Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

DS 7 is vernieuwde DS 7 Crossback

Volledig nieuw front en kont

134
DS 7 is vernieuwde DS 7 Crossback
DS 7 is vernieuwde DS 7 CrossbackDS 7 is vernieuwde DS 7 CrossbackDS 7 is vernieuwde DS 7 CrossbackDS 7DS 7 is vernieuwde DS 7 CrossbackDS 7DS 7DS 7DS 7DS 7DS 7DS 7DS 7DS 7
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
27 juni 2022 om 13:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Bij de DS 7 Crossback doet het begrip facelift zijn naam eer aan. Zowel voor- als achterkant is volledig nieuw en voor de gelegenheid laat DS meteen de toevoeging Crossback varen. DS Automobiles prijkt voortaan op de achtersteven. Wel zo chic.

  • Alleen plug-in hybride
  • Naamswijziging
  • Lekker dikke DS-Performance-versie

De DS 7 Crossback werd op de valreep van 2017 gepresenteerd en was toen de eerste DS die volledig als DS was bedoeld. Eerdere modellen van het in 2014 tot leven geroepen chique submerk van Citroën waren namelijk in feite anders gelabelde Citroëns. Zo niet de DS 7 Crossback, die in het premium C-crossover-segment met name luxe Duitsers als de Audi Q3 het vuur na aan de schenen moest gaan leggen. Of dat helemaal gelukt is, wagen we te betwijfelen; in ons land werden er sinds de lancering iets meer dan duizend verkocht. Maar goed, daardoor heb je wel wat bijzonders voor de deur staan en dat heeft zo zijn charme. En je bevindt je in goed gezelschap, want bij de familie Macron staat ook een DS Crossback onder de carport, zij het dan in verlengde vorm.

Volledig nieuw front

Op de motorkap en spatborden na is de voorkant volledig nieuw. De grille werd groter, de koplampen platter, de 'wings' daaronder forser en, wat het meest in het oog springt, de dagrijverlichting werd geïnspireerd op een sluier. Dat klinkt niet alleen zweverig, zo heet het ook (Light Veils) en ziet het er ook uit. Verticale, vloeiende lijnen in transpariant polycarbonaat dan vanaf de binnenkant gelakt is en het front breder moet doen lijken. We vermoeden dat de Chinese tak van DS hierin de hand heeft gehad, maar geef DS eens ongelijk: China is een belangrijke markt voor dit model en het model wordt er zelfs geproduceerd. Niet de onze overigens, die rollen in het Franse Mulhouse van de band.

DS 7

DS 7

De koplampen zijn matrix-led, waarmee de lichtbundel steeds aan de omstandigheden wordt aangepast. Ook achterop vinden led-technologie in mooie 3D-armaturen die net als de koplampen platter zijn dan bij het uitlopende model. De achterklep heeft een meer geprononceerde rand onder de achterruit, een paar vouwen en op de plek waar voorheen Crossback stond, prijkt nu DS Automobiles. Dat is niet alleen show, want de toevoeging Crossback vervalt ook echt. Immers, zo redeneert DS, de 7 is er alleen in deze koetsvorm, dus waarom zou je hem nog langer als zodanig benoemen?

Interieur

Vanbinnen krijg je nog steeds dat bijzondere interieur, met tal van bijzondere vormen en lijnen. Nieuw is het DS Iris infotainmentsysteem, dat eerder debuteerde op de DS 4. Verder zijn de stoelen verbeterd met dichtere schuimvulling, waardoor ze steviger zijn en dat ook langer zouden moeten blijven. Ver natuurlijk veel nieuwe materialen en kleuren. Het leer komt van koeien die nimmer in de buurt kwamen van prikkeldraad, iets waarvoor je in het verleden moest aankloppen bij merken als Rolls-Royce. Opmerkelijk dat DS zo rijkelijk blijft strooien met het echte spul, in tijden waar steeds meer merken overstappen op imitatieleer, Sterker nog, DS is zelfs aan het experimenten met vissenhuid, vertelt een dame van de interieurontwikkeling ons tijdens ons bezoek aan het designcentrum bij Parijs. Ook dat lijkt haaks te staan op de trend materialen te maken van uit de zee opgevist plastic. Blijkbaar verkiezen Fransen vissoep boven plasticsoep. De nieuwe DS 7 is uiteraard rijk uitgerust met ADAS. Zo kan hij semi-automatisch op niveau 2 sturen. Opmerkelijk daarbij is dat hij niet per definitie het midden van de rijbaan aanhoudt. Als jij om wat voor reden ook de gewoonte hebt om enigszins tegen de linker- of juist rechterstreep aan te rijden, zal de auto je daar in volgen zodra je het stuur aan hem overdraagt. Verder is er herkenning van voetgangers, fietsers en dieren en vermoeidheidsherkenning, die tevens in de gaten houdt dat jij niet met je mobiel rommelt tijdens het rijden.

DS 7

DS 7

Alleen PHEV

DS heeft een diesel op stapel staan, maar die komt waarschijnlijk niet naar Nederland. De andere drie uitvoeringen zijn alle plug-in hybride. De belangrijkste voor onze markt wordt de DS 7 E-Tense 225. Die heeft een benzinemotor met 180 pk op de vooras, waar een elektromotor aan is gekoppeld waardoor het systeemvermogen 225 pk bedraagt, dat via een achttraps automaat naar de voorwielen gaat. Een trede hoger staat de DS 7 E-Tense 4x4 300, met 200 pk benzine op de vooras, eveneens geholpen door een elektromotor. Bovendien zit op de achteras een tweede elektromotor, waarmee hij dus vierwielaangedreven is en een systeemvermogen van 300 pk levert. Neusje van de zalm is de DS 7 E-Tense 4x4 360. Die heeft in beginsel dezelfde aandrijflijn, alleen hebben de snelle jongens van DS Performance er aan geknutseld, zodat het geheel piekt op 360 pk. De achterste motor is niet, zoals in de 300, een prise direct. Deze krachtbron is via een reducteur aan de achterwielen gekoppeld. Waar de 300 bij 135 km/h de achterste elektromotor uitschakelt, kan deze in de 360 middels die reducteur ook op hoge snelheden blijven meewerken. De 360 topt bij 235 km/h en sprint in 5,6 seconden naar de honderd. Zowel de 300 als de 360 heeft standaard de achttraps automaat.

DS 7

DS 7

Behalve de aandrijflijn heeft DS Performance zich ook tegen de rest van de auto aan bemoeid. Zo heeft hij 21-inch wielen, waar de meer bescheiden uitvoeringen het met 18 tot 20 inch moeten stellen. Het onderstel is 15 mm verlaagd, dempers en veren zijn steviger en de adaptieve dempers worden op onverwachte hobbels voorbereid door een camera die het wegdek scant. Dat zagen we eerder in de Mercedes-Benz S-klasse, maar in het C-segment kunnen we ons dit niet heugen. De 360 heeft het standaard, op de andere varianten is het een optie.

De 360 haalt volledig elektrisch 57 km volgens WLTP, de andere twee 65 km. Opladen aan de 7,4 kW duurt van leeg tot vol zo'n twee uur. De nieuwe DS 7 is vanaf augustus te bestellen, dus tegen die tijd weten we ook wat hij gaat kosten. Rond oktober verschijnt hij daadwerkelijk in de Nederlandse showrooms.

  • Houd me op de hoogte over de DS 7
DS DS 7

Bekijk ook

DS 7 - Eerste Kennismaking

DS 7 - Eerste Kennismaking

De DS 7 Crossback is in levenscyclus verlengd, maar in naam verkort. De gefacelifte DS 7 Crossback...

45

Uitgelicht aanbod

    DS 7 1.2 PURETECH 130 EAT8 BASTILLE+ NAVI-CLIMA-PDC RIJKLAAR

    DS 7 1.2 PURETECH 130 EAT8 BASTILLE+ NAVI-CLIMA-PDC RIJKLAAR

    • 2022
    • 12 km

    € 45.950

    DS 7 E-TENSE 1.6 HYBRID 225 EAT8 PERFORMANCE LINE NAVI-CLIMA-PDC RIJKLAAR

    DS 7 E-TENSE 1.6 HYBRID 225 EAT8 PERFORMANCE LINE NAVI-CLIMA-PDC RIJKLAAR

    • 2022
    • 12 km

    € 50.950

    DS 7 E-TENSE 1.6 HYBRID 225 EAT8 PERFORMANCE LINE NAVI-CLIMA-PDC RIJLKAAR

    DS 7 E-TENSE 1.6 HYBRID 225 EAT8 PERFORMANCE LINE NAVI-CLIMA-PDC RIJLKAAR

    • 2022
    • 12 km

    € 49.950

Meer DS 7 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • DS 7 | Nieuw: facelift 2022

    111
    • 30 juli 2022

Lezersreacties (134) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • DS 7 specificaties
  • DS 7 occasions
  • DS 7 video's
Advies en informatie
  • DS 7 tests
  • DS 7 gebruikersreviews
  • DS 7 index
PREMIUM
Citroën C5 Aircross – DS7 Crossback - Duurtestvergelijking

Citroën C5 Aircross – DS7 Crossback - Duurtestvergelijking

Met het merk DS roert PSA zich volop in de spreekwoordelijke premiumhoek. Tenminste, ze wíllen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    DS DS7 Crossback PureTech 180 Executive (2018)

    DS DS7 Crossback PureTech 180 Executive...

    18
    • 16 oktober 2018
meer reviews
Audi Q5 – DS 7 Crossback - Dubbeltest

Audi Q5 – DS 7 Crossback - Dubbeltest

Wie een EV koopt, hoeft in Nederland niets meer uit te leggen, maar toch zijn er ook hier grote...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    DS 7: altijd plug-in hybride SUV vanaf €53.440

    DS 7: altijd plug-in hybride SUV vanaf...

    40
    • 13 juli 2022
  • DS 7 - Eerste Kennismaking

    DS 7 - Eerste Kennismaking

    45
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    125
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    DS 7 Crossback verlengd voor Macron

    DS 7 Crossback verlengd voor Macron

    110
    • 12 november 2021
  • Nieuws
    DS 7 Crossback tot 5.000 euro goedkoper

    DS 7 Crossback tot 5.000 euro goedkoper

    42
    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    DS 7 Crossback Louvre E-Tense is rijdend museum

    DS 7 Crossback Louvre E-Tense is rijdend...

    • 21 december 2020
  • Nieuws
    Prijs DS 7 Crossback E-Tense 225 bekend

    Prijs DS 7 Crossback E-Tense 225 bekend

    18
    • 14 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe DS 3 wordt mogelijk weer compacte hatchback

    Nieuwe DS 3 wordt mogelijk weer compacte...

    25
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Productieversie DS E-Tense Performance niet uitgesloten

    Productieversie DS E-Tense Performance...

    23
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    DS 7: altijd plug-in hybride SUV vanaf €53.440

    DS 7: altijd plug-in hybride SUV vanaf...

    40
    • 13 juli 2022
  • Reportage
    Formule E-techniek in conceptcar: zo rijdt de DS E-Tense Performance

    Formule E-techniek in conceptcar: zo rijdt...

    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    DS wil dashboards zonder schermen

    DS wil dashboards zonder schermen

    74
    • 28 juni 2022
  • DS 7 - Eerste Kennismaking

    DS 7 - Eerste Kennismaking

    45
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    125
    • 13 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden