Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

Oer-Defender meer capabel gemaakt

Bowler Extreme Defender
Bowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme DefenderBowler Extreme Defender

De oude Lande Rover Defender is ondanks zijn archaïsche opzet nog altijd een zeer capabele offroader, maar volgens Bowler kan er het één en ander beter. Het resultaat is een pakket aan aanpassingen, waarmee een Defender in een 'Extreme Defender' verandert.

Aan het Britse Bowler kun je het wel overlaten om een Land Rover Defender naar een nieuw niveau te tillen. Zo toverde het vorig jaar de huidige Defender nog om tot een rallykanon, lepelde het een 5.0 V8 met supercharger in een oude Defender 110 en heeft het in de vorm van de Bowler Bulldog al enkele jaren een voor rally's geprepareerde Defender in het aanbod. Nu pakt Bowler het iets minder extreem aan, ook al doet de naam 'Extreme Defender' anders vermoeden.

Bowler Extreme Defender

Ruiger

Het ombouwpakket dat Bowler heeft klaargestoomd voor de oer-Defender geeft de iconische terreinauto namelijk op enkele fronten net even wat meer, zonder daarbij echt de grenzen op te zoeken. Wie zijn Defender bij Bowler achterlaat, krijgt hem na de Extreme-behandeling terug met gitzwarte 16-inch wielen met 35-inch Goodyear offroadrubber erop.  De auto krijgt verder een 'Fast Road' geheten ophanging van Bowler, waarmee de Defender 5,1 cm hoger boven de grond komt te staan. Daarmee zijn we er nog niet. Wielkastverbreders, een externe rolkooi met imperiaal en forse ledlampen erop, maar ook een dikke hufter-proof bumper en treeplanken achterop horen erbij.

De boel wordt verder aangekleed met nieuwe ledverlichting voor en achter, zwarte accenten en de naam Bowler op de motorkap. In het interieur tref je tenslotte nog een Momo-stuurwiel, Recaro-stoelen en lederen bekleding in dezelfde kleuren als de carrosserie. Het hemeltje is bekleed met alcantara voor verdere sportieve aankleding.

Bowler Extreme Defender

Sterker

Technisch laat Bowler de boel eveneens niet ongemoeid. Behalve de eerder genoemde nieuwe ophanging krijgt een Bowler Extreme Defender ook nog samen met Alcon ontwikkelde remklauwen met vier zuigers per stuk en grotere remschijven. Dat is niet alleen handig om ondanks het hogere gewicht de boel snel tot stoppen te kunnen brengen, maar ook vanwege het extra vermogen. Dat gaat dankzij een nieuwe intercooler en aangepaste ECU omhoog naar 177 pk en het koppel naar 450 Nm. Hoewel Bowler het verder niet specificeert, gaan we ervan uit dat dit geldt voor de normaal 122 pk en 360 Nm 2.2 turbodiesel.

Alle maten Land Rover Defender (90, 110 en 130) kunnen worden omgetoverd tot Bowler Extreme Defender. Daarvoor kan Bowler zelf een donorauto erbij pakken voor een klant, of je kunt zelf een Land Rover afleveren die mag worden omgebouwd. Wat het allemaal moet kosten, is niet bekend. Dat is volgens Bowler immers ook sterk afhankelijk van de auto die als basis dient.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.