'Meer autofabrikanten gaan eigen chips ontwikkelen'

Minder afhankelijkheid

Fabriek Opel Duitsland Ruesselsheim Eisenach Insig

Steeds meer grote autofabrikanten gaan eigen computerchips ontwikkelen om zo zekerder te zijn van een stabiele aanvoer van halfgeleiders. Dat stelt het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner. Stellantis maakt dinsdag bekend dit samen met Foxconn te gaan doen.

De wereldwijde auto-industrie kampt al langere tijd met nijpende tekorten aan chips, waardoor de productie ernstig wordt verstoord. Door eigen chips te maken kunnen autobedrijven die leveringsproblemen het hoofd bieden. Volgens Gartner gaat waarschijnlijk de helft van de tien grootste autobedrijven in de wereld in de periode tot 2025 beginnen met de ontwikkeling van eigen chips. Daarbij speelt volgens de onderzoekers ook de overgang naar elektrisch rijden een rol, omdat voor elektrische auto's meer gespecialiseerde chips nodig zijn, net als door de toenemende digitalisering van auto's.

Eerder op de dag maakte autoconcern Stellantis, moederbedrijf van merken als Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, DS, Alfa Romeo, Jeep en Chrysler, bekend een samenwerking aan te gaan met het Taiwanese Foxconn voor de gezamenlijke productie van chips. Deze chips moeten vanaf 2024 worden geïnstalleerd in de auto's van Stellantis en tevens worden aangeboden aan andere autofabrikanten. Volgens het concern brengt deze samenwerking meer stabiliteit bij de toelevering van halfgeleiders. Ook het Duitse Volkswagen zou plannen hebben om zelf chips te gaan ontwikkelen, onder meer voor zelfrijdende auto's. De Amerikaanse branchegenoten Ford Motor en General Motors (GM) denken ook na om in eigen beheer chips te gaan produceren.

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.