Weblog  |  Rotvraagje

Het begon met een naar vraagje dat me aan het denken zette, over identiteit om precies te zijn: wat is het verschil tussen een mpv en een suv? Vroeger kon je dat uitleggen. De mpv was een bus die geen bus was, een multifunctionele veelvervoerder met de looks en de luxe van een personenwagen, een hogere koets, handig neerklapbaar stoelenwerk en vaak een derde zitrij. Stamvaders: Fiat 600 Multipla, de Chrysler Voyager, de Renault Espace. De suv, dat was een luxe 4x4 waarmee je na de jacht ook op visite kon bij andere deftige mensen. Ook multi purpose, maar dan meerrrrr voorrrrrr mannen. Stamvader: de Range Rover.
De crossovertrend gooide alles overhoop. Steeds meer suv’s zijn nep-offroaders, vaak zonder vierwielaandrijving. Ook als ze dat wel hebben, zal geen mens een Hyundai Santa Fe of Mercedes GL als 4x4 op onverhard terrein ontmoeten. Ze functioneren als mpv’s en zelfs dat niet. Het zijn lease-auto’s of, als ze duur genoeg zijn,  machtige speeltjes voor de nouveau riche. Aan boord, meestal: één man of vrouw, niks families.
Veel suv’s zijn allang gecamoufleerde mpv’s. Een BMW X1 is alleen suv aan de buitenkant. Aandrijving basisversies: achter. Publiek: lui die geen mpv willen maar iets stoerders. De nieuwe mengvormen zijn drijfzand voor de autowetenschap. Waar staat een VW Tiguan? De Volvo XC60? Etcetera.


Zo ongeveer luidde mijn antwoord op die rotvraag.
Toen bedacht ik me dat ik de kwestie in een breder perspectief moest plaatsen.
Sowieso vraag ik me van moderne auto’s vaak af wat ze zijn, of willen voorstellen. In een compromiscultuur vervagen alle grenzen. Het karaktertype dat maar één ding goed kan – heel hard gaan, heel groot zijn of uitzonderlijk terreinvaardig - is uit de gratie. De moderne auto is een allemansvriend die van alle markten thuis is. De gevolgen zie je overal, in alle genres. De nieuwe Range Rover rijdt op asfalt als een S-klasse, verbazingwekkend. Ik stapte in de nieuwe 911 en belandde in een grote, comfortabele coupé, niks wilds. Ik rijd nu in een Golf die je achter het stuur ervaart als een grote, comfortabele limousine. Heel goed, maar ik denk niet dat een Passat wezenlijk anders voelt. Wat is een Golf? Ik hoop dat niemand me die vraag stelt. Het wordt moeilijker. Zijn identiteit is de buitenkant, geloof ik. Make-up.
Wees blij, zou je zeggen, dat bijna alle auto’s van enig kaliber tegenwoordig én sportief én stil én luxueus én gerieflijk zijn. Ben ik ook. Maar autorijden heeft er iets synthetisch door gekregen, iets anoniems haast. In de premiumdivisie zijn de rij-ervaringen vrijwel inwisselbaar geworden. Of je nu in een Volvo V40 of een BMW stapt, je krijgt meer van hetzelfde; strakke, scherpe, soevereine perfectie. Het wonder van de technische vooruitgang blijft natuurlijk fascineren. Maar ik zou wel weer eens een type willen tegenkomen. Iets met nukken, een gebruiksaanwijzing, smoel uit duizenden, de auto die lekker alles anders doet. Het wordt lang zoeken.

 
 
 

Over Bas van Putten

Laatste weblogs Bas van Putten

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep