Het Nederlandse bedrijf Dutch Aerospace Laboratory is al zes jaar bezig met een vliegende auto. Nu is het management-team gevormd en is de jacht op personeel begonnen om de PAL-V productierijp te maken.
Het Nederlandse bedrijf Dutch Aerospace Laboratory is al zes jaar bezig met een vliegende auto. Nu is het management-team gevormd en is de jacht op personeel begonnen om de PAL-V productierijp te maken.
De Nederlander John Bakker is al zes jaar bezig met de ontwikkeling van de PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). Dit, op een Carver met rotor gelijkend voertuig, wordt door zijn schepper gezien als de oplossing voor het mobiliteitsprobleem. "Het is de oplossing voor opstoppingen in de steden, snelwegen en in de lucht." Ook is kan de PAL-V dienen als voertuig voor gebieden waar de infrastructuur nog te wensen overlaat.
Op de grond is de PAL-V een aerodynamische en comfortabele driewieler met een weggeklapte rotor. Hij haalt 200 km/u en loopt op zowel normale benzine, bio-ethanol en bio-diesel. In de lucht vliegt de PAL-V onder het territorium van het reguliere vliegverkeer dat begint op een hoogte van 1.500 meter. Een vluchtschema is hierdoor niet nodig.
John Bakker verwacht dat de PAL-V iets meer gaat kosten dan een reguliere middenklasse-auto. Wanneer hij vliegt, maakt hij niet meer lawaai dan zeventig decibel, wat aanmerkelijk minder is dan een helikopter. Wanneer de PAL-V werkelijkheid wordt, is nog niet duidelijk.