Auto importeren  |  Import uit Frankrijk

Import uit Frankrijk

Met AutoWeeks stappenplan weet je precies wat je moet doen wanneer je een auto uit Frankrijk wilt importeren.

Een gebruikte auto uit Frankrijk importeren is in sommige gevallen lucratief. Denk aan de import van een elektrische auto die daar óf massaal uit de lease komen en daardoor aantrekkelijk geprijsd zijn (Renault Zoe) óf hier niet te koop zijn en je iets bijzonders wilt rijden (Citroën E-Mehari). Met alle fiscale voordelen van dien. En over ‘iets bijzonders’ gesproken; de Franse automobielhistorie kent tal van karaktervolle youngtimers, klassiekers en oldtimers: van de Peugeot 205 GTI via de Citroën DS tot aan statige Delages of sportieve Bugatti’s die je soms nog aantreft in half ingestorte schuurtjes of onder hooibergen - mits je geluk hebt, want dit romantische beeld gaat helaas steeds meer tot het verleden behoren. Daarnaast is import van een Franse auto soms ook gewoon gewenst. Wanneer je als Nederlander in La Douce France resideerde en remigreert, wil je je auto natuurlijk meenemen.

Er is ook best wat voor import uit Frankrijk te zeggen: er is een groot aanbod van de meest uiteenlopende modellen (zie hierboven), het is niet ver (blijf je in het noorden, dan is heen en weer rijden op een dag te doen) en omdat Frankrijk de Contrôle Technique kent, hoef je niet direct bang te zijn dat je een kat in de zak koopt. Wel blijft het opletten geblazen, want naar verluidt wordt de Nederlandse equivalent ervan (de welbekende APK-keuring) hoger aangeslagen. Nadelen zijn er ook: een mogelijke taalbarrière (Fransen spreken over het algemeen niet graag een andere taal) in combinatie met de papierwinkel. Met dat laatste helpen we je hier!   

 

1. Een auto zoeken en vervoeren   

Frankrijk is natuurlijk een enorm land. Blijf je in het noorden, dan zou je ’s morgens vanuit Nederland kunnen vertrekken om ’s avonds met je nieuwe aanwinst weer thuis te zijn. Maar in het verre zuiden is het klimaat natuurlijk veel aangenamer, zodat de auto’s daar beter tegen roest bestand zijn. Ergo: voor een letterlijk en figuurlijk gave klassieker is het daar beter zoeken én vinden. Maar waar of wat je ook zoekt, de zoektocht begint uiteraard thuis! Leuke sites voor het ‘oude(re) spul’ zijn www.lesanciennes.com, www.novaweb.fr en www.collectionneur.net. Jonger en ouder gezamenlijk zijn te vinden op www.anciennesdefrance.com, moderne auto’s op www.annonceauto.com, www.321auto.com, www.autoscout24.fr, www.autoreflex.com, www.lacentrale.fr en www.topannonces.fr. Deze laatste is te vergelijken met Marktplaats. Kortom: keuze te over!

Heb je je droomauto gevonden en gekocht, zorg dan dat de Carte Grise (= Frans kentekenbewijs. Officieel: Certification d’Immatriculation) present is, waar door de verkoper inmiddels het woord ‘vendu’ (= verkocht) op geschreven staat, evenals de verkoopdatum en zin/haar handtekening. Ook wordt vaak rechtsonder een hoekje afgeknipt. Daarnaast dien je samen met de verkoper een Certificat de cession d’un vehicule (een soort vrijwaringbewijs) in te vullen en te ondertekenen. Dit gebeurt meestal in tweevoud, soms in drievoud. Overigens: kentekens die na 15 april 2009 zijn uitgegeven, veranderen niet bij verandering van eigenaar en blijven dus altijd bij het voertuig. Kentekens die vóór die datum zijn uitgegeven, hebben een kenmerk van het departement waarin de eigenaar woonachtig is.

In Frankrijk is het al sinds eind 2009 niet meer nodig een tijdelijk kenteken aan te vragen om de auto rijdend over de grens te krijgen. Dan is het des te jammer dat je in ons land niet mag rijden in een auto met buitenlands kenteken, dit i.v.m. fiscale regels. Word je betrapt, dan kan een pittige boete volgen. Dus dat betekent toch maar de auto op een autoambulance zetten (desnoods vanaf de Frans/Belgische grens, zodat je toch nog een (groot) aantal kilometers van je pas verworven voertuig hebt kunnen genieten). Zorg in dit geval voor een transportverzekering. En nog iets als je zelf wilt rijden in het land van Marianne: let op de verzekering. Nederlandse verzekeringmaatschappijen zin niet happig om enkel op chassisnummer te verzekeren (een Nederlands kenteken is er dan uiteraard nog niet). Je mag/kunt in Frankrijk nog wel op naam van de verkopende partij rijden (tot aan de grens met België), mits zijn/haar verzekering vanzelfsprekend nog loopt én er nog een geldige Contrôle Technique (= Franse APK) op zit.

Hoe dan ook, terug in Nederland moet je voor de RDW-keuring een eendagskenteken aanvragen (zie punt 2). Zorg er daarom voor dat je alle bovenstaande papieren hebt ontvangen bij je auto. Daarnaast heeft elke personenauto een Europees Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Dit moet je later bij de RDW-keuring overleggen als het tenminste een nieuw voertuig betreft.

 

2. Een kenteken aanvragen

Wil je je auto op Nederlands kenteken zetten, dan moet -ie eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. Let op: het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene te rijden in een auto met een buitenlands kenteken, dus ook niet op Franse platen. Dit heeft te maken met het strenge BPM- en MRB-beleid. Doe je dat toch en word je gesnapt, dan betekent dit een forse boete. Om bij de RDW te kunnen komen, vraag je via de website www.rdw.nl een gratis eendagskenteken aan. Je kunt dat zelf thuis uitprinten en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat bij maken. Zorg er wel voor dat je een verzekering afsluit voor het ritje naar het keuringsstation mocht je nieuwe trots nog niet verzekerd zijn! Ook is het noodzakelijk vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting.

Er zijn 16 keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt een afspraak maken voor de kentekenopname, maar op de bonnefooi naar een keuringsstation gaan, kan ook. Dit ‘keuren zonder afspraak’ kan alleen als je je voor 12.00 uur hebt aangemeld bij de balie van het keuringsstation. Het is dan ‘wie het eerst komt, eerst maalt’. Een RDW-keuring kost ongeveer € 100. Maar let op: het eendagskenteken is echt maar één dag geldig. Je mag er na die dag zelfs niet mee parkeren op de openbare weg! Het is dus in dit geval zeker aan te raden een afspraak te maken bij het RDW-keuringsstation. Mocht het te druk zijn waardoor je auto niet meer aan de beurt komt, dan zou je immers voor de volgende keer opnieuw een eendagskenteken aan moeten vragen. Dat is weliswaar gratis, maar het kost wel extra tijd en moeite.

 

3. BPM betalen

Als alles oké is en je auto dus de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Na de keuring krijg je de (voertuig)gegevens van de RDW waarmee je het belastingformulier verder kunt invullen. Dat formulier heb je vooraf thuis al deels ingevuld en uitgedraaid via de website www.belastingdienst.nl. Dat is vrij eenvoudig: vul de oorspronkelijke nieuwwaarde en de CO2-uitstoot in en het bpm-bedrag wordt automatisch berekend. Een andere, simpeler mogelijkheid is om bijvoorbeeld gebruik te maken van de - betaalde (€ 19,95) - service van www.autotelex.nl. De aangifte wordt op het keuringsstation ingeleverd door hem in de brievenbus van de Belastingdienst te stoppen die in de wachtruimte van het keuringsstation staat. Betalen hoeft nu nog niet. Je krijgt een acceptgiro per e-mail of post toegestuurd. Let op: voor auto’s ouder dan 25 jaar is geen bpm verschuldigd.

 

4. Gaan rijden

Na de keuring begint het duimendraaien. Je wilt rijden, maar moet wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om de kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijfjes de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren (tenzij het je al in een eerder stadium gelukt is om de auto op chassisnummer te laten verzekeren). En dan mag je eindelijk gaan rijden!

Privé-import van een occasion of youngtimer kan zeker aantrekkelijk zijn. Bedenk echter wel dat het een beste (zoek)klus is (ook gezien de mogelijke afstand), en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in ‘al dat gedoe’, laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te googlen heb je er zo een aantal te pakken.
 

​5. Bpm en CO2-taks   

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel.

Is een auto ouder dan 17,5 jaar, dan ben je geen BPM verschuldigd. Auto’s die vanaf 1 januari 2013 zijn afgeleverd, worden belast op basis van de CO2-uitstoot.
 

BEKIJK OOK
Gebruik de BPM Calculator voor een nauwkeurige berekening van de te betalen BPM.

 

close