lasten en een lage kilometerstand een pré.
De eisen voor deze week op een rijtje:
Budget: 5.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: A-segmenter met lage vaste lasten
Type motor: benzinemotor
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit
Alexander Inia
Merk en model: Fiat Panda 1.2 Emotion
Bouwjaar: 2005
Kilometerstand: 59.875 km
Vraagprijs: 4.950 euro
Vermogen: 60 pk
Verbruik: 5,6 l/100 km
Mrb: 55 - 63 euro per kwartaal
Wat is het: Een sympathiek klein doosje, deze Fiat Panda. Onder het kapje vinden we een 1,2-liter viercilinder met 60 pk. Niet heel veel, maar deze auto weegt dan ook maar 835 kg. De guitige 100 HP lonkte ook, maar met deze opdracht leek een bescheiden één-punt-tweetje me een betere optie.
Waarom deze: Kleine auto's bouwen, dat kunnen ze bij Fiat wel. De Panda is lekker ruim voor z'n lengte, met veel praktische gebruiksmogelijkheden. Dit exemplaar scoort bovendien met z'n uitrusting: metallic lak, climate control, lichtmetalen wielen, een panoramadak, het zit er allemaal op. Ten slotte is de Panda lekker comfortabel, bij dit soort auto ook een pré.
Minpuntjes: Als we de test van de Panda 1.2 uit 2004 erbij pakken, lezen we over een overhellende carrosserie en een wat onrustige motor die net echt wereldse prestaties levert. Maar ja, daar gaat het toch niet echt om bij een auto die de stad vrijwel nooit verlaat?
Lars Krijgsman
Merk en model: Daihatsu Cuore 1.0 Trend
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 18.627 kilometer
Vraagprijs: 4.895 euro
Vermogen: 69 pk
Verbruik: 4,4 l/100 km
Mrb: 42 - 48 euro per kwartaal
Wat is het: De allerlaatste Cuore waar we door Daihatsu op getrakteerd werden. Een vanbuiten zeer compacte vijfdeurs A-segmenter met een onverwoestbaar en uiterst betrouwbaar driecilindertje onder de kap. Het blokje stampt er 69 pk uit, en dat lijkt op papier niet veel, maar als je bedenkt dat deze vrolijk de wereld instarende Japanner slechts 740 kilo weegt, is het opeens prima te doen. 11 seconden voor een 0-100 sprintje is zeer netjes, maar daar koop je deze ultieme stadsauto eigenlijk niet voor. Met 4,4 l/100km is -ie ook nog eens zeer zuinig.
Waarom deze: Daihatsu is natuurlijk de onbetwiste koning van de A-segmenters. Al decennialang schroeven de Japanners Cuores in elkaar, en ondertussen is het modelletje helemaal uitgekristalliseerd. Hij is op en top betrouwbaar, zuinig, bijna gratis in de mrb en lekker praktisch. Alle vier de portieren slaan namelijk in een hoek van 90 graden open en de achterbank is verschuifbaar (!), dus je kunt er een boel in versjouwen. Dit exemplaar is nagenoeg nieuw, er staat nog geen 19.000 kilometer op de klok. Bovendien heeft -ie parkeersensoren achter, maar die zul je niet nodig hebben. Andere pluspunten: hij is knalrood en heeft een volwassen interieur zonder bloot staal. Jawel, zelfs in een nieuwe Volkswagen Up moet je het zonder volledige deurbekleding doen...
Minpuntjes: Zelfs voor een A-segmenter van een jaar of 7 vind ik hem prima ogen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van z'n koetsje. Ook zit dit exemplaar niet al te ruim in z'n spullen, maar dan hebben we de minnetjes ook wel gehad.
Stéphan Vermeulen
Merk en model:Ford Sportka
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand: 118.401
Vraagprijs: 3.245 euro
Vermogen: 95 pk
Verbruik: 7,0 l/100 km ( 1 op 14,3)
Mrb: 73-82 per kwartaal
Wat is het: Een hartstikke geinig lauw hatchbackje, Qua beleving is het een van de leukste A-segmentertjes die ik ooit reed. Met 95 pk kan autorijden al erg leuk zijn. Hij komt uit een periode dat Ford niet alleen uitstekend rijdende karretjes maakte, ook het design was eind jaren negentig lekker apart. Let wel, dit is natuurlijk de enige Ford Ka waarin je je als man fatsoenlijk kunt vertonen. Vooral de Streetka heeft een hoog Barbie-gehalte.
Waarom deze: Natuurlijk kies ik voor een blauwe, die kleur is dezelfde als die van de beste voorwielaandrijver ooit, de eerste Focus RS en hij heeft een acceptabele kilometerstand.
Minpuntjes: Roest nestelt zich maar wat graag in en op een Ka, maar als ik de aanbieder mag geloven valt dat bij dit exemplaar wel mee. Tja, een CO2-uitstoot van 182 gr/km voor een A-segmenter is in deze tijd natuurlijk een milieudelict, zelfs limo's en sportwagens zitten al onder de grens van 200 gram per kilometer.
Michiel Willebrands
Merk en model: Lancia Ypsilon 1.2i Bi-Colore
Bouwjaar: 2007
Km-stand: 60.175 km
Vraagprijs: 4.950 euro
Vermogen: 60 pk
Verbruik: 6,0 l/100 km
Mrb: 73-82 euro per kwartaal.
Wat is het: Een tweekleurige Lancia Ypsilon van de derde generatie, gebaseerd op de Fiat Punto en met een 1,2-liter vierpittertje van 60 pk aan boord. Oké, oké, hij is misschien iets groter dan de gemiddelde A-segmenter maar voor een B-segmenter is-ie juist weer aan de kleine kant. De Ypsilon is altijd een beetje een buitenbeentje geweest maar feitelijk was Lancia het eerste merk dat in deze klasse een relatief luxe, chique, naar eigen smaak te personaliseren auto in de aanbieding had, een concept waar pas veel later bijvoorbeeld de Opel Adam goede sier mee ging maken.
Waarom deze: De verfrissende two-tone lak, op z'n Italiaans Bi-Colore genaamd, is natuurlijk al een goede reden om voor deze Yp te gaan. Het zwart met rood staat 'm goed en bovendien is dit exemplaar behoorlijk volgehangen met zaken als lichtmetalen wielen, stuurbediening, airco, Blue&Me-multimedia, flink wat airbags en elektrisch bedienbare ramen. De kilometerstand is aangenaam laag en met een gemiddeld verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer gaat dit Italiaantje behoorlijk spaarzaam met benzine om.
Minpuntjes: Dat weinig gebruiksvriendelijke Blue&Me is het nooit helemaal geworden maar je kunt ook prima zonder. Afgaande op de Myreviews op autoweek.nl zijn Ypsilon-eigenaren over het algemeen erg tevreden met hun auto dus dat geeft de burger moed.
Wie heeft de beste A-segmenter gekozen? Laat het weten in de reactiemogelijkheid en vergeet niet te stemmen in de poll!
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.