Europees Parlement stemt in met mildere CO2-doelen
Tot 2027 in plaats van tot december
Het Europees Parlement heeft met een ruime meerderheid ingestemd met het plan om de Europese CO2-doelen voor autofabrikanten wat te versoepelen. Autofabrikanten krijgen daarmee meer tijd en lopen minder kans op miljardenboetes.
Het voorstel werd ook op deze website al eerder besproken, maar had nog niet de goedkeuring van het Europees Parlement. Nu wel, en riant ook. In totaal stemden er 458 parlementsleden vóór de versoepeling van de CO2-regels in de EU. 101 waren er tegen en 14 parlementariërs onthielden zich van stemming.
De stemming gaat niet om een compleet nieuwe CO2-norm, want aan het vlootmaximum van gemiddeld 93,6 gram per kilometer verandert niets. Iedere autofabrikant moet dat gemiddelde per verkochte auto dus nog altijd halen, maar het verschil is dat dit niet meer voor het einde van 2025 hoeft. In plaats daarvan wordt er nu gekeken naar de jaren 2025, 2026 en 2027 samen. Het is dus geen ramp als het gemiddelde dit jaar nog wat hoger uitkomt, als dat later in deze driejaarlijkse periode dan maar verandert. Dat brengt veel lucht voor autofabrikanten, die zo jaren langer de tijd hebben om meer schone en elektrische auto’s op de mark te brengen en te verkopen. De nieuwe, striktere CO2-norm was een waar hoofdpijndossier voor autofabrikanten, omdat zij bij het niet halen van de norm boetes van (soms) meerdere miljarden riskeren.