Nissan komt met hervormingsplan: 20.000 werknemers weg en 7 fabrieken dicht
Re:Nissan
Nissan komt met een even rigoureus als ambitieus hervormingsplan. Met het schrappen van 20.000 medewerkers en zeven fabrieken en een nieuwe marktstrategie moet Nissan weer financieel gezond worden.
Het gerucht over een extra en nog grotere ontslagronde bij Nissan blijkt gewoon te kloppen. Bovenop de al eerder aangekondigde 9.000 medewerkers gaan er nog eens 11.000 Nissan-werknemers de laan uit. Het is onderdeel van een groot hervormingsplan dat Nissan Re:Nissan noemt. Niet iedereen van die 20.000 mensen hoeft meteen de spullen te pakken, maar tussen 2024 en 2027 moet het allemaal gebeuren.
Deze pijnlijke, maar noodzakelijke stap levert een grote bijdrage aan het uiteindelijke doel van Nissan om jaarlijks dik 3 miljard euro te besparen ten opzichte van boekjaar 2024. Nissan begint met de helft van dat bedrag en kijkt daarvoor ook naar het flink indammen van ontwikkelingskosten en versnellen van ontwikkelingsprocessen.
Er komt bij Nissan een heel grote nadruk te liggen op kostenreductie, waarmee 3.000 mensen zich actief gaan bezighouden. Eén andere zeer rigoureuze stap op dat vlak is al duidelijk: het aantal autofabrieken wordt wereldwijd teruggebracht van zeventien nu naar tien in 2027. Een geplande accufabriek in Kyushu (Japan) komt er toch niet. Zelfs wie niet onder de 20.000 valt, kan toch nog worden ontslagen omdat Nissan uit kostenbesparing bepaalde afdelingen naar andere locaties verplaatst.
De ontwikkelingstijd van een nieuw voertuig moet worden teruggebracht van 37 naar 30 maanden en Nissan weet ook al dat de nieuwe Nissan Skyline (Japan), de nieuwe ‘C-segment SUV’ (Qashqai) en een nieuwe compacte SUV van Infiniti op deze manier tot stand moeten komen. Nissan kijkt ook goed naar dat modellenaanbod en wil eigenlijk alleen nog maar modellen voeren die wereldwijd succesvol kunnen zijn. Het merk wil meer ‘market-focused’ en ‘brand oriented’ zijn, al moeten we niet vergeten dat diezelfde drang tot kostenbesparing ook tot auto’s als de nieuwe Micra leidt. Dat is ‘gewoon’ een Renault 5 en dus verre van ‘brand oriented’, maar het werkt natuurlijk wel. Nissan haalt de banden met zijn partners dan ook stevig aan. Naast Renault praten we dan over Mitsubishi, maar ook over Honda waarmee Nissan onder meer aan elektrificatie werkt.
PRIVATE LEASE Nissan
