Dit zijn gecupte banden en dit doe je ertegen

Je hoort wel eens van gecupte banden of banden met een soort zaagtandslijtage. Hoe komt dit en belangrijker: wat doe je ertegen?
Bij de zaagtandslijtage van banden voel je vooral bij de wielen die niet zijn aangedreven aan de buitenrand dat de blokjes van het rubber op ongelijke hoogte slijten. Bij een voorwielaangedreven auto zul je gecupte banden dan ook sneller op de achteras zien. Je voelt dan een soort zaagtandmotief als je aan de buitenzijde met je hand over de band voelt. Als je in één richting wrijft, gaat het gemakkelijk, naar de andere kant voel je dan meer weerstand. Dit komt door de krachten die in een bocht vooral op de buitenzijde van het profiel van de band worden uitgeoefend. Je merkt deze slijtage ook als je rijdt: het geluid lijkt dan op een defect wiellager. Ook kun je trillingen voelen.
Oorzaken van gecupte banden
Hoewel het verschijnsel vooral oncomfortabel is, kunnen gecupte banden wijzen op een aantal problemen die je auto heeft:
- Uitlijning van de wielen. Als het wiel niet recht op de rijrichting staat, krijg je sneller krachten aan de randen van de banden. Dit kan altijd voor een snellere slijtage van de buitenzijden van de band zorgen, ook in de vorm van een zaagtandpatroon.
- Defecte schokdempers. Een schokdemper die niet goed werkt, zorgt voor een slecht contact van het wiel met de weg. Afhankelijk van het probleem kan dit een afwijkende slijtage van de band geven.
- Een te lage bandenspanning. Is de bandenspanning te laag? Dan hebben de buitenzijden van de banden meer te lijden en zullen ze sneller slijten. Dat kan in een regelmatig patroon gebeuren, maar ook gecupte banden veroorzaken.
- Bredere wielen. Als je de auto voorziet van bredere wielen kun je sneller last hebben van zaagtandslijtage op de banden. Dit heeft ook te maken met de uitlijning. Een toespoor is normaal, maar als je bredere banden monteert dan standaard, zie je dat er meer krachten op de randen van de banden kunnen ontstaan.
Van onze partner Moet je de schokdempers vervangen? Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je schokdempers te controleren. En als het nodig is, worden ze vervangen! |
Gecupte banden voorkomen
Je wilt natuurlijk comfortabel en veilig rijden en je banden natuurlijk niet vaker moeten wisselen dan nodig. Daarom keken we hoe je zaagtandslijtage op je banden kunt voorkomen.
- Controleer regelmatig je bandenspanning. Die mag je gerust tien tot vijftien procent hoger aanhouden dan die van de autofabrikant. Meestal is de opgave van de bandenspanning namelijk op comfort gericht en daarmee aan de lage kant van ‘goed’.
- Controleer de uitlijning van de wielen regelmatig(er), bijvoorbeeld bij elke beurt of bandenwissel.
- Controleer de conditie van de schokbrekers regelmatig(er), zeker als je auto al de nodige kilometers op de teller heeft staan.
- Als je nieuwe banden nodig hebt, kies dan banden met een profiel op de schouder dat grotere blokken (en minder groeven) heeft. Die hebben minder last van cupping.
- Wissel (voordat de banden slijten) de wielen kruislings op de auto. Dat kan echter niet als je richtinggebonden banden hebt.
Lees ook

Mogen brede wielen buiten de wielkasten steken?

Banden repareren kun je soms zelf

Test: Vierseizoenenbanden maat 235/55 R17

Test: dit zijn de beste sportieve zomerbanden in de maat 225/40 R18Y

Wat kost het jou als je op gladde banden rijdt?
