Hyundai N Vision 74: elektrische retrocoupé met brandstofcel

Brandstofcelhybride!

Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74Hyundai N Vision 74

Hyundais N-divisie combineert het verleden op zeer bijzondere wijze met het heden. Tijdens N-Day heeft het namelijk niet alleen de RN22e gepresenteerd, maar ook deze met retrodesign overladen maar hypermoderne N Vision 74. De Hyundai N Vision 74 is een elektrische coupé met een brandstofcel aan boord!

Hyundai lijkt verknocht aan de jaren zeventig en tachtig en met name op de door Giorgetto Giugiaro getekende Pony Coupé Concept die in 1974 debuteerde. Dat studiemodel speelde al een grote rol in het ontwerp van de Concept 45, de in 2019 getoonde conceptuele vooruitblik op de Ioniq 5 die zelfs met zijn naam naar die toen 45 jaar oude concept-car verwees. Daarnaast past Hyundai op de Ioniq 5 en Ioniq 6 eigenwijze, grove pixelverlichting toe. Meer bewijs van Hyundais voorliefde voor het verleden? Zeker, zo kwam in 2021 met twee bijzondere restomods:de Pony EV en de Grandeur EV. Beide elektrisch, beide bepixeld. Met de splinternieuwe N Vision 74 die Hyundai gelijktijdig met de spectaculaire RN22e presenteert, wordt Hyundais voorliefde voor een combinatie van moderne techniek en retrodesign op bijzondere wijze nogmaals bevestigd.

Hyundai Pony Coupé Concept 1974

Hyundai Pony Coupé Concept uit 1974

Hyundai is nog lang niet Pony Coupé Concept-moe. Het grijpt die showauto namelijk opnieuw bij zijn kladden als inspiratiebron voor de N Vision 74, al blijft er van de basisvorm weinig over. Met een beetje fantasie lijkt de N Vision 74 zo weggereden uit de jaren 80, maar niets is minder waar. De showauto is namelijk hypermodern. De 4,95 meter lange en bijna 2 meter brede coupé staat namelijk het nieuwste platform voor waterstofauto's dat Hyundai in zijn ontwikkelingskamers heeft staan Jawel, de N Vision 74 is een EV die een deel van zijn voor de elektromotoren benodigde energie uit een brandstofcel haalt. Inderdaad, een deel van zijn energie. In tegenstelling tot de tevens elektrische aangedreven en met een brandstofcel uitgeruste Hyundai Nexo heeft de N Vision 74 namelijk geen klein accupakket, maar een flink 62,4-kWh exemplaar.

Hyundai N Vision 74

Elektrisch gumgenot. Backspace'en?

680 pk op de achterwielen

De 85 kW brandstofcel haalt zijn benodigde waterstof uit tanks van 4,2 kg. De combinatie van de brandstofcel en het grote accupakket leveren de N Vision 74 een actieradius op van meer dan 600 kilometer. Dan is het wel zaak om je niet te vaak mee te laten slepen door de rest van de aandrijflijn. De N Vision 74 heeft namelijk twee samen meer dan 680 pk en 900 Nm sterke elektromotoren die hun vermogen volledig botvieren op de achterwielen. Het is dan ook geen wonder dat Hyundai de N Vision 74 graag dwars afbeeldt. De topsnelheid moet boven de 250 km/h liggen.

Waterstof

De N Vision 74 is minder dan de RN22e een concrete vooruitblik, maar is toch een interessante aandachtstrekker. Met het studiemodel bevestigt Hyundai nogmaals zijn geloof in de toepassing van waterstof. In september 2021 stippelde het merk met Hydrogen Vision 2040 zijn waterstofroute uit. Vanaf 2028 wil Hyundai Group bedrijfswagens met een brandstofcel leveren, zowel kleine als grote. Ook voorziet Hyundai op het gebied van zogenoemde Purpose Built Vehicles (PBV) een toekomst voor waterstofauto's. In 2040 moet waterstoftechniek ook voor 'robots, schepen, vliegtuigen en sportauto's' beschikbaar zijn.

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.