Tweedehands auto kopen  |  Onder de motorkap

Een smerig motorblok kan er op duiden dat er niet goed naar de auto is omgekeken en dat hij lange tijd niet onderhouden is.

Een heel schone motor kan er juist op duiden dat die net met de hogedrukspuit is schoongemaakt om problemen te maskeren.

Controleer voordat je start of er genoeg olie in de auto zit. Vraag, als het niveau laag staat, of de olie stroperig of gitzwart is, wanneer die voor het laatst is vervangen, om na te gaan of de auto niet is verwaarloosd. Controleer de onderkant van de olievuldop en de vulpijp (die van het luchtfilter naar de olievulpijp loopt, op witte ‘mayonaise’. Deze drab duidt op een kapotte koppakking. Dat is een dure reparatie.

De koelvloeistof moet de kleur hebben van antivries, en dus niet van roestwater. Een motor die zonder antivries heeft gereden, kan daarvan schade hebben opgelopen gedurende vorstperiodes.

Check of de motor geen olie lekt.

Zorg dat je de auto altijd een koude start mag geven. Als de auto al warm is voordat je komt proefrijden, worden daar misschien problemen mee verborgen. Als je start, moet het olielampje vlug uitgaan. Er mogen geen ratels of bonkende geluiden zijn.

Geef vanuit een stationair toerental een klein beetje gas en kijk of er blauwe of witte rook uit de uitlaat komt. In beide gevallen duidt dat op problemen.

Controleer op tekenen van oververhitting op de motortemperatuurmeter.

close