Gefacelifte Renault Sandero als R.S.
145 pk!
De Renault Sandero - inderdaad, niét de Dacia - werd recent voor onder andere de Zuid-Amerikaanse markt gefacelift. De sportieve R.S. kan dan natuurlijk niet achterblijven.
Wij kennen de Sandero (en Logan) natuurlijk al sinds jaar en dag met een Dacia-logo op de neus, maar moederbedrijf Renault voert beide modellen ook onder eigen noemer elders op de wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Braziliaanse markt. Om toch wat meer onderscheid te maken tussen de Dacia’s en Renaults, belandden de Zuid-Amerikaanse versies op de tekentafel voor een grondige facelift. Naast de vijfdeurs Sandero, opgehoogde Stepway en sedanvormige Logan is het nu de beurt aan de sportieve R.S. voor wat bijpuntwerk. In de basis zijn de verschillen hetzelfde: nieuwe verlichting rondom, aangepaste bumpers en binnenin nieuwe materialen en moderne multimediatechnieken.
De R.S. verschilt echter nog meer van de reguliere herziene Sandero. De aangescherpte bumper wordt extra aangepakt bij de R.S. Kijk bijvoorbeeld naar de kunststof sierlijst die van links naar rechts in een boog over de bumper loopt. De vernieuwde achterlichten worden met een sportief donker kleurtje afgewerkt. De enkele uitlaatpijp wordt vervangen voor een dubbele en ook daar wordt de bumper verder gewijzigd. Her en der Renault Sport-stickers en -badges maken het feest, tezamen met grotere wielen en remmen, af.
De R.S. is echter meer dan een sportief pakketje voor het koetswerk. Onder de kap verstopt Renault namelijk een 2,0-liter viercilinder met 145 pk en 201 Nm koppel. De Renault sprint daarmee binnen 8,0 seconden van 0 naar 100 en haalt een top van 202 km/h. Het is vooralsnog onduidelijk of de Europese Dacia’s een vergelijkbare opleuksessie krijgen, maar de kans daarop lijkt niet heel groot.