Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

On Topic: Die Aziaten snappen het!

64
On Topic: Die Aziaten snappen het!
  • Eelko Rol
  • Nieuws
27 augustus 2014 om 17:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hoewel niemand een hoge pet op heeft van auto's van Chinese makelij, wordt wel eens vergeten dat Volvo, toch wel een merk met een ijzersterk imago, ook in handen is van een in China gevestigd bedrijf. En Jaguar en Land Rover zijn al jaren eigendom van een Indiase mogul; die merken gaan sindsdien ook als een trein.

Eerder deze week werden de eerste officiële beelden van de Volvo XC90 vrijgegeven. Uiteraard zijn de meningen over het design verdeeld, maar het is onmiskenbaar een Volvo. En dat terwijl het merk al sinds 2010 in Chinese handen is. Opvallend genoeg zit het van oorsprong Zweedse merk vanaf die overname ongelofelijk in de lift. Hoewel de immens populaire V40 nog onder toeziend oog van oud-eigenaar Ford in de markt is gezet, kan de implementatie van nieuwe succesmotoren (denk daarbij aan het 14-procentblok met 190 pk) waarschijnlijk volledig worden toegeschreven aan het Chinese Geely. En de nieuwe XC90 is het eerste Volvo-product dat in z'n geheel onder Chinees bewind is ontwikkeld – en reken maar dat het een klapper gaat worden in zijn segment.

Een vergelijkbare constructie gaat op voor de oorspronkelijk Britse merken Jaguar en Land Rover, die sinds 2008 eigendom zijn van het Indiase Tata Motors. En ook die fabrikanten zitten sindsdien fors in de lift; er wordt sinds jaren weer enthousiast gestunt met modellen en de consument vreet ze als zoete koek.

Vooruit, het Saab-debacle duurt tot op de dag van vandaag voort en zelfs de Chinezen weten het merk vooralsnog niet uit het slop te trekken, maar daar heeft de nogal moeizame voorgeschiedenis zeker debet aan. En ook het Britse Lotus wacht nog op een doorbraak sinds het in Maleisische handen is. Maar je weet: wat in het vat zit, verzuurt niet, dus hopelijk maken beide merken ooit nog een comeback.

Niemand had in elk geval durven hopen dat het helemaal goed zou komen met merken als Volvo, Jaguar en Land Rover in Aziatische handen, maar inmiddels blijkt wel dat onze verre oosterburen prima gastouders zijn. Misschien dat ze zich in de toekomst ook kunnen ontfermen over andere mooie merken die het niet hebben gehaald …

Onze stelling luidt:

'Kennelijk kun je het in ere herstellen van een merk met historie prima aan de Aziaten overlaten. Wat dat betreft mogen ze met bijvoorbeeld Lancia eenzelfde kunstje flikken!'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden