Auto importeren  |  Import uit België

Import uit BelgiŽ

Een gebruikte auto uit BelgiŽ importeren is in veel gevallen lucratief. Of soms gewoon gewenst. Wanneer je als Nederlander net over de grens woont en remigreert, wil je je auto natuurlijk meenemen.

Een gebruikte auto uit BelgiŽ importeren is in veel gevallen lucratief. Of soms gewoon gewenst. Wanneer je als Nederlander net over de grens woont en remigreert, wil je je auto natuurlijk meenemen.

Er is ook best wat voor import uit BelgiŽ te zeggen: het aanbod is ongeveer even groot als in Nederland, BelgiŽ is niet ver, er is geen taalbarriŤre (in Vlaanderen tenminste) en de auto's zijn vaak rijker uitgerust dan hun Nederlandse equivalenten. Goed vertegenwoordigd op de Belgische (occasion)markt: auto's van Franse makelij en vierwielers uit de hogere prijssegmenten. Diesels zijn - in ieder geval in Vlaanderen waar de zelfontbrander beduidend zwaarder wordt belast dan in WalloniŽ - inmiddels volledig uit de gratie: was vroeger 70% van de verkochte auto's in BelgiŽ een diesel, nu heeft 83% een benzinemotor! Groot aanbod drukt de prijzen, dus er is - zeker met een occasion uit ťťn van deze categorieŽn - een aantrekkelijk voordeel te scoren. Bij een bekende aanbieder als Cardoen (een onafhankelijke 'autosupermarkt' met dertien vestigingen) hebben al heel wat Nederlanders een auto gekocht.

1. Een auto zoeken

BelgiŽ is niet zo groot, maar je kunt voor het gemak wel beter in Vlaanderen blijven. Tweetaligheid is in WalloniŽ namelijk vooral iets theoretisch, en met Engels kom je ook niet ver. Geeft niet, in Vlaanderen is genoeg te vinden. Let altijd goed op waar je een occasion koopt en dat je bij aankoop de zogeheten 'Car-Pass' overhandigd krijgt, vergelijkbaar met het Nederlandse Tellerrapport. Als niet-kenner kan het lastig zijn het kaf van het koren te scheiden - professionele importbedrijven zijn daar natuurlijk veel beter in. Het voorwerk doe je thuis via websites als www.autoscout24.be en www.autozone.be. Een geruststellende gedachte: Nederland en BelgiŽ wisselen tellerstanden uit (met Duitsland bijvoorbeeld niet!), dus ben je er zekerder van dat de tellerstand juist is.

2. Een auto vervoeren

Voordat je droomoccasion de jouwe is, moet -ie gekeurd worden. Is de auto goedgekeurd voor verkoop, dan krijg je een roze inschrijfformulier waarmee je het transitkenteken kunt aanvragen (Belgische kentekens zijn persoonsgebonden, dus occasions zijn altijd kentekenloos). Een professionele verkoper kan dat voor je in orde maken. Met het transitkenteken kun je gewoon naar, maar niet Ūn Nederland rijden (zie bij punt 3). De auto staat hiermee op jouw naam en tevens zijn verzekering en wegenbelasting geregeld. Vervoer je de auto op een autoambulance, dan is het transitkenteken niet nodig en moet je voor de RDW-keuring een eendagskenteken aanvragen (zie punt 3). Denk dan wel aan een transportverzekering! Zorg ervoor dat je alle papieren ontvangt bij je auto. BelgiŽ kent het Europese model kentekenbewijs waarop dezelfde gegevens staan als op een Nederlands kentekenbewijs. Dat inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen. Deel I ligt altijd in de auto, deel II wordt om veiligheidsredenen thuis bewaard. Bij aankoop van een auto dien je beide delen van de verkoper te krijgen. Daarnaast heeft elke personenauto een Europees Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Dit moet je later bij de RDW-keuring overleggen als het een nieuw voertuig betreft.

3. Een kenteken aanvragen

Wil je je auto op Nederlands kenteken zetten, dan moet -ie eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. Let op: het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene te rijden in een auto met een buitenlands kenteken, ook niet het tijdelijke Belgische transitkenteken! Dit heeft te maken met het strenge BPM- en MRB-beleid. Doe je dat toch en word je gesnapt, dan betekent dit een forse boete. Om bij de RDW te kunnen komen, vraag je via de website www.rdw.nl een gratis eendagskenteken aan. Je kunt dat zelf thuis uitprinten en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat bij maken. Zorg er wel voor dat je een verzekering afsluit voor het ritje naar het keuringsstation! Ook is het noodzakelijk vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting.

Er zijn 16 keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt een afspraak maken voor de kentekenopname, maar op de bonnefooi naar een keuringsstation gaan, kan ook. Dit 'keuren zonder afspraak' kan alleen als je je voor 12.00 uur hebt aangemeld bij de balie van het keuringsstation. Het is dan 'wie het eerst komt, eerst maalt'. Een RDW-keuring kost ongeveer € 100. Maar let op: het eendagskenteken is echt maar ťťn dag geldig. Je mag er na die dag zelfs niet mee parkeren op de openbare weg! Het is dus in dit geval zeker aan te raden een afspraak te maken bij het RDW-keuringsstation. Mocht het te druk zijn waardoor je auto niet meer aan de beurt komt, dan zou je immers voor de volgende keer opnieuw een eendagskenteken aan moeten vragen. Dat is weliswaar gratis, maar het kost wel extra tijd en moeite.

4. BPM betalen

Als alles okť is en je auto dus de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Na de keuring krijg je de (voertuig)gegevens van de RDW waarmee je het belastingformulier verder kunt invullen. Dat formulier heb je vooraf thuis al deels ingevuld en uitgedraaid via de website www.belastingdienst.nl. Dat is vrij eenvoudig: vul de oorspronkelijke nieuwwaarde en de CO2-uitstoot in en het bpm-bedrag wordt automatisch berekend. Een andere, simpeler mogelijkheid is om bijvoorbeeld gebruik te maken van de - betaalde (€ 19,95) - service van www.autotelex.nl. De aangifte wordt op het keuringsstation ingeleverd door hem in de brievenbus van de Belastingdienst te stoppen die in de wachtruimte van het keuringsstation staat. Betalen hoeft nu nog niet. Je krijgt een acceptgiro per e-mail of post toegestuurd. Let op: voor auto's ouder dan 25 jaar is geen bpm verschuldigd.

5. Gaan rijden

Na de keuring begint het duimendraaien. Je wilt rijden, maar moet wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om het kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijfjes de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren. En dan mag je eindelijk gaan rijden!

Resumerend kunnen we zeggen dat privť-import van een occasion zeker voordelig kan zijn. Bedenk echter wel dat het ook een hele klus is, en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in 'al dat gedoe', laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te googlen heb je er zo een aantal te pakken.

6. Bpm en CO2-taks

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiŽle) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel (zie ook het kader daaronder).

Is een auto ouder dan 17,5 jaar, dan ben je geen BPM verschuldigd. Auto's die vanaf 1 januari 2013 zijn afgeleverd, worden belast op basis van de CO2-uitstoot.

Tabel afschrijvingspercentage bpm

Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van tenminste kolom A maar minder dan kolom B dan is het percentage de waarde in kolom C. Tel daarbij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de eerste kolom D.

A B C D
0 dagen 1 maand 0% 8%
1 maand 3 maanden 8% 3%
3 maanden 5 maanden 14% 2,5%
5 maanden 9 maanden 19% 2,25%
9 maanden jaar en 6 maanden 28% 1,444%
1 jaar en 6 maanden 2 jaar en 6 maanden 41% 0,917%
2 jaar en 6 maanden 3 jaar en 6 maanden 52% 0,833%
3 jaar en 6 maanden 4 jaar en 6 maanden 62% 0,75%
4 jaar en 6 maanden 5 jaar en 6 maanden 71% 0,416%
5 jaar en 6 maanden 6 jaar en 6 maanden 76% 0,416%
6 jaar en 6 maanden 7 jaar en 6 maanden 81% 0,333%
7 jaar en 6 maanden 8 jaar en 6 maanden 85% 0,333%
8 jaar en 6 maanden 9 jaar en 6 maanden 89% 0,25%
9 jaar en 6 maanden ouder 92% 0,083%

Begint de periode op de laatste dag van een maand en eindigt deze op de laatste dag van een kortere maand? Dan is er toch sprake van een hele maand. Voorbeeld: 31 januari tot en met 28 februari wordt gerekend als 1 maand, maar 31 januari tot en met 1 maart wordt gerekend als 2 maanden.

Tien mille voordeel - ondanks rest-bpm!

Bij de import van een auto ben je in de meeste gevallen nog een gedeelte aan bpm verschuldigd. Hoeveel dat is, kun je berekenen op bijvoorbeeld www.autoweek.nl/bpmcalculator. Dat deden wij ook, nadat we bij Peugeot-dealers in Nederland en BelgiŽ twee goed vergelijkbare Peugeots 508 RXH 2.0 BlueHDi (180 pk) aut. hadden gevonden. De Nederlandse sedan was van november 2015, had 28.000 kilometer gereden en stond te koop voor € 44.900. De Belgische SW was een maand jonger (december 2015), had met 23.500 kilometer nog iets minder ervaring, en kostte … € 28.495 (in BelgiŽ zijn diesels uit de gratie)!

Na het invullen van enkele gegevens (datum eerste toelating, bruto aanschafprijs in Nederland, brandstofsoort, energielabel en CO2-uitstoot) kwamen we uit op een bpm-bedrag van € 5.179 voor de Belg. Met de vraagprijs van € 28.495 zit je dan op € 33.674. Daar komen nog bij: reis- en verblijfkosten, eventueel taxatierapport, transportkosten en een transportverzekering, transitkentekenplaten plus de officiŽle Nederlandse kentekenplaten, en de RDW-keuring. Laten we voor dit alles € 1.250 nemen. Dan kom je uit op een totaal van € 34.924 Dat scheelt maar liefst € 9.976 ten opzichte van de Nederlandse 508! Het loont dus beslist de moeite om hier tijd en energie in te steken.

Zoals ook te zien is op onze website, zijn er verschillende manieren om de rest-bpm te berekenen. Gelukkig mag je uitgaan van het laagste bedrag, maar als de Belastingdienst vermoedt dat je te optimistisch bent, dan kan er een contra-expertise worden uitgevoerd.

BEKIJK OOK
Gebruik de BPM Calculator voor een nauwkeurige berekening van de te betalen BPM.

BTW

Wat de BTW betreft, het volgende: Bij een nieuwe auto is het zo dat je in BelgiŽ koopt zonder in BelgiŽ de BTW te betalen: je bent BTW-plichtig in Nederland. De verkoper kan je echter vragen om eerst te bewijzen dat de auto daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Want als hij zelf niet aan de Belgische fiscus kan aantonen dat de auto is uitgevoerd naar Nederland, dan zal hij verplicht worden om de BTW af te dragen voor die auto. Een bewijs van inschrijving in Nederland is voldoende, een kopie van inschrijving van een transitplaat is ook goed. Mocht je op het moment van afhalen van de nieuwe auto in BelgiŽ nog geen bewijs van export hebben, dan zal de verkoper van de auto een waarborg vragen gelijk aan het Belgische BTW-tarief (21%), die hij in bewaring neemt tot je met het invoerbewijs komt. Daarna krijg je je borg terug

Voor occasions is het eenvoudiger: daarvoor betaal je de BTW in BelgiŽ.

close