Tweedehands auto kopen  |  Exterieur

Als je een auto gaat bekijken, neem dan als het even kan een expert mee als je een occasion koopt.

Maar ook als je zelf goed op de hoogte bent, is het handig een extra paar ogen mee te nemen. Twee zien immers meer dan één en het is goed om iemand mee te hebben die fungeert als rem, wanneer je wordt verblind door liefde voor de potentiële nieuwe auto. 

 

Eerste indruk

Bij een auto met benzinemotor geldt een gemiddeld kilometrage van 11.000 km per jaar, bij diesels is dat 24.000 km, bij LPG 18.000 km. Als een auto (veel) meer heeft gereden dan dat, heeft hij wellicht een ruw leven achter de rug.

Kijk of het kenteken en het chassisnummer klopt met de gegevens op de autopapieren en in het onderhoudsboekje. Komt het niet overeen, dan is er met de auto gesjoemeld. Laten staan dus.

Vraag de gegevens op van de Nationale Autopas. Dat kan voor 2,95 euro via www.autopas.nl. Mochten er foutmeldingen naar voren komen, dan moeten die wel te verklaren zijn.

 

Controleren op roest

De carrosserie controleren op roest, gaat het beste bij daglicht of onder de verlichting bij het tankstation. Het bruine monster vind je het vaakst op de spatborden, dorpels en onder de bumpers.

Voel met je vingers onder de spatbordranden of je roestbobbels vindt. Dit is een plek waar vaak vocht blijft staan. Ook achteraan onder de motorkap, bij de voorruitrand, is een populaire plek voor roest. Controleer ook de randen rond de portieren.

 

Ongevalschade

Bekijk de auto goed vanuit elke hoek. Staan de voor- en achterwielen in een rechte lijn? Als de portieren en de spatborden niet goed op elkaar aansluiten, is er vrijwel zeker ongevalschade. Kijk bij het controleren van de lak of die overal dezelfde kleur heeft. Kleine afwijkingen betekenen overgespoten delen. Druipers en ‘sinaasappelhuidjes’ duiden op slecht spuitwerk. Controleer verdachte plekken met een magneet, zodat je weet of er aan de auto is geplamuurd. Dan blijft –ie namelijk niet plakken. Zorg dat een auto altijd droog is al je ‘m bekijkt. Druppels camoufleren onregelmatigheden.

 

Banden

Bekijk het loopvlak en de zijkanten van alle banden – dus ook die van het reservewiel. De minimale profieldiepte voor de APK is 1,6 millimeter, maar eigenlijk zou er veel meer op moeten zitten. De zijkanten mogen geen sporen van beschadiging of bulten vertonen. Schuin afgesleten banden duiden op problemen met de besturing, sporing of de vering.

Het merk van de banden is een goede indicatie dat er geld in het onderhoud van de auto is gestoken. Als de banden van goedkoop B-merk zijn, kun je verwachten dat ook op ander onderhoud van de auto is bespaard.

 

Ophanging

Duw de auto op alle hoeken in de vering en laat ‘m ineens los. Als de schokbrekers in orde zijn, mag de auto maar één keer veren voordat hij terug in positie komt.

Controleer schokbrekers op vloeistoflekkage (kijk daarvoor in de spatborden, naar de cilinders in de veren). Vloeistof aan de buitenkant van de schokbrekers, betekent dat ze versleten zijn.

 

Voordat je koopt

Als de auto ouder is dan drie jaar, controleer dan of de auto een geldige APK heeft.

Vraag om de onderhoudshistorie – hoe completer hoe beter. Vergelijk de rekeningen met de kilometerstand waarop de werkzaamheden zijn verricht.

Controleer of degene die de auto verkoopt ook de werkelijke eigenaar van de auto is. Als dat niet het geval is, kun je vragen om een schriftelijke toestemming van de eigenaar om de auto te verkopen.

Betaal niet voordat de auto is overgeschreven en zorg voor vertrek dat alle delen van het kentekenbewijs in bezit zijn.

close