Weblog  |  Naar de schroothoop!

“Wanneer we alle auto’s van pak ‘m beet tien jaar en ouder van straat zouden halen, zou het eigenlijk niet echt meer nodig zijn om auto’s te ontwikkelen die nog schoner zijn dan wat er nu van de band komt om toch tot een beter milieu te komen”. Deze uitspraak deed Dr. Tobias Lösche - Ter Horst, chef ontwikkeling dieselmotoren bij Volkswagen vorige maand tijdens een gesprek dat ik met hem had tijdens de presentatie van de Volkswagen Passat Bluemotion. Klinkt leuk zo’n opmerking maar het lijkt weinig realistisch.
 
Vorige week belandde er een persbericht van Opel in m’n mailbox met de kop: ecoFLEX-Umweltinitiative: Zuerst verschrottet Opel “alte Stinker”. Ze denken er bij Opel dus net zo over als Lösche – Ter Horst en voegen direct de daad bij het woord. Volgens het bericht krijgt iedereen die in Duitsland een nieuwe Opel koopt bij de dealer 1.000 euro premie om z’n oude auto te laten verschrotten, ongeacht het merk van de oude auto.
 
Een mooi neveneffect van deze actie is dat het dan in principe ook veiliger zou moeten worden, want die vieze oudjes hadden vaak nog geen ABS, airbags etc. Misschien iets voor de zorgverzekeraars om ook een bijdrage aan de vervroegde afvoer te leveren?
 
 
 

Over Cornelis Kit

Cornelis Kit
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep