Weblog  |  Dat kan hár-dér

Ken je ‘m nog? Die gevleugelde uitdrukking uit de Grote Meneer Kaktus Show, waarbij de kids vanaf het podium werd verzocht om toch nog maar een beetje harder te schreeuwen? Bij mij in de auto wordt die uitdrukking nog regelmatig gebruikt als we op de snelweg door de bochten gaan.
Eigenlijk al sinds ik mijn rijbewijs heb, vraag ik me af waarom de bochtensnelheden op de Nederlandse wegen toch zo laag zijn. Want als je ’t mij vraagt, zijn die gebaseerd op de wegligging van een C-Kadett met half afgesleten Tyfoon-banden op een beijzelde weg. Mijn dagelijks vervoer is een twintig jaar oude Fiat Panda op frisse Pirelli’s en daarmee kan ik – afhankelijk van de plek – gemakkelijk zo’n dertig kilometer per uur harder door de bocht dan de voorgeschreven snelheid zonder dan het oncomfortabel wordt.
Rij ik in een normale auto met behoorlijke banden, dan lukt het misschien wel om het dubbele van de voorgeschreven snelheid te halen. De allergrootste verbazing in zo’n bocht is dat veel mensen niet eens de voorgeschreven snelheid halen. Het reguliere verkeer wringt zich op een begrafenistempo door de bocht – moeite om de auto tussen de strepen te houden. Soms daalt de snelheid tot 40 of 30 km/u. Op de snelweg! “Dat kan hár-dér mensen!” Alsof de weggebruiker bang is in de bocht. In elk geval weet hij niet half dat de grenzen van zijn auto veel verder weg liggen dan wat hij durft. Daar hoeft hij niet bang voor te zijn.
Het wisselen van baan in een scherpe bocht is pas echt te veel gevraagd. Wat doet de bochtenridder als hij op linkerbaan een steeds groter wordende Panda in zijn binnenspiegel ziet komen aanstormen? Juist ja. Hij trapt op zijn rem! Ambulancechauffeurs schijnen daar ook last van te hebben. In plaats van ruimte te maken, trap de weggebruiker uit paniek op zijn rem.
Ik geloof dat dit een typisch Nederlands fenomeen is. In het buitenland is het me nog nooit opgevallen dat het allemaal zo tergend traag gaat in de bocht. Ook de aangegeven bochtensnelheid is een stuk realistischer. Daar moet ik altijd wel even aan wennen. Als er in België staat dat je moet afremmen tot 60 km/h voor de bocht – kun je dat maar beter ook doen want als je dán 120 rijdt, lig je dus mooi in een greppel.
 
 
 

Over Nic de Boer

NAAM: Nic de Boer
 
HOBBY’S: Zorgt met hart en ziel voor de peterselieplant in de tuin.
 
EERSTE AUTO: Citroën ID19B uit 1969
 
DROOM: Met Douwe Egberts-punten een Maserati Quattroporte afrekenen.
 
EIGENAARDIGHEDEN: Spaart Douwe Egberts-punten.
 
HOE GEKOMEN BIJ AUTOWEEK: Volgens de overlevering was het eerste woordje dat ik sprak ´deur´ en het tweede ´Volvo´; waarom weet ik overigens niet, ik heb nooit iets bijzonders gehad met dat merk. Ook zijn mijn ouders me als klein mannetje een keer een middag tijdens de vakantie op de camping kwijt geweest. Terwijl ik alleen maar aan het kijken was wat voor auto´s er op de parkeerplaats stonden. Kortom: de autogekte zat er al vroeg in. Niet zo gek dus, dat je dan bij AutoWeek terechtkomt.

Laatste weblogs Nic de Boer

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep