Formule 1-seizoen 2022: alles wat je moet weten
Nieuwe reglementen, Verstappen verdedigt titel

Het Formule 1-seizoen van 2022 nadert met rasse schreden. Hoog tijd dus om eens vooruit te blikken op wat er ons dit jaar allemaal te wachten staat.
Zoals we vorige week al aankondigden, gaat AutoWeek dit jaar meer aandacht besteden aan de Formule 1. Met goede reden, want er wacht ons een bijzonder seizoen in de Formule 1. Voor veel Nederlandse fans is dat uiteraard omdat Max Verstappen zijn eerste wereldtitel gaat verdedigen, maar er zijn meer opvallende zaken om naar uit te kijken.
Meeste GP's ooit
Dit jaar wacht het drukste Formule 1-seizoen ooit. Nog nooit werden er zoveel Grands Prix verreden als er in 2022 op de planning staan. 23 om precies te zijn. Het seizoen start in het weekend van 18, 19 en 20 maart met de Grand Prix van Bahrein en eindigt op 20 november in Abu Dhabi. Het is overigens niet het langste F1-seizoen ooit. Dat was vorig jaar, omdat er toen meer tijd tussen de eerste en laatste Grand Prix zat. De volledige Formule 1-kalender 2022 vind je onderaan dit artikel.
Nieuwe auto's
Uiteraard beginnen teams ieder nieuw seizoen met nieuwe auto's, maar meestal is het dan een doorontwikkeling van de vorige auto. Dat is dit jaar niet het geval. De reglementen zijn namelijk grondig op de schop gegaan en dat houdt in dat de basisopzet van de Formule 1-auto's flink anders is geworden. De F1-auto's van 2022 zijn minder complex qua aerodynamica óp de auto dan voorheen. Je zult dus minder heftige clusters aan vleugeltjes zien. Bovendien ogen de auto's wat minder hoekig, zo staat de voorvleugel meer in een puntvorm dan eerder en zitten er grotere 'endplates' op, is de achtervleugel wat meer afgerond en ook de neus van de auto zal waarschijnlijk wat geleidelijker oplopen dan eerder. De wielen zijn ook anders. Dat zijn voortaan 18-inch exemplaren, met een soort wieldoppen erop.

AlphaTauri gaf onlangs alvast een voorproefje van hoe de nieuwe auto er grofweg uit zal zien.
© Scuderia AlphaTauri
De Formule 1 en de FIA hebben deze nieuwe blauwdruk opgezet om ervoor te zorgen dat de auto's een minder 'verstoorde' luchtstroom veroorzaken. Als dat werkelijk zo uitpakt als gehoopt, moet het makkelijker worden om elkaar te volgen. Dat moet dan natuurlijk ook het racen spannender maken. De verwachting is wel dat de auto's over een heel rondje gezien iets langzamer worden dan voorheen, omdat ze minder downforce genereren. Bovendien zijn ze ook weer wat zwaarder: 795 kilo minimaal, tegenover 752 kilo in 2021.
Coureurswissels
Sommige teams verschijnen aan de start met andere coureurs dan vorig jaar. Om te beginnen het Formule 1-team van Mercedes. Dat treedt aan met Lewis Hamilton en George Russell. Die laatste reed vorig jaar nog voor het team van Williams. Russells plek bij Williams wordt door de vorig jaar niet actieve Alexander Albon gevuld, terwijl Valtteri Bottas van Mercedes naar Alfa Romeo verkast. Bottas krijgt bij Alfa Romeo een beginneling als teamgenoot: de uit de Formule 2 afkomstige Guanyu Zhou. Hij is de enige debutant dit jaar.
Nieuwe bestemming
In 2021 deed de Formule 1 een aantal nieuwe bestemmingen aan: Jeddah (Saudi-Arabië) en Losail (Qatar). Dit jaar komt er wederom een nieuwe GP bij. Op 8 mei wordt namelijk de Grand Prix van Miami verreden, op het semistratencircuit Miami International Autodrome. Het is voor het eerst dat de Formule 1 de badplaats in de Amerikaanse staat Florida aandoet. Overigens is de Grand Prix van Miami niet ter vervanging van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Die vindt op 23 oktober plaats op het Circuit of the Americas in Austin, Texas.
Meer sprintraces
Afgelopen seizoen experimenteerde de Formule 1 met 'sprintraces' of 'sprintkwalificaties'. Daarvoor wordt al op vrijdag gekwalificeerd en vervolgens volgt er op zaterdag een korte race (rond de 100 km) die de startopstelling voor de Grand Prix op zondag bepaalt. Voor de sprintrace worden aan de top 3 punten uitgedeeld. 3 punten voor de winnaar, 2 voor de nummer 2 en 1 punt voor de nummer 3. Dit jaar vinden er zes van dergelijke sprintraces plaats. Naar verluidt in Bahrein, Italië (Imola), Canada, Oostenrijk, Nederland en Brazilië.

Valtteri Bottas won twee van de drie sprintraces afgelopen jaar.
© Red Bull Content Pool/Lars Baron/Getty Images
Viaplay
Voor de meeste Nederlanders was Formule 1 kijken een fluitje van een cent, door af te stemmen op Ziggo Sport. Ziggo is echter de uitzendrechten kwijt en dus kun je op die zender in 2022 geen Formule 1 meer kijken. Althans, niet meer live. Ziggo Sport gaat nog wel verder met Formule 1-programma's. Wil je live Nederlandse verslaggeving zien, dan moet je bij Viaplay zijn. Dat heeft de uitzendrechten nu in handen voor Nederland. Je kunt daarvoor een abonnement op die streamingdienst afsluiten, maar Ziggo werkt er ook aan dat je als Ziggo-klant Viaplay aan je TV-pakket toe kunt voegen. Anders heb je ook de streamingdienst van de Formule 1 zelf nog: F1 TV. Daarbij kun je ook kiezen in welke taal je commentaar wilt. Het Nederlandse commentaar wordt dit jaar niet meer verzorgd door Olav Mol, maar door Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk. Olav Mol is nog wel te horen via Grand Prix Radio. Wie (bijvoorbeeld via F1 TV) afstemt op het Engelstalige commentaar, hoort David Croft en Martin Brundle.
Wintertest
Voordat het seizoen begint, zijn er eerst de onthullingen van de nieuwe auto's en de wintertestdagen nog. Op 23, 24 en 25 februari testen de teams hun nieuwe Formule 1-auto's in Barcelona. Dat is op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Twee weken later, op 10, 11 en 12 maart, zijn er nog drie testdagen in Bahrein. Dan rijden de auto's dus al op het circuit waarop ook het eerste raceweekend plaatsvindt.
Formule 1 kalender 2022
Datum | Grand Prix, circuit |
Zondag 20 maart | GP van Bahrein, Bahrain International Circuit, Sakhir |
Zondag 27 maart | GP van Saoedi-Arabië, Jeddah Corniche Circuit |
Zondag 10 april | GP van Australië, Melbourne Grand Prix Circuit |
Zondag 24 april | GP van Emilia Romagna, Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola |
Zondag 8 mei | GP van Miami, Verenigde Staten, Miami International Autodrome |
Zondag 22 mei | GP van Spanje, Circuit de Barcelona-Catalunya |
Zondag 29 mei | GP van Monaco, Circuit de Monaco, Monte-Carlo |
Zondag 12 juni | GP van Azerbeidzjan, Baku City Circuit |
Zondag 19 juni | GP van Canada, Circuit Gilles-Villeneuve, Montréal |
Zondag 3 juli | GP van Groot-Brittannië, Silverstone Circuit |
Zondag 10 juli | GP van Oostenrijk, Red Bull Ring, Spielberg |
Zondag 24 juli | GP van Frankrijk, Circuit Paul Ricard, Le Castellet |
Zondag 31 juli | GP van Hongarije, Hungaroring, Budapest |
Zondag 28 augustus | GP van België, Circuit de Spa-Francorchamps |
Zondag 4 september | GP van Nederland, Circuit Zandvoort |
Zondag 11 september | GP van Italië, Autodromo Nazionale Monza |
Zondag 25 september | GP van Rusland, Sochi Autodrom |
Zondag 2 oktober | GP van Singapore, Marina Bay Street Circuit |
Zondag 9 oktober | GP van Japan, Suzuka International Racing Course |
Zondag 23 oktober | GP van Austin, Verenigde Staten, Circuit of The Americas |
Zondag 30 oktober | GP van Mexico, Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico-City |
Zondag 13 november | GP van Brazilië, Autodromo José Carlos Pace (Interlagos), São Paulo |
Zondag 20 november | GP van Abu Dhabi, Yas Marina Circuit |
Lees ook

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Afscheid Mini Clubman: drie generaties, drie verschillende lay-outs

Het benzineverbruik van de Toyota Aygo in de praktijk

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Praktijkervaring Fiat 500 (2007 – heden): dit vinden eigenaren van hun auto

Designreview BYD Han: ‘Niet zo goed als Nio maar tekenend voor stappen die Chinezen zetten’
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.